• Alexi

Min 5-åring kan inte leka!

Ritar och pysslar hon? Och har ni rejält med sådant material hemma? Nu har jag två väldigt ritande barn som också även i leken har stor fantasi men jag har sett till att det alltid finns rit och pysselgrejor väldigt tillgängligt (ritgrejorna står alltid framme vid köksbordet) just för att uppmuntra, ge tillfällen osv.

• Alexi

Och hur är det på förskolan, leker hon inga rollekar där heller?

• Alexi

Men hur är det på förskolan?

Och min dotter som nu är 6.5 har först nu sista året fått lite mer tålamod att jobba med pyssel/teckningar. Så det kan ju komma.

• Alexi
    miamaria777 skrev 2015-05-10 06:37:33 följande:
    Det är inga problem på förskolan. Pedagogerna säger att hon fungerar bra i gruppen, har tålamod och fantasi vid pyssel. Så det är ju bra. Men där får de ju en helt annan typ av stimulans, men nya saker och input av andra barn etc. Det går ju inte riktigt att motsvara hemma. Och jag tror inte de leker så mycket roll-lekar på förskolan (hon går i en utegrupp så de har inte klassiska inneleksaker att leka med). Men det kanske helt enkelt inte är hennes grej...?

Jag tänker att en 5-åring borde kunna leka med vad som helst egentligen, att de har en enorm fantasi. Därför känns det som att vi gör nåt fel hemma som inte får henne att släppa fram den... 
    Mina barn leker rollekar både inomhus och utomhus oavsett leksaker. Så det är ju inte utbudet på grejor som påverkar en sån sak. Men barn har ju olika mängd fantasi. Jag tror jag hade noll fantasi som liten. Men hon borde ju kunna sysselsätta sig själv på något sätt, oavsett rollekar tänker jag.

Lägger hon pussel, pärlplattor, lera och sånt?
Svar på tråden Min 5-åring kan inte leka!