• pumpkinspice

Nordic IVF Center Göterborg

Hej!

Vi ska också göra IVF på Nordic, ska dit för första mötet i början av november. Vi gjorde utredningen där men ställde oss sedan i kö hos Sahlgrenska och bad att få flyttas till Nordic när vårdgarantin gick ut, annars hade vi fått vänta i 7-8 månader. Fick en ny läkare nu än den som gjorde utredningen, så det känns lite nervöst! Man vill ju gärna få en läkare som man känner sig trygg med, men den nya är säkert också bra Glad

Hur snabbt efter första mötet har ni fått sätta igång med själva behandlingen? På Sahlgrenska har de ju ytterligare väntetid efter första besöket (2-3 månader enligt hemsidan) men vi hoppas ju på att få sätta igång så snart som möjligt.

• pumpkinspice
    FruGrävling skrev 2015-10-07 15:46:47 följande:
    Vi gjorde utredningen via Göteborgs Kvinnoklinik där vi hade vårt sista möte i mitten av mars och gick sen över till Nordic för IVF. Vi hade första besöket på Nordic i början av april och jag tror att vi hade kunnat börja direkt (vid nästa mens) om vi velat.

Det hade dock blivit direkt under de veckor som vi skulle flytta så både vi och vår läkare (Anna-Lena) tyckte att det kanske inte var bästa tiden och vi valde att vänta en cykel. Så vi fick slutligen börja i mitten/slutet av maj dvs ca 1.5 månad efter första besöket.
    Åh vad bra! Hade varit så skönt att få sätta igång direkt, vi har försökt i 2,5 år och har inte fått någon förklaring till barnlösheten, så vi har bara fått köra på... Det är ju frustrerande att inte kunna påverka något så nu vill vi verkligen få göra något.
    Lotten skrev 2015-10-07 19:10:15 följande:
    Vi ska också dit i början på nov :) fick också till svar ca 7 månader. Kul då kan vi följa varandra :)
    Ja, vad kul! Hoppas det går bra för oss! Glad

• pumpkinspice

Jag kommer förmodligen ha fått mens precis innan vi ska dit... typiskt. Då kommer vi väl inte kunna starta förrän nästa mens igen och den blir ju först i början på december. Suck, jag är så himla trött på att vänta...

• pumpkinspice
    Lotten skrev 2015-10-11 10:50:19 följande:
    Vänta är skitjobbigt! :(
    Hoppas på att den kan vara lite sen, om det handlar om så få dagar :)
    Asch, jag tror det är rätt kört, mina cykler har om något blivit kortare och kortare, den här blev bara 25 dagar och som längst har de varit 30 dagar. Hade den här blivit 28-29 dagar och nästa lika lång hade vi hunnit men nu skulle bästa tänkbara scenario (denna cykeln blir 30 dagar) bli att jag är på dag 3 när vi är på läkarbesöket så såvida de inte låter mig böra med injektionerna samma dag är det nog kört (för som jag kunnat läsa mig till så är det dag 2-3 man börjar?). Lika bra att ställa in sig på december! Men det kan ju vara bra också, då kan jag läsa hur det går för er först så jag vet lite vad jag har att vänta mig Flört
  • pumpkinspice
    FruGrävling skrev 2015-10-11 15:43:37 följande:
    Attans. Vet precis hur det är med menscykler som ställer till besvär vid planeringen. Jag fick mens i förrgår och det hade jag inte räknat ned. Har PCOS och vanligtvis långa cykler så tanken var att jag skulle börjat med Provera samna dag för att få mens ca 11-12 dagar senare. Som det blev nu skulle FET infalla precis då vi är bortresta. Nu får jag vänta 16 dagar innan jag kan börja Provera och mensen bör komma om ca 27-28 dagar.

Vanligtvis får man vid korta protokollet börja med sprutorna dag 3 på Nordic, dag 4 om dag 3 skulle råka infalla på en onsdag. Vet inte om du kan hinna börja samma dag som första besöket. Har de kollat ditt AMH-värde vid utredningen?
    Nej fy vad jobbigt för er! Ibland känns det nästan som om kroppen motarbetar en...

De kollade mitt AMH på utredningen, jag utgår från att de kollat allt de behöver iom att det var dem vi gick hos (eller Göteborgs kvinnoklinik då men de är ju "samma"). Men de här 2,5 åren som vi försökt har jag haft totalt 3 stycken 30-dagars cykler, så det ska nog mycket till om vi ska ha sån tur ändå... Det blir nog till att snällt vänta ytterligare en månad.
  • pumpkinspice
    Linny83 skrev 2015-10-31 22:32:39 följande:
    Åhh, vad spännande. Du får berätta sen hur det gick! Själv ska jag tillbaka på onsdag för återföring :)
    Åh, vad roligt! Skrattande Ska hålla tummarna för er! Fick du flera befruktade ägg så det kanske blir några att frysa också?
    Lotten skrev 2015-11-02 15:30:22 följande:
    Nu har vi varit på vårt första besök. Mycket information. De påpekade mitt BMI. Jag är överviktig och kämpar med att gå ner. Någon mer som har det så? De informerade om riskerna men sa heller inte att vi inte skulle göra det nu. Upp till oss om vi vill skjuta på det eller inte. För att maximera chanserna.
    Usch, vad jobbigt att behöva ta ett sånt beslut! Å ena sidan vill man ju verkligen maximera sina chanser, å andra sidan vill man ju absolut inte behöva vänta ännu längre... Var det mycket de ville du skulle gå ner (om det är ok att jag frågar)?

• pumpkinspice
    Fritzi skrev 2015-10-31 22:18:27 följande:

Maraki73, vad coolt att du/ni kanske får en bebis från samma "kull". Håller tummarna!

Själv är jag på RD12 idag, TD satt till imorgon. Har haft småblödningar och "mensvärk" till och från, så jag har tyvärr dålig magkänsla. :-/

Hur har det gått för dig?
    Maraki73 skrev 2015-10-31 00:06:53 följande:

Hej alla !!

Jag ska börja nästa vecka med ägglossningstest för att sen göra ett fet. Har 6 embryon I frysen.

Har en dotter som föddes 2012 genom ivf försök nr 3. De embryon jag har i frysen är från samma kull som dottern, tror ni det ökar chanserna för att nått av de andra tar sig?

Hej! Vad spännande! Jag tror det är lite sämre chans med frysta embryon, men man vet ju aldrig och det är ju jättebra att ni har så många! Skrattande
  • pumpkinspice
    Linny83 skrev 2015-11-02 17:14:39 följande:
    Ja, i lördags var det åtta befruktade. Nu hoppas jag att dom fortsätter att utvecklas :)
    Superbra! Skrattande Ja, hoppas verkligen de fortsätter på rätt håll!
  • pumpkinspice

På tal om att maximera sina chanser, gör någon av er något "extra" för att öka chanserna? Sitter och läser en hel del på nätet och många i USA verkar testa olika dieter, tar kosttillskott (t.ex. omega 3, D-vitamin, Co Q10) o.s.v.   

• pumpkinspice
    FruGrävling skrev 2015-11-03 12:39:11 följande:
    Omega 3 och D-vitamin har jag tagit flera år så det har jag fortsatt med. Har även tagit sk prenatal vitamins (multivitamin för gravida) sen vi började försöka så det har också blivit ett par år vid det här laget.

Min svägerska samt makens ena kusin som båda gjort IVF i USA/Kanada blev rekommenderade CoQ10 av sina läkare för förbättrad äggkvalitet så det tog jag också. Läste boken "It starts with the egg" som diskuterar just tillskott och diet (fördelar, nackdelar, dosering och vilka studier som finns) i samband med fertilitet och IVF.

Vi fick ju många mogna ägg och många som befruktades och slutligen många blastocyster till frysen så min äggkvalitet verkar ju ha varit bra. Men det är ju omöjligt att säga om det berodde på CoQ10 eller inte. Det är ju mycket möjligt att det skulle ha gått lika bra ändå.
    Jag äter också folsyra och d-vitamin redan. Har bestämt mig för att beställa Q10 och just nu fick man även omega 3-kapslar att prova på (på apotea.se om någon är intresserad) så nu blir det till att knapra piller! Tänkte också försöka skära ner på/sluta med godis, och har köpt hem en påse avokado... även om det kanske inte har någon effekt så skadar det ju iaf inte! Solig
Svar på tråden Nordic IVF Center Göterborg