• grossess

Att tassa till sömns

Hej!

Det finns en lång tråd om det här med att "tassa" sitt barn till sömns ["Tassmetoden- en mild sömnskola"] men jag får ingen respons dä så jag provar att göra en ny tråd. Jag tror verkligen det finns något vettigt med den metoden, men nu har det tagit stopp och vi har gått bakåt i utvecklingen...

Min 6-månaders bebis kan somna i vagnen, i bilen o i selen, med motstånd i alla förutom selen, där går det relativt enkelt, men varar inte så länge. Och så med tutten i munnen då såklart. Men, att vilja tutta varje till varannan timme hela nätterna, och ganska ofta även dagtid känns inte hållbart. Jag provade en kväll att dra ut tutten innan han somnade för att lägga ner honom, vilket efter många om och men funkade (men handen på hjärtat, hade han inte somnat till ändå?) Iaf, han sov längre än nånsin den natten o jag behövde bara amma en gång, och kunde sen lägga ner honom i spjälsängen bredvid vår säng utan att han protesterade allt för mkt. Samma sak andra natten. Tredje natten bestämde vi oss för att köra helt utan tutte, ammade i annat rum, gick i sovrummet och la ner honom. Efter det följde den mest panikslagna bebis jag nånsin sett! Vi "tassade" vilket innebar i det här fallet att vi fick hålla länge i famnen, vi turades om, o sen la ner honom igen efter drygt en halvtimme. Han låg och kämpade emot sömnen nästan en kvart innan han faktiskt somnade. Den natten sov han 9,5h utan att vakna till helt eller amma!! Följande kväll samma sak, jätteledsen bebis som kämpar allt han kan för att inte behöva läggas i säng, men somnade trots allt efter 50min (somnade 21, vaknade o ammades en gång efter 02 då tassandet inte fungerade så bra, efter det vaknade han som vanligt med tätare uppvak som dock gick att avstyra utan att behöva plocka upp).

Men nu till min fråga, det känns som att han somnar till slut av utmattning och hjälplöshet, att han inte orkar streta emot längre, och inte för att han blir tryggare med att läggas i sin säng, Tvärtom, det är som att han vet vad som är på väg att hända när vi kommer in i sovrummet. :( Nu senaste nätterna har jag gett upp och ammar honom till sömns, vilket får upprepas många gånger innan han somnar "för natten" och sover några timmar. Sen ammas igen, sen sova lite, sen amma och stiga upp.

Jag vill bara att han ska bli trygg i att somna själv när han är trött, för trött är han. Jag önskar kunna dra ner på amning o ge mat istället men han verkar inte vilja det, han kopplar inte att annan mat kan ge mättnad utan smakar mest. Han tar inte flaska el napp o jag vill eg inte byta ut tröstandet med bröstet med något annat, utan att han ska kunna somna själv, att han känner sig trygg. Inte att han somnar för att han har skrikigt så mkt att han inte orkar mer...

Vad kan jag göra annorlunda?

• Svar på tråden Att tassa till sömns
  • yodi

många barn börjar inte äta riktigt förrän dom är betydligt äldre utan det är just smaka det handlar om, bröstmjölken/ ersättningen är fortfarande den huvudsakliga födan.

jag tror du helt enkelt får ha lite tålamod, så små barn brukar vilja snutta så ofta och vara nära.

• grossess

Tack för svaret Yodi. Hur länge är det då rimligt för en bebis att få panik utan mammas bröst? Jag menar, det är inte som att jag vägrar honom närhet och tutte övrig tid, och närhet får han ju när vi försöker natta honom också. Det jag vill är att han ska kunna somna själv, och somna om själv, utan mitt bröst i munnen...

• häxjakt
    Min lilla kille är drygt 8 månader och han äter inte mycket riktig mat, ett par matskedar gröt, lite frukt, några grönsaker och lite köttsmulor som plockmat till middagen.
    Ingen välling eller ersättning. Resten amning. Han gillar att plocka och är intresserad av mat men det märks att han behandlar maten som en kul grej och inte som mat.

Vad gäller sömnen så samsover vi, enda sättet att få sova hela natten för oss. Vi försökte med spjälsäng och med babynest i vår säng när han var nyfödd, men inte ens då jag hängde över nestet så att han fick ha bröstet i munnen fungerade det. Han ville ligga nära nära. Så det fick han göra.

Nu vid 8 månader så somnar han ibland "själv". Han snuttar lite, rullar iväg en bit bort så att han bara har en fot eller en liten hand som vidrör mig eller sin pappa och så somnar han så. Sen rullar han tillbaka till mig när han vill snutta (oftast i sömnen). Jag bara halvvaknar då och somnar om fort. 
    Men vissa nätter så somnar han med bröstet i munnen, tätt ihopkurad i fosterställning, ibland också med en liten hand krampaktigt hållandes i ett av mina fingrar. 
    Hans behov av närhet varierar alltså från natt till natt. Oftast så är han i större behov av närhet då vi haft mycket aktiviteter på dagarna eller då något nytt har hänt.

Han spenderar det mesta av sin tid på dagarna i sjal eller i sele. Antingen hos mig eller sin pappa (just nu sover han middag hos sin pappa). Han har aldrig sovit själv på dagtid, vi har faktiskt inte ens försökt. 
    I takt med att han blivit äldre så har han själv valt att spendera mer och mer tid på golvet med leksaker. Han kan både krypa och åla och han reser sig mot möbler och kan stå själv så han är inte alls "efter" eller bortskämd (som vi fått höra x antal gånger) av att bäras så mycket. 

Vad jag vill säga med vårt exempel är att ha tålamod och följ bebisen. Vi har inte läst något eller följer någon speciell skola eller något sådant, vi försöker bara lyssna på vad vår son behöver och ge honom det efter bästa förmåga. 
    När det känns jobbigt för oss så kör vi mantrat att "småbarnstiden varar inte för evigt". 
    Men nu efter mer än ett halvår så blir det mer och mer sällan som det känns motigt. Att ha bebisen på magen när man diskar har liksom blivit vardag nu.

• yodi
    grossess skrev 2015-04-30 16:59:33 följande:

Tack för svaret Yodi. Hur länge är det då rimligt för en bebis att få panik utan mammas bröst? Jag menar, det är inte som att jag vägrar honom närhet och tutte övrig tid, och närhet får han ju när vi försöker natta honom också. Det jag vill är att han ska kunna somna själv, och somna om själv, utan mitt bröst i munnen...

det är naturligtvis individuellt, men för mina har dom börjat somna och somna om själva när dom har varit ett år.

sen har dom kunnat vara utan bröstet utan att få "panik" innan dess även om dom gärna har tagit alla tillfällen till mys,  vid ca 9-10 månader.
  • yodi

sen vill jag även tillägga att dom vid olika utvecklings faser har perioder då dom är mer närhets törstande.  några är vid tex ca 6 månader och nästa vid ca 10 månader.

• grossess

Tack för era kommentarer! Glad

Jag förstår att det bästa vore om man bara hade tålamod och flöt med... men livet ser inte riktigt ut så, inte mitt i alla fall? ObestämdDet närmar sig jobbstart i sommar, 5v heltid som stressar åtminstone när det gäller matdelen.

Det är två olika saker, sömnen och maten, men jag upplever ändå att de hänger ihop, ju mer han ammar på natten, ju mer vill han ammas på natten.
    Angående sömnen, han sov mig de första månaderna, något annat gick inte för honom. För mig var det inget vidare, en enda ställning hela natten (liggammandes kan jag inte somna/sova som, så jag sov på rygg halvsittandes). Sen gick det efterhand ha honom stunder i nestet mellan oss i sängen. Efter det i spjälsängen bredvid sängen. Men fortfarande vaknar han varje-varannan timme och blir allt tyngre att plocka upp och ner. Sen provade jag metoden så som jag beskrivit i trådstarten, och det var helt gudomligt att se honom somna själv den första gången han gjorde detSolig Lika fel kändes det sedan när han får sån panik varje gång jag försöker lägga ifrån mig honom. Alla bebisar får ju inte panik, det är ju som ni säger individuellt hur barn beter sig...

Angående maten, som jag sa, ju mer han ammas ju mer vill han ha. Och dagtid är det en sak, men på natten... Och eftersom han inte tar flaska dagtid (har hänt nån gång då o då, men har ingen direkt sugteknik) så är det bara jag som sköter den biten.

Så visst, man kan se till bebisens behov och bara flyta med. Men mitt behov är viktigt det med, för att orka. Jag kan inte vakna varje timme och plocka upp och ner i flera månader till, för att sen amma var till varannan timme även dagtid. Och eftersom han sover i sele eller vagn annars så kan jag ju inte "sova när han sover". Och i och med att det blev så bra där de första nätterna så fick jag upp ett hopp, och därför skrev jag här, om det finns någon därute som varit i liknande situation och har något tips. Cool

• grossess
    yodi skrev 2015-04-30 21:35:01 följande:

sen vill jag även tillägga att dom vid olika utvecklings faser har perioder då dom är mer närhets törstande.  några är vid tex ca 6 månader och nästa vid ca 10 månader.

absolut, faserna märks tydligt tycker jag! Flört{#emotions_dlg.djavulsk}
  • grossess

Två timmars försök att natta bebis ikväll, med målet att han ska somna i sängen. Fick ge upp och låta honom somna i famnen, vilket såklart inte är fel, bara att det normalt genererar ett uppvak inom 5-30 min, och så fortsätter det i några timmar. Kanske han sover lite extra nu, men det har ju snarare med att göra att han är slut efter att ha varit ledsen. Vissa stunder blev han lugn i sängen, började jollra lite och det verkade som om det skulle gå, men sen vill han inte vara lugn längre (jag gör inget annorlunda utan finns där med honom hela tiden) utan sätter igång och gallskriker igen...

Finns det ingen som har något tips på hur man kan ge sin bebis lugn, utan att själv behöva ligga till sängs med honom tuttandes i flera timmar varje kväll? Gråter

• linnéa001

Somnar han inte om du ligger nära honom? Min dotter brukar somna om vi ligger mot varandra på sidan och jag håller om henne plus att hon får hålla min hand. Ibland behöver jag buffa på rumpan också. Hon är 7,5 månader. Nu har jag inte alls samma problem som du då min dotter sover hela nätter och äter massa mat på dagarna och dessutom tar flaska. Jag slutade amma henne på hennes eget initiativ för bara några dagar sedan, men kanske värt att testa.

Napp kanske? Det har min dotter haft sedan hon var kanske tre månader då jag höll på att bli galen av allt snuttande. Hon tog den inte först men jag försökte flera gånger varje dag och rätt som det var så fattade hon vad den var till för. Bebisar har sugbehov, så är det bara.

När min dotter var yngre somnade hon också bara i famnen och vaknade när jag la ner henne. Det löste sig när jag värmde upp nästet med en vetevärmare och så la jag vetevärmaren som en korv runt henne. Lika varmt och skönt som i mammas famn!

Nu gör vi så på kvällarna att jag sitter bredvid dottern och håller hennes hand tills hon somnat. Är hon övertrött eller orolig lägger jag mig ner bredvid henne och håller om henne som jag skrev om i första stycket. När hon somnat går jag upp. Så här har vi gjort sedan hon var runt 5,6 månader.

• grossess
    linnéa001 skrev 2015-05-04 21:34:13 följande:

Somnar han inte om du ligger nära honom?
    -nej, han blir rastlös och orolig efter en stund om vi nu lagt oss och han var lugn från början, försöker jag lugna honom blir han bara frustrerad och börjar gnälla, han ger sig inte förrän jag tar upp honom och bär på honom eller ger honom tutte.

Napp kanske?
    -Försökt sen han föddes, funkat i sömnen några gånger men inte längre

När min dotter var yngre somnade hon också bara i famnen och vaknade när jag la ner henne. Det löste sig när jag värmde upp nästet med en vetevärmare och så la jag vetevärmaren som en korv runt henne. Lika varmt och skönt som i mammas famn!
    -kan jag iofs testa, men blir lite för varmt nu på sommaren...? försöker lägga kudde och nalle tätt intill honom så det ska kännas som om han är omhållen men nej, tror han inte på ;)

Nu gör vi så på kvällarna att jag sitter bredvid dottern och håller hennes hand tills hon somnat. Är hon övertrött eller orolig lägger jag mig ner bredvid henne och håller om henne som jag skrev om i första stycket. När hon somnat går jag upp. Så här har vi gjort sedan hon var runt 5,6 månader.
    -jag önskar jag hade det så här! men han hade reagerat som i första svaret... men grattis till fungerande sänggående! :)

Svar på tråden Att tassa till sömns