-
Nämen, nu lyckades jag också få smileyn ersatt med frågetecken, sorry!En PantherTant skrev 2015-05-16 20:39:54 följande:Vad kul! ????
-
Vad kul!Jennie skrev 2015-05-16 21:08:04 följande:Jag har också FET på tisdag. Min första. Jag trodde att jag har känt mig lugn, men jag har fått en massa mardrömmar som nog säger nåt annat...
Är det nån som vet när testdagen brukar vara när man gör FET?
Jag har haft testdag 14 dgr efter. Beror lite på hur länge embryot odlats. -
Vid min klinik rekommenderas att avstå från sex under hela behandlingen, eller åtminstone fram till ultraljudet i vecka 7.Mytime skrev 2015-05-17 09:55:04 följande:
Kanske en märklig fråga men..
Kan man ha sex när man vill/som vanligt när man tar lutinus el va de heter? Tänkte eftersom så många beskriver hur kladdigt de kommer va o känslan av att "åka ut". El bör man avstå sex helt fram tills man slutat me dessa vagiatorer?
-
Dricker bara typ 10 glas champagne i året och lite glögg men ingen annan alkohol alls så blir automatiskt inget alkohol under ivf då heller.Blomster84 skrev 2015-05-17 22:42:19 följande:Haha låter väldigt bekant. Hade årets första grillfest hemma igår. Jag var den enda som inte drack (drack alkoholfritt vin, helt ok faktiskt) och kände att det var hur ok som helst. Skönt att vakna tidigt och känna sig pigg och inte det minsta tung i huvudet. Inte rört en droppe alkohol sedan 2 veckor innan vi började med sprutorna. Rätt skönt faktiskt. Sambon höll sig också ifrån alkohol till det att han "lämnat sitt bidrag" :)
Hur har ni andra gjort ang alkohol o ivf?
Kaffe dricker jag inte heller. cola och energidrycker ibland, men inte under ruvartiden. Grönt te ibland, aldrig svart te.
Förra försöket avstod jag från glass och kalla drycker under ruvartiden, men det hjälpte som sagt inte (fast kommer nog göra likadant denna gång också "för säkerhetsskull") -
I Amerika rekommenderar klinikerna att man avstår från att äta o dricka kalla saker för att öka chanserna att embryot fäster. De menar att kallt får livmodern att dra ihop sig, vilket skulle vara negativt. Enligt dem ska man också hålla sig varm hela tiden efter transfer. Räknar det mest som flum, men ändå värt testa, är ju inte jobbigt precis att avståLinda8110 skrev 2015-05-18 11:30:54 följande:Varför avstå från kalla drycker?
-
Min klinik i Finland rekommenderar åtminstone att avstå från sex fram till ultraljudet i vecka 7. Ingen hårdare träning än promenader heller.Gina43 skrev 2015-05-18 15:11:29 följande:
Men Lutinuskramperna som jag får drar ju också ihop livmodern? Antar att de också förespråkar sexförbud då (orgasm drar ju ihop)?
Tänk så olika det är mellan kliniker och deras rekommendationer -
Igår var det insättning för mig. Pga av språkmissförstånd mellan finskspråkiga sekreteraren och mig på svenska blev det inte blastoodling (nästa gång pratar jag inte svenska med henne) denna gång. Två embryon tinades upp, båda delade sig, ett frystes ner tillbaka. Har kvar 4 i frysen nu ännu, skönt, minskar pressen lite.
Ett fint 7 celligt embryo sattes in, slemhinnan var 11,4. Testdag är 1.6 med blodprov. Bestämt mig för att inte tjuvtesta alls under ruvartiden, tycker bara det ökar på stressen.
Hittade denna när jag surfade runt, kanske intresserar den flera;
Hi all, I don't know if this has ever been posted on here before, but I found it on another website and thought it was amazing and that you may find it equally amazing.
This is what happens in a 3 day transfer:
1 day post transfer - embryo is growing and developing
2 days post transfer - Embryo is now a blastocyst
3 days post transfer - Blastocyst hatches out of shell on this day
4 days post transfer - Blastocyst attaches to a site on the uterine lining
5 days post transfer - Implantation begins,as the blastocyst begins to bury in the lining
6 days post transfer - Implantation process continues and morula buries deeper in the lining
7 days post transfer - Morula is completely inmplanted in the lining and has placenta cells & fetal cells
8 days post transfer - Placenta cells begin to secret HCG in the blood
9 days post transfer - More HCG is produced as fetus develops
10 days post transfer - More HCG is produced as fetus develops
11 days post transfer - HCG levels are now high enough to be immediately detected on HPT
This is what happens in a 5 day (blastocyst) transfer:
1 day post transfer - Blastocyst hatches out of shell on this day
2 days post transfer - Blastocyst attaches to a site on the uterine lining
3 days post transfer - Implantation begins, as the blastocyst begins to bury in the lining
4 days post transfer - Implantation process continues and morula buries deeper in the lining
5 days post transfer - Morula is completely inmplanted in the lining and has placenta cells & fetal cells
6 days post transfer - Placenta cells begin to secret HCG in the blood
7 days post transfer - More HCG is produced as fetus develops
8 days post transfer - More HCG is produced as fetus develops
9 days post transfer - HCG levels are now high enough to be immediately detected on HPT -
Slemhinnorna kan bli sköra och blöda pga hormonerna / vaggisarna också, så behöver inte alls ha något med mens att göra (har själv blött i mina graviditeter)iaeh skrev 2015-05-20 14:00:25 följande:
Hej!
Jag fick tillbaka ett blasto förra tisdagen och idag har jag fått en ljusrosa färg i mina flytningar, tror ni att det är kört? Mensen är beräknad att komma i övermorgon!
-
Vad tråkigt!elisabeth1973 skrev 2015-05-20 19:52:07 följande:
Minus på stickan idag igen. Känns för jävligt men ska försöka (hur lätt d nu är) att släppa alla tankarna på barn och ta nya tag i augusti när kliniken öppnar igen.
Hur många IVF har ni gjort innan det blev en graviditet?
Känns bara så hopplöst just nu.
Jobbigt med pengarna också det kostar ju så himla mycket. Vet att jag kan få ihop till ett försök till men sen vet jag inte vart pengarna ska komma ifrån.
Lillebror som nu är ett år kom till först på tredje FET-försöket.
Denna gång är jag in på andra FET-försöket (bara gjort ett äggplock, 2008). -
Måste fråga var du gör behandlingen? Ingen privat klinik gissa jag?Jennie skrev 2015-05-21 08:30:32 följande:
Jag är på ruvardag 2 nu. Jag går och känner efter hela tiden om något känns annorlunda. Ibland kan jag tycka att "jo, men visst spänner det lite i magen", men det är nog inbillning mer än något annat. Jag vet inte om det är bra eller dåligt eller om det helt enkelt är för tidigt för att jag ska känna något.
Igår (rd 1) var jag även till gymmet. Min läkare påstod ju att jag kunde gå och styrketräna direkt efter FET, men det vågade jag inte riktigt göra. Jag cyklade en timme istället. Jag mår ju bra av att träna och få röra lite på mig och då borde ju även min kropp må bra. Lite motion kan väl inte skada?
Något annat jag funderar över är om jag ska testa mig väldigt tidigt, när jag vet att jag inte kan plussa. Bara för att vänja mig vid att bara se ett streck på pinnen. Hur har ni andra gjort? Väntar ni till testdagen eller tjuvtestar ni?
Jag kommer inte testa alls före testdatum denna gång. Inte gjort det med de andra barnen, men förra månaden så satt jag för mycket på FL och började tjuvtesta när "alla andra" tycktes göra det. Så onödigt, och ökade bara på stressen för mig. Så det gör jag inte om! Dessutom är det mycket vanligt med riktigt tidiga missfall, dvs skulle du testa tidigt får du plus, men embryot dör i princip genast, och redan vid testdatum är hcg så lågt att det inte visar plus längre. Har man då inte testat har man inte vetat man varit gravid någon enstaka dag.