• miamaria777

Min 5-åring kan inte leka!

Min 5-åring har aldrig varit särskilt intresserad av leksaker. Hon gillar att leka ute, men inne kan hon inte hitta på något att göra. När hon var mindre lekte jag en del med henne, men nu tycker jag att hon är stor nog att kunna sysselsätta sig själv. Men då sitter hon oftast bara och hänger, och liksom väntar, även om vi ska vara hemma hela dagen. 

Jag märker att det är likadant när hon har kompisar hemma, de leker inte med leksakerna och har ofta svårt att hitta in lekar själva. Antingen hittar de på hyss, eller så blir det en lek som involverar mig som förälder, tex bjuda mig på kalas etc. Jag minns från min egen barndom att jag kunde leka i timmar, både själv och med kompisar och det känns så tråkigt att min dotter inte får uppleva det. När jag frågar hennes kompisar vad de tycker är roligast att leka med hemma hos sig svarar de "titta på tv", eller "spela dataspel". Vi har sedan snart 1 år tillbaka helt tagit bort all skärmtid för vår dotter för att se om det kan påverka hennes lekförmåga, med ännu har vi inte sett någon skillnad. 

Någon som känner igen sig eller har några kloka råd hur vi kan hjälpa vår dotter?
  • Svar på tråden Min 5-åring kan inte leka!
  • Elsis

Kanske kan det fungera att du är med och påbörjar en lek, hjälper henne att hitta på vad hon ska göra, och efter en stund säger du "nu får du fortsätta ensam en stund, för jag måste laga mat/hänga tvätt eller vad som nu behövs göras, så kommer jag tillbaka och är med lite senare". Gillar hon att pyssla, pussla, spela spel? Förklara att ni kan göra saker tillsammans en stund och sedan har du saker du behöver göra. Vad har hon för typ av leksaker? kanske dags att byta ut några mot något annat?

• blomman 2
    miamaria777 skrev 2015-05-09 20:49:37 följande:

Min 5-åring har aldrig varit särskilt intresserad av leksaker. Hon gillar att leka ute, men inne kan hon inte hitta på något att göra. När hon var mindre lekte jag en del med henne, men nu tycker jag att hon är stor nog att kunna sysselsätta sig själv. Men då sitter hon oftast bara och hänger, och liksom väntar, även om vi ska vara hemma hela dagen. 

Jag märker att det är likadant när hon har kompisar hemma, de leker inte med leksakerna och har ofta svårt att hitta in lekar själva. Antingen hittar de på hyss, eller så blir det en lek som involverar mig som förälder, tex bjuda mig på kalas etc. Jag minns från min egen barndom att jag kunde leka i timmar, både själv och med kompisar och det känns så tråkigt att min dotter inte får uppleva det. När jag frågar hennes kompisar vad de tycker är roligast att leka med hemma hos sig svarar de "titta på tv", eller "spela dataspel". Vi har sedan snart 1 år tillbaka helt tagit bort all skärmtid för vår dotter för att se om det kan påverka hennes lekförmåga, med ännu har vi inte sett någon skillnad. 

Någon som känner igen sig eller har några kloka råd hur vi kan hjälpa vår dotter?

Svårt att säga vad det kan bero på...Har du som ovanstående tipsade om startat en lek och att hon har fortsatt leken själv utan dig med? Har hon fantasi när ni leker tillsammans? Kan hon leda leken och ge dig roller och ge direktiv? Ibland kan vi vuxna ha svårt för att barnen har "tråkigt" och är för snabba med att ge barnen/barnet olika saker att göra. Det är nyttigt att ha tråkigt ibland ......då föds kreativiteten som mest! Att få allt "serverat" och inte behöva tänka till själv kan vara ett hinder i barns utveckling och lärande....Ja,det var vad jag kunde komma på. Mitt barn kan ibland säga att hon inte har något att göra... Då jag ger några förslag och nappar hon inte på det ber jag henne gå in på sitt rum och titta sig omkring och titta om det verkligen inte finns något hon kan göra eller leka med,oftast fastnar hon för något! Hon är ett "utebarn" och föredrar lekar ute,tycker om att röra på sig! Kanske ditt barn leker bäst med uteaktiviteter? Och kan sysselsätta sig själv bättre där? Är hon social annars...framåt i andra sammanhang..?
  • Elsis

Blomman2, när mina barn har tråkigt och inte vet vad de ska göra brukar jag föreslå att de ska plocka upp/städa några leksaker eller annat de har framme. Nästa alltid slumpar det sig så att de just kommit på något att göra nästan innan jag pratar färdigt;)

• blomman 2

När min dotter var i din ålder var vi alltid ute och lekte,dvs vi träffade andra barnfamiljer och barnen lekte ute hela dagarna! Det var det forumet hon gillade bäst och gör det än idag! Det är också stor skillnad på lekar beroendes på vilken kompis hon leker med inomhus,med vissa fungerar det som handen i handsken och de leker i timmar på rummet och man märker knappt av dem,medan det med andra kompisar blir rätt destruktiva lekar med mycket stoj och Stim,då får de gå ut istället!

• blomman 2
    Elsis skrev 2015-05-09 21:32:32 följande:

Blomman2, när mina barn har tråkigt och inte vet vad de ska göra brukar jag föreslå att de ska plocka upp/städa några leksaker eller annat de har framme. Nästa alltid slumpar det sig så att de just kommit på något att göra nästan innan jag pratar färdigt;)

Perfekt! Så brukar jag också göra emellanåt,fungerar jättebra!
  • Alexi

Ritar och pysslar hon? Och har ni rejält med sådant material hemma? Nu har jag två väldigt ritande barn som också även i leken har stor fantasi men jag har sett till att det alltid finns rit och pysselgrejor väldigt tillgängligt (ritgrejorna står alltid framme vid köksbordet) just för att uppmuntra, ge tillfällen osv.

• Alexi

Och hur är det på förskolan, leker hon inga rollekar där heller?

• miamaria777

Tack för alla svar! Jag har provat mycket av det som ni föreslår, och visst kan hon komma igång och leka lite om jag sätter igång leken, men hon har ingen uthållighet. Efter 10 min har hon tröttnat. Hon gillar att rita och pyssla, men samma där, teckningen eller halsbandet etc ska helst bli klar snabbt och inte vara för "jobbig" att göra. Om jag är med och pysslar tittar hon hellre på mig än pysslar själv.

Jag har rensat bort mycket leksaker som hon ändå inte leker med, för att det inte ska vara för mycket prylar. Och för att kunna ta fram en "ny" grej ibland. Då kan hon leka en stund, men sen tar det stopp.

I övrigt är hon social och framåt, gillar att prata och ta nya kontakter. Men det känns som att hon inte vill leka, vilket är så synd tycker jag. Vad leker era 5-åringar med?

• Alexi

Men hur är det på förskolan?

Och min dotter som nu är 6.5 har först nu sista året fått lite mer tålamod att jobba med pyssel/teckningar. Så det kan ju komma.

• miamaria777
    Alexi skrev 2015-05-09 23:23:23 följande:

Men hur är det på förskolan?

Och min dotter som nu är 6.5 har först nu sista året fått lite mer tålamod att jobba med pyssel/teckningar. Så det kan ju komma.

Det är inga problem på förskolan. Pedagogerna säger att hon fungerar bra i gruppen, har tålamod och fantasi vid pyssel. Så det är ju bra. Men där får de ju en helt annan typ av stimulans, men nya saker och input av andra barn etc. Det går ju inte riktigt att motsvara hemma. Och jag tror inte de leker så mycket roll-lekar på förskolan (hon går i en utegrupp så de har inte klassiska inneleksaker att leka med). Men det kanske helt enkelt inte är hennes grej...?

Jag tänker att en 5-åring borde kunna leka med vad som helst egentligen, att de har en enorm fantasi. Därför känns det som att vi gör nåt fel hemma som inte får henne att släppa fram den... 
  • Alexi
    miamaria777 skrev 2015-05-10 06:37:33 följande:
    Det är inga problem på förskolan. Pedagogerna säger att hon fungerar bra i gruppen, har tålamod och fantasi vid pyssel. Så det är ju bra. Men där får de ju en helt annan typ av stimulans, men nya saker och input av andra barn etc. Det går ju inte riktigt att motsvara hemma. Och jag tror inte de leker så mycket roll-lekar på förskolan (hon går i en utegrupp så de har inte klassiska inneleksaker att leka med). Men det kanske helt enkelt inte är hennes grej...?

Jag tänker att en 5-åring borde kunna leka med vad som helst egentligen, att de har en enorm fantasi. Därför känns det som att vi gör nåt fel hemma som inte får henne att släppa fram den... 
    Mina barn leker rollekar både inomhus och utomhus oavsett leksaker. Så det är ju inte utbudet på grejor som påverkar en sån sak. Men barn har ju olika mängd fantasi. Jag tror jag hade noll fantasi som liten. Men hon borde ju kunna sysselsätta sig själv på något sätt, oavsett rollekar tänker jag.

Lägger hon pussel, pärlplattor, lera och sånt?
  • blomman 2

Det kan helt enkelt bara vara så att hon inte har hittat "sin grej" när det gäller innomhuslekar. Det handlar ju om intresse om barnet kan leka en längre tid med en sak och sedan spinner vidare och utvecklar leken. Det är ju så med oss vuxna med...att brinner vi för något så kan vi hålla på hur länge som helst,det är likadant med barn! Ditt barn är ännu litet,ge det tid och försök att inte att ha dåligt samvete för att du inte kan/vill sysselsätta henne. Barn är olika och det man ser hos vuxna kan man även se hos barn...en del har massor av fantasi och sätter igång det ena projektet efter det andra och har alltid mycket på gång medan andra är mer avvaktande och behöver mer tid till reflektion innan de sätter igång. Det heter ju " man måste pussa många grodor innan man hittar din prins"... Samma med intressen..man måste få prova och prova att odla intressen och till slut hittar man alltid något!

• elyse

Vill hon inte pyssla? Göra halsband, pärlplattor, bygga lego...

• elyse

Vill hon inte pyssla? Göra halsband, pärlplattor, bygga lego...

• Dasha

Jag känner igen mig i det du skriver!

min dotter är 5 år. Vi har tusentals leksaker hemma. Hon älskar att få leksaker men leker nästan aldrig med dem. Varför köper vi dem fortfarande!!!???Demon

Hon spelar gärna bordspel med oss.

Hon har fått en lillebror för 8 månader sedan. Han kan inte ammas förutom när det är mörkt och tyst runt omkring, så dottern får nu ofta leka ensam i ett annan rum.

Det hjälpte oss mycket! Alltså själva situationen när vi/hon inte har något val, och det hjälper inte att tjata och hon inte får hänga med. Sonen kan varken amma eller sova när det inte är heltyst och mörkt.

Första tiden satt hon mest och tittade på tv. Så duktiga ni är som tog bort all skärmtid! Jag orkade inte ta den striden.

Men hon har fått nog av tv, och nu ÄNTLIGEN leker hon själv.

Fast nästan aldrig med leksaker. Hon bygger stora kojor/slott av möbler. Eller ritar/färglägger, pärlar. Förut gjorde hon det BARA när jag eller mannen var med.

Tips:
    1. gör en "brevlåda" så hon får göra överraskningar (teckningar, färglaggda bilder osv) och posta dem till er. Då pysslar hon själv utan att ni ser det.

2. Säg: nu får du leka själv en lång stund. Vad vill du göra? Ska jag ta fram pärlor eller sax och papper eller vill du hellre ordna picnik för dina dockor? Hon får välja nåt eller hitta på nåt annat. Sedan får hon leka själv i en halvtimme.

Gör så två ggr om dagen (först en kvart, sedan en halvtimme), sedan tre ggr om dagen, så hon LÄR SIG att leka själv. Ge henne tips, men inte för många tips, så hon får utvekla sin fantasi.

jag själv lekte bra ensam när jag var liten. Men jag hade inget val. Hade du det när du var liten?

• Dasha
    blomman 2 skrev 2015-05-09 21:29:04 följande:
     Är hon social annars...framåt i andra sammanhang..?
    min dotter är extremt social och väldigt mycket framåt.
    det är nog en annan anledning till varför hon inte gillar att leka själv. Utåtriktade personer trivs inte så bra ensamma.

även vuxna, tänk på mammor som får barn!

en del går hemma själva med bebis hela dagarna och är nöjda med allt.

andra går i taket av astt inte kunna gå ut med kompisar flera ggr i veckan
  • HASP

Min 5-åring är exakt likadan! Han kan inte leka själv, han vill alltid ha mig med... Om jag säger att han måste roa sig själv en liten stund säger han att han måste vila och så sitter han i soffan och väntar tills jag är klar med det jag ska göra, sen tycker han att vi ska leka tillsammans igen. Så otroligt frustrerande! Du har en miljon leksaker, använd dem!!! Haha

Det enda han möjligtvis kan göra själv en stund är att bygga med lego.

• Vivan

Jag var så när jag var liten. Gillade inte alls fantasilekar. Tyckte kompisar som ville leka var jobbiga. Minns att jag blev sur när jag aldrig fick leksaker, men det var för att jag aldrig lekte med dem.

Jag tyckte mer om att cykla, klappa grannens hund etc.

• Phillippa

Min femåring är som din när vi är ensamma hemma och hon är också väldigt social.

Hon hänger efter mig hela tiden och kan absolut inte leka själv i ett rum. Sedan hon fick en lillebror för ett och ett halvt år sedan har hon dock fått mycket träning i att sysselsätta sig själv och det har gått framåt men det finns fortfarande dagar när jag håller på att bli galen. Det år frustrerande att alltid "snubbla" på henne eller att hon pratar konstant med mig.

Med kompisar leker hon dock bra och då behöver jag inte vara med.

Lillebror är tvärtom! Han leker gärna själv redan nu och sticker iväg så fort han får chansen. Det finns för och nackdelar med båda personligheterna.

• miamaria777

Åå tack för era svar!! Fantastiskt att få höra era perspektiv och erfarenheter! Känns som att en del pusselbitar faller på plats när jag läser vad ni skrivit. Kanske kan hennes ovilja att leka själv ha att göra med att hon är så social.. Hon trivs som fisken i vattnet när det är mycket folk som hon kan mingla runt med, och gärna vara i centrum . Men att sitta själv och pyssla och pilla med leksaker och koncentrera sig kommer inte naturligt för henne och då måste hon få lära sig det. Men samtidigt kanske hon också behöver få mer utlopp för sin sociala sida, och möjlighet att utveckla den... Det kanske inte räcker med förskolan... 

Dasha skrev 2015-05-10 12:06:00 följande:

Jag känner igen mig i det du skriver!

min dotter är 5 år. Vi har tusentals leksaker hemma. Hon älskar att få leksaker men leker nästan aldrig med dem. Varför köper vi dem fortfarande!!!???Demon

Hon spelar gärna bordspel med oss.

Hon har fått en lillebror för 8 månader sedan. Han kan inte ammas förutom när det är mörkt och tyst runt omkring, så dottern får nu ofta leka ensam i ett annan rum.

Det hjälpte oss mycket! Alltså själva situationen när vi/hon inte har något val, och det hjälper inte att tjata och hon inte får hänga med. Sonen kan varken amma eller sova när det inte är heltyst och mörkt.

Första tiden satt hon mest och tittade på tv. Så duktiga ni är som tog bort all skärmtid! Jag orkade inte ta den striden.

Men hon har fått nog av tv, och nu ÄNTLIGEN leker hon själv.

Fast nästan aldrig med leksaker. Hon bygger stora kojor/slott av möbler. Eller ritar/färglägger, pärlar. Förut gjorde hon det BARA när jag eller mannen var med.

Tips:
    1. gör en "brevlåda" så hon får göra överraskningar (teckningar, färglaggda bilder osv) och posta dem till er. Då pysslar hon själv utan att ni ser det.

2. Säg: nu får du leka själv en lång stund. Vad vill du göra? Ska jag ta fram pärlor eller sax och papper eller vill du hellre ordna picnik för dina dockor? Hon får välja nåt eller hitta på nåt annat. Sedan får hon leka själv i en halvtimme.

Gör så två ggr om dagen (först en kvart, sedan en halvtimme), sedan tre ggr om dagen, så hon LÄR SIG att leka själv. Ge henne tips, men inte för många tips, så hon får utvekla sin fantasi.

jag själv lekte bra ensam när jag var liten. Men jag hade inget val. Hade du det när du var liten?

Vilka bra tips!! Tack! De ska jag genast prova! Och det där med valmöjlighet att leka själv är intressant. Vi har nog inte varit helt tydliga med henne. 
    Vivan skrev 2015-05-10 12:55:03 följande:

Jag var så när jag var liten. Gillade inte alls fantasilekar. Tyckte kompisar som ville leka var jobbiga. Minns att jag blev sur när jag aldrig fick leksaker, men det var för att jag aldrig lekte med dem.

Jag tyckte mer om att cykla, klappa grannens hund etc.

Ja, precis så är hon!! Frågar jag henne vad hon önskar sig för nya leksaker till födelsedagspresent kan hon inte komma på en enda (utöver mer av de hon redan har, som hon inte leker med).

Svar på tråden Min 5-åring kan inte leka!