• Solrosen 83

Syskonförsök med pergotime

Någon mer som är igång med syskonförsök och får hjälp med pergotime?

Jag blev gravid med vår dotter i mars 2013 på tredje enkelkuren pergotime. Nu när hon snart blir 1,5 år känner vi att det är dags för syskon så jag har fått pergotime av min läkare igen och är mitt uppe i första kuren.

Hade varit kul om någon annan i liknande situation ville följas åt.

• Svar på tråden Syskonförsök med pergotime
  • Solrosen 83

Svullen om magen så får tänka på vad jag sätter på mig för ser gravid ut men kan vara bara vattnen. Har haft pirrande kittlande i livmodern då och då senaste veckan. Molar också till och från och värst framåt kvällarna. Brösten har ömheten nästan helt försvunnit.

Svårt och veta vad som är symptom och inte. Känner ju efter så mycket och hoppas så.

• rasmusmamma2010

Hej! Får jag hänga på er här?

Jag har en dotter som vi fick med hjälp av pergotime. Nu är hon 18 månader och vi har vill gärna ha ett syskon. Vi har gjort enkelkurer med pergotime för att bli gravida men hittills har jag inte fått någon ägglossning av pergotime. Med dottern blev jag gravid på första enkelkuren med pergotime och strax innan jag började med pergotime så gjorde jag även en spolning av äggledarna. Hur ska jag gå till väga denna gången? Finns det några knep? Kan jag be min läkare om något speciellt som kan hjälpa oss?

• Solrosen 83
    rasmusmamma2010 skrev 2015-07-11 21:39:38 följande:

Hej! Får jag hänga på er här?

Jag har en dotter som vi fick med hjälp av pergotime. Nu är hon 18 månader och vi har vill gärna ha ett syskon. Vi har gjort enkelkurer med pergotime för att bli gravida men hittills har jag inte fått någon ägglossning av pergotime. Med dottern blev jag gravid på första enkelkuren med pergotime och strax innan jag började med pergotime så gjorde jag även en spolning av äggledarna. Hur ska jag gå till väga denna gången? Finns det några knep? Kan jag be min läkare om något speciellt som kan hjälpa oss?

Du är så välkommen!

Trist att du inte fått någon äl av enkelkurerna nu. Hur många omgångar har ni kört? Vad säger läkaren om att du inte får äl?

Jag fick ingen äl av första enkelkuren men andra fungerade bättre. Frågade min läkare efter första kuren om dosökning och hon sa att de inte brukar öka dosen här förrän efter 3 misslyckade kurer. Antar att kroppen kan reagera lite olika från gång till gång.
  • Agnesmamma2012
    carro90 skrev 2015-07-09 14:01:41 följande:

Någon som vet vad det är för skillnad att börja med pergo på cd3 eller cd5? Ger det olika effekt eller varför börjar man på olika dagar? 

Inte helt hundra men tror de beror på hur lång ens cykel brukar vara :) är ju olika , hur många dagar man blöder spelar också roll vilken dag man får som "startdag"
  • carro90
    Agnesmamma2012 skrev 2015-07-11 23:36:56 följande:
    Inte helt hundra men tror de beror på hur lång ens cykel brukar vara :) är ju olika , hur många dagar man blöder spelar också roll vilken dag man får som "startdag"

Nja, det måste ju va fel, för vissa, som jag själv då som inte har någon cykel alls kan man ju inte gå efter hur cyklen brukar ser ut, och med pergo räknar man ju alltid vilken dag man är på från mensens första dag. Så blödningen har ju inget med behandlingen att göra.  Men tack ändå! Glad 

Hittade efter långt googlande en som frågat en amerikans gyn och svaret var att om man tar dag 3-7 så boostar man fler ägg och ev släpper fler. Bra om man har svårt att få ägg o växa till sig. Tar man dag 5-9 så utvecklas färre ägg men det blir lite bättre kvalite på de ägg som släpper. 

Spännande o se, jag i  sambon bestämde oss för att börja på dag 3 eftersom sist va det knappt ett ägg hann utvecklas. (vul dag 17 låg det på 12 mm, ägglossning skedde dag 23 trotts att gyn redan ställa in oss på att genomgå en andra kur!) Så då känns det som att dag 3 inte kan skada :)  

• Solrosen 83

Lite blodblandade bruna flytningar idag men ytterst lite. Vet inte om det är en början på mensen men känns tidigt isf då jag bara är på cd 11. Hade liknande när jag plussade med dottern men då kom det efter sex vilket vi inte haft sen i samband med äl nu då sambon är sjuk. Så behöver ju inte vara något negativt om det inte blir mer.

• Solrosen 83

Ännu ett negativt test idag så kan nog ställa in mig på att detta försök misslyckats. För visst borde testlagrets stickor visa något på bim-2? Bara och se till att ha mensskydd med sig för lär väl dra igång när som nu tyvärr.

Känns trist att vi måste pausa en cykel nu på semesterstängt. Vill ju bara försöka igen! Har inga större förhoppningar om att få äl spontant nämligen.

• Solrosen 83
    Novembersmile skrev 2015-07-12 20:13:37 följande:

Neg test idag med! Ringer nog Gyn och ber om mer primolut i morgon.

BF 2013-08-05
    Vad trist att du också får negativa test!

De lär väl knappast låta dig börja med primoluten förrän tidigast någon dag efter bim?

För mig brukar mensen alltid komma av sig själv när jag väl haft äl så har du tur slipper du ju ta några tabletter för att framkalla den.

Men vi ska väl kanske inte helt ge upp då vi ju inte är framme vid bim än och det ju finns de som plussar sent. Halmstrå...
Svar på tråden Syskonförsök med pergotime