Inlägg från: blomman 2 |Visa alla inlägg
  • blomman 2

Min 5-åring kan inte leka!

miamaria777 skrev 2015-05-09 20:49:37 följande:

Min 5-åring har aldrig varit särskilt intresserad av leksaker. Hon gillar att leka ute, men inne kan hon inte hitta på något att göra. När hon var mindre lekte jag en del med henne, men nu tycker jag att hon är stor nog att kunna sysselsätta sig själv. Men då sitter hon oftast bara och hänger, och liksom väntar, även om vi ska vara hemma hela dagen. 

Jag märker att det är likadant när hon har kompisar hemma, de leker inte med leksakerna och har ofta svårt att hitta in lekar själva. Antingen hittar de på hyss, eller så blir det en lek som involverar mig som förälder, tex bjuda mig på kalas etc. Jag minns från min egen barndom att jag kunde leka i timmar, både själv och med kompisar och det känns så tråkigt att min dotter inte får uppleva det. När jag frågar hennes kompisar vad de tycker är roligast att leka med hemma hos sig svarar de "titta på tv", eller "spela dataspel". Vi har sedan snart 1 år tillbaka helt tagit bort all skärmtid för vår dotter för att se om det kan påverka hennes lekförmåga, med ännu har vi inte sett någon skillnad. 

Någon som känner igen sig eller har några kloka råd hur vi kan hjälpa vår dotter?

Svårt att säga vad det kan bero på...Har du som ovanstående tipsade om startat en lek och att hon har fortsatt leken själv utan dig med? Har hon fantasi när ni leker tillsammans? Kan hon leda leken och ge dig roller och ge direktiv? Ibland kan vi vuxna ha svårt för att barnen har "tråkigt" och är för snabba med att ge barnen/barnet olika saker att göra. Det är nyttigt att ha tråkigt ibland ......då föds kreativiteten som mest! Att få allt "serverat" och inte behöva tänka till själv kan vara ett hinder i barns utveckling och lärande....Ja,det var vad jag kunde komma på. Mitt barn kan ibland säga att hon inte har något att göra... Då jag ger några förslag och nappar hon inte på det ber jag henne gå in på sitt rum och titta sig omkring och titta om det verkligen inte finns något hon kan göra eller leka med,oftast fastnar hon för något! Hon är ett "utebarn" och föredrar lekar ute,tycker om att röra på sig! Kanske ditt barn leker bäst med uteaktiviteter? Och kan sysselsätta sig själv bättre där? Är hon social annars...framåt i andra sammanhang..?
  • blomman 2

När min dotter var i din ålder var vi alltid ute och lekte,dvs vi träffade andra barnfamiljer och barnen lekte ute hela dagarna! Det var det forumet hon gillade bäst och gör det än idag! Det är också stor skillnad på lekar beroendes på vilken kompis hon leker med inomhus,med vissa fungerar det som handen i handsken och de leker i timmar på rummet och man märker knappt av dem,medan det med andra kompisar blir rätt destruktiva lekar med mycket stoj och Stim,då får de gå ut istället!

• blomman 2
    Elsis skrev 2015-05-09 21:32:32 följande:

Blomman2, när mina barn har tråkigt och inte vet vad de ska göra brukar jag föreslå att de ska plocka upp/städa några leksaker eller annat de har framme. Nästa alltid slumpar det sig så att de just kommit på något att göra nästan innan jag pratar färdigt;)

Perfekt! Så brukar jag också göra emellanåt,fungerar jättebra!
  • blomman 2

Det kan helt enkelt bara vara så att hon inte har hittat "sin grej" när det gäller innomhuslekar. Det handlar ju om intresse om barnet kan leka en längre tid med en sak och sedan spinner vidare och utvecklar leken. Det är ju så med oss vuxna med...att brinner vi för något så kan vi hålla på hur länge som helst,det är likadant med barn! Ditt barn är ännu litet,ge det tid och försök att inte att ha dåligt samvete för att du inte kan/vill sysselsätta henne. Barn är olika och det man ser hos vuxna kan man även se hos barn...en del har massor av fantasi och sätter igång det ena projektet efter det andra och har alltid mycket på gång medan andra är mer avvaktande och behöver mer tid till reflektion innan de sätter igång. Det heter ju " man måste pussa många grodor innan man hittar din prins"... Samma med intressen..man måste få prova och prova att odla intressen och till slut hittar man alltid något!

Svar på tråden Min 5-åring kan inte leka!