Att tassa till sömns
Hej!
Det finns en lång tråd om det här med att "tassa" sitt barn till sömns ["Tassmetoden- en mild sömnskola"] men jag får ingen respons dä så jag provar att göra en ny tråd. Jag tror verkligen det finns något vettigt med den metoden, men nu har det tagit stopp och vi har gått bakåt i utvecklingen...
Min 6-månaders bebis kan somna i vagnen, i bilen o i selen, med motstånd i alla förutom selen, där går det relativt enkelt, men varar inte så länge. Och så med tutten i munnen då såklart. Men, att vilja tutta varje till varannan timme hela nätterna, och ganska ofta även dagtid känns inte hållbart. Jag provade en kväll att dra ut tutten innan han somnade för att lägga ner honom, vilket efter många om och men funkade (men handen på hjärtat, hade han inte somnat till ändå?) Iaf, han sov längre än nånsin den natten o jag behövde bara amma en gång, och kunde sen lägga ner honom i spjälsängen bredvid vår säng utan att han protesterade allt för mkt. Samma sak andra natten. Tredje natten bestämde vi oss för att köra helt utan tutte, ammade i annat rum, gick i sovrummet och la ner honom. Efter det följde den mest panikslagna bebis jag nånsin sett! Vi "tassade" vilket innebar i det här fallet att vi fick hålla länge i famnen, vi turades om, o sen la ner honom igen efter drygt en halvtimme. Han låg och kämpade emot sömnen nästan en kvart innan han faktiskt somnade. Den natten sov han 9,5h utan att vakna till helt eller amma!! Följande kväll samma sak, jätteledsen bebis som kämpar allt han kan för att inte behöva läggas i säng, men somnade trots allt efter 50min (somnade 21, vaknade o ammades en gång efter 02 då tassandet inte fungerade så bra, efter det vaknade han som vanligt med tätare uppvak som dock gick att avstyra utan att behöva plocka upp).
Men nu till min fråga, det känns som att han somnar till slut av utmattning och hjälplöshet, att han inte orkar streta emot längre, och inte för att han blir tryggare med att läggas i sin säng, Tvärtom, det är som att han vet vad som är på väg att hända när vi kommer in i sovrummet. :( Nu senaste nätterna har jag gett upp och ammar honom till sömns, vilket får upprepas många gånger innan han somnar "för natten" och sover några timmar. Sen ammas igen, sen sova lite, sen amma och stiga upp.
Jag vill bara att han ska bli trygg i att somna själv när han är trött, för trött är han. Jag önskar kunna dra ner på amning o ge mat istället men han verkar inte vilja det, han kopplar inte att annan mat kan ge mättnad utan smakar mest. Han tar inte flaska el napp o jag vill eg inte byta ut tröstandet med bröstet med något annat, utan att han ska kunna somna själv, att han känner sig trygg. Inte att han somnar för att han har skrikigt så mkt att han inte orkar mer...
Vad kan jag göra annorlunda?