Min 5-åring kan inte leka!
Min 5-åring har aldrig varit särskilt intresserad av leksaker. Hon gillar att leka ute, men inne kan hon inte hitta på något att göra. När hon var mindre lekte jag en del med henne, men nu tycker jag att hon är stor nog att kunna sysselsätta sig själv. Men då sitter hon oftast bara och hänger, och liksom väntar, även om vi ska vara hemma hela dagen.
Jag märker att det är likadant när hon har kompisar hemma, de leker inte med leksakerna och har ofta svårt att hitta in lekar själva. Antingen hittar de på hyss, eller så blir det en lek som involverar mig som förälder, tex bjuda mig på kalas etc. Jag minns från min egen barndom att jag kunde leka i timmar, både själv och med kompisar och det känns så tråkigt att min dotter inte får uppleva det. När jag frågar hennes kompisar vad de tycker är roligast att leka med hemma hos sig svarar de "titta på tv", eller "spela dataspel". Vi har sedan snart 1 år tillbaka helt tagit bort all skärmtid för vår dotter för att se om det kan påverka hennes lekförmåga, med ännu har vi inte sett någon skillnad.
Någon som känner igen sig eller har några kloka råd hur vi kan hjälpa vår dotter?