• Lotten

Nordic IVF Center Göterborg

Linny83 skrev 2015-10-19 15:03:17 följande:
    Ska ta den första sprutan ikväll. Nervöst som sjutton eftersom jag är rädd för sprutor. Men det SKA gå :)
    Hoppas det gått bra :) tänkt på dig!
    Nu är det bara 2 veckor kvar tills vi ska på vårt första möte. Gud vad tiden går fort!

Hur många dagar ska sprutorna tas nu då?
  • Lotten
    FruGrävling skrev 2015-10-20 11:40:18 följande:
    Vanligtvis tar man sprutorna i ca 10 dagar +/- några dar. Vid det korta protokollet får man även ta en andra spruta (Orgalutran) f r o m dag fem för att förhindra att man får ägglossning.
    Okej, börjar man på mensdag 1?
    Finns det någon information där allt sånt här står som som missat? :)
  • Lotten
    Linny83 skrev 2015-10-20 08:39:19 följande:
    Hihi, det gick ganska bra faktiskt. Jag satt och tvekade i 10 minuter innan jag till slut vågade ta sprutan. Sambon satt jämte och pratade med mig och berömde mig för jag va så duktig, hahaha. Nu ska jag ta dom sprutorna till på fredag och då ska jag även ta en annan spruta.
    Förstår att du bara går och väntar nu. Bor ni i Göteborg eller har ni en bit att åka?
    När beräknas det äggutplock?
    Bestäms det redan innan eller hur funkar det? :) massor med frågor från mig känner jag.

Vi bor ca 30 min utanför :) så det känns skönt. Ni då?
  • Lotten
    Linny83 skrev 2015-10-21 11:31:23 följande:
    Vi bor ca en timma från. Men jobbet är 30 min från, så de e bra.
    Jag får veta nästa måndag när äggplock blir. Då gör jag det andra ultraljudet. Första blir på fredag,
    Okej :) spännande!
    Hur mår du än så länge?
  • Lotten
    FruGrävling skrev 2015-10-21 10:07:33 följande:
    Har du varit på läkarbesöket än? För där fick vi all information.

Du börjar vanligen med sprutorna på cykeldag 3 (om dag 3 är en onsdag får du istället börja på dag 4). Ultraljudskontroll sprutdag 6 och 8 (kan ändras lite beroende på veckodagar, första gången fick jag komma redan sd 5, vi andra försöket fick jag andra ultraljudet på dag 9)

Observera att du börjar på cykeldag 3 men därefter (ultraljud, äp osv) räknar man sprutdagar, dvs cd 3 = sd 1.

Jag har bara gjort korta protokollet (och som jag förstår börjar de oftast med korta på Nordic om man nu inte har särskild anledning att tro att långa blir bättre) så jag vet inte om det skiljer sig åt vid långa protokollet. Tror att sprutstart och ultraljud blir ganska lika, skillnaden är ju att man börjar med nässprayen innan mensen.
    Vi ska dit 2/11 :)
    Tack för infon. Jag gillar att vara förberedd. Hehe. Tack för infon :)
  • Lotten
    FruGrävling skrev 2015-10-21 10:16:26 följande:
    Inte Linny men kan svar ändå. Exakt dag för äggplock bestäms ej innan. Vanligen sker det ca dag 10-12 men beroende på hur man svarar på sprutorna kan det bli tidigare eller senare.

Jag gjorde mitt äp på dag 14 men då hade i princip inget hänt vid ultraljudet dag 6 och vi fick öka dosen. Ny kontroll dag 9 och läkaren varnade oss innan att vi ev skulle få ta ägglossningssprutan den kvällen men ultraljudet då visade att det inte var dags än. Jag fick ett tredje ultraljud dag 12 och samma kväll fick jag ta ägglossninssprutan. Sen äggplock dag14.

Man får liksom vara beredd på att allt kan ändras och flyttas både fram o bak. Men vanligast är nog ändå att äggplocket sker dag 10-12.
    Har förstått att det kan bli en del besök osv. Har ni berättat för era chefer vad ni går igenom? Jag tänkte berätta för min efter första besöket då man vet lite mer.
  • Lotten
    Linny83 skrev 2015-10-22 08:02:52 följande:
    Jag har börjat känna att det spänner lite i magen. Känns ungefär som svag mensvärk, än så länge. Kanske blir värre, har ju bara tagit tre av sprutorna.
    Jag har berättat för min chef. Tyckte att det blev enklast så. Är bara jobbigt att leta ursäkter när man behöver ta ledigt från jobbet. Du då? Har du berättat för din chef? Nu börjar det närma sig för er också. Känns det spännande/oroligt/jobbigt?
    Okej. Hoppas du inte får alltför ont bara. Illamående och så?

Jag tänkte berätta efter den 2/11, men vet inte om jag ska redan nu prata med henne.

Känns sjukt att tiden gått så fort nu. Jag är en person som måste ha koll och vill vara förberedd. Det känns spännande men är också orolig. Rädd för smärtan och hur man ska må. Hade fruktansvärt ont vid spolningen :( men det blir nog bra när vi väl är där. Kmr säkert vara sjukt nervös. Är lite överviktig med så rädd att de ska ställa in allt pga det. Tränar och försöker tappa i vikt. Vi får se. Sahlgrenska bara nämnde det sist. Att jag skulle ha i åtanke att inte gå upp utan fortsätta röra på mig.
  • Lotten

Jag jobbar med barn, så jag måste ta ledigt varje gång då det är svårt att bara sticka från jobbet en stund.

Jag känner att jag behöver berätta för att hon annars kommer ifrågasätta detta. Då hon ska ha reda på varför man är ledig.

• Lotten
    Linny83 skrev 2015-10-26 17:54:07 följande:

Var på andra vul idag. Det blir ägguttag på fredag :)

Oj! :) va spännande. Gud va fort allt går nu när man är igång. Vi får höras till helgen igen då :) hoppas det går bra.

Jag är så nervös inför vårt besök på måndag!
  • Lotten
    Linny83 skrev 2015-10-26 20:25:06 följande:
    Jaa men eller hur! Det går snabbt när man väl är igång! Du ska se att det går bra på måndag :) Det ska bli spännande att höra hur din planering blir.
    Det gör det nog :) har ni kommit dit med bil? Vi funderar på var man parkerar?

Vi hörs av närmare helgen :)
    Kram
Svar på tråden Nordic IVF Center Göterborg