• WiMe06

Så rädd för missfall

AnneliR skrev 2015-11-05 17:33:52 följande:

Hej! Hur går det för er alla? Imorgon går jag in i v 30 :) bara 10 veckor kvar! Känns jätteskönt. Blev halvtidssjukskriven för ca en månad sen och idag blev jag helt sjukskriven pga mina åderbråck och sammandragningar. Har konstigt nog lite dåligt samvete för min sjukskrivning trots att jag verkligen behöver den, konstigt som man är..ska försöka njuta av graviditeten dom sista veckorna som är kvar nu, kan dock känna av oro till och från ibland, är rädd att det ska hända ngt med bebisen i magen :( fler som känner som jag? Hoppas andra har det bra iaf! :)

Går in i v 31 på måndag. Börjar bli rätt trött i kroppen och sådär. Det känns som kroppen inte riktigt är vän med en i alla lägen längre, haha. Småkrämpor och foglossningen börjar blir värre efter långa dagar. Jobbar 6 pass till nu och går på grav.penning sen och det ska bli så skönt. Är lite orolig ibland då jag får rätt ont i magen när jag jobbar eller anstränger mig för mkt och härjar med saker.
  • WiMe06
    strawberri skrev 2015-11-06 18:06:43 följande:
    Oj har visst inte sett ditt inlägg! Jag kan känna kroppsdelar genom magen men ibland är det jättesvårt att veta vad det är för något men tror hon brukar ligga med rumpan på vänster sida det putar nästan alltid ut där :) vi väntar också en liten tjej :) går in i v 34 imorgon går ju såååå fort! Vilken v är du i nu?
    Jag tror jag kan känna rumpan lite, när jag ligger ner så sticker det liksom upp som en liten bula på vänster sida om naveln och det är ofta stora buffar där, så tror det är rumpan. Sen tror jag benen ligger åt snett neråt åt vänster för där kände jag några rejäla kickar idag som gjorde riktigt ont. Men ofta så är det ngn som misshandlas urinblåsan ganska rejält också, det är så sjukt obehagligt när det sparkas på blåsan. Haha.
    Är i v 29+4 nu. 6 arbetspass kvar nu innan jag får gå på ledigt, lääängtar!!
  • WiMe06
    strawberri skrev 2015-11-07 11:42:30 följande:
    Haha jaa det kan va RIKTIGT obehagligt :) jag känner knappt sparkar längre utan nu är det mer stora svepande rörelser därinne och så känner jag när hon sträcker på sig o sådär då putar någon kroppsdel ut antingen på höger eller vänster sida och så kan man se antingen en fot eller hand åka längs magen så häftigt! :) va skönt att du får gå hem snart! Det är verkligen välbehövligt dom sista veckorna! Vet inte om jag frågat men har du fler barn? :)
    Det är så häftigt när man kan se dem där rörelserna så tydligt.
    Har ju haft lite problem med ont i magen och sådär när jag jobbar och idag var ingen bra dag, fick gå hem efter halva dagen, så vi får se hur jag gör med resten av dagarna. Om jag fortsätter vara sjukskriven eller om jag jobbar dem sista passen. Men det ska verkligen bli skönt att få gå hem faktiskt.

Jag har två pojkar sedan innan som är 6 och 8 år gamla, så dem har ju skolan varje dag så dem är ju självgående i mkt om det skulle vara ngt.
  • WiMe06
    strawberri skrev 2015-11-08 17:10:10 följande:
    Va jobbigt för dig :( men det är ju bättre att lyssna på kroppen nu, har man ont ska man ta det lugnt, min förra graviditet bara körde jag på fast jag hade massa mer krämpor än denna gången så blev ett x antal besök på förlossningen med onda svullna ben, starka sammandragningar mm men denna gången lyssnar o känner jag efter mer på kroppen och det har hittills bara varit positivt :) Förstår att du känner så! det är ju det! skönt att bara kunna ta det lugnt, ingen stress osv :)
    Har helt missat ditt svar
    Nu har jag äntligen gått på ledighet och det är så himla skönt. Det var välbehövligt för kroppen. Hur mår du nu? Det kan inte vara länge kvar för dig nu?
  • WiMe06
    strawberri skrev 2015-12-03 07:18:09 följande:
    Så skönt för dig! Jag mår sisådär, sover riktigt illa varje natt och har åkt på halsont som suttit i tre veckor nu! Vc säger det är virus... Kan knappt svälja. Jag går in i vecka 38 på lördag så inte långt kvar nu :) har en del förvärkar och mycket sammandragningar som gör ont till o från. vilken vecka är du i nu? Hur mår du?
    Usch, jobbigt med sömnen och viruset, hoppas det går över för dig väldigt snart. Sover inte särskilt bra heller om nätterna. Varje morgon jag vaknar har jag ont i halsen men känner inte av ngt på dagarna, så jag vet inte om det är halsbränna eller ngt annat skit jag fått. I övrigt är man rätt energilös så man gör inte mer än nödvändigt om dagarna, har också en del sammandragningar men inga som gör direkt ont.

Var det du som kanske skulle bli igångsatt v 38, isåfall är det ju verkligen inte långt kvar!! Så skönt tänk att bebis snart är hos er
    Jag går in i v 35 imorgon (34+0). Ska på tul på tisdag och mäta bebis igen. Var på tul för drygt 1,5 vecka sedan å det visade att bebis är liten och kanske inte växer som hon ska, så vi får se vad det visar på tisdag.
  • WiMe06
    Aqq1 skrev 2015-12-06 19:31:56 följande:
    Får jag fråga hur mycket tillväxthämmad din bebis verkar vara? Min första var runt 45 % när han kom ut i v. 38+0. Nu ska jag på tul varannan vecka men denna är endast runt 15 %.
    Oj, 45%, det låter ju jättemkt :-O det kan inte varit en stor bebis då, får man fråga vad den lille vägde vid födseln?

Min första son var tillväxthämmad när han föddes i v 37+0, fick aldrig ngn exakt % då men han vägde 1950gr.
    Denna lilla tös (om det nu är det) låg på -24% nu för 1,5 vecka sedan, så vi får se hur det ser ut på tisdag.
  • WiMe06
    AnneliR skrev 2015-12-06 21:40:10 följande:

Får jag fråga er här inne, är nu i v 34 och kan uppleva att bebisen är lugnare i magen vissa dagar. Ex som idag, jag har känt den men inte så mycket som jag gjort vissa andra dagar. Kan ju inte bli av med min oro att det skulle hända ngt med den lilla i magen, speciellt när den har lugnare dagar. Buffar jag på den får jag iaf respons tillbaka dom flesta gånger och det känns ju skönt. Avskyr verkligen att jag har den här oron jag har :( hur har ni det?

Jag upplevde det så också ett tag, rörelserna blev liksom lugnare och mjukare men jag kände ju fortfarande bebis. Men bara sedan ett par dagar tillbaka så vet jag inte vad som hänt. Det lever runt ordentligt i magen och det gör nästan riktigt ont emellanåt istället när hon bökar där inne. Vet inte om det har att göra med att hon försöker tränga sig ner ännu längre.
  • WiMe06
    Aqq1 skrev 2015-12-07 09:46:53 följande:
    1900 gram, så det är inte så stor skillnad mot din bara att han kom lite senare. Men han är fortfarande väldigt liten så antagligen ligger det hos honom och inte hos mig eftersom denna bebis verkar större men det är ju svårt o veta denna vägde iaf ca 1800 gram för 1,5 vecka sen o då är jag i v . 33+6 nu.
    Men han mådde bra och så när han föddes?
    Våra killar har tagit igen sig bra, nu var ju iofs andra normalstor för att vara född v 35+0. Dem är kanske nåt mindre än sina jämnåriga så dem följer sina kurvor iallafall.

Jag är v 34+0 idag, fick ingen uppskattad vikt när jag var på tul men om din låg på 15% ungefär borde ju min lille väga ngt mindre då, får se hur det ser ut imorgon. Idag hade iallafall magen växt 1 cm sedan förra ggn jag träffade bm. Ska du på ngt mer tul snart?
  • WiMe06
    strawberri skrev 2015-12-07 12:40:41 följande:
    Ja fy det är hemskt! 3:e veckan med halsont nu :S Ja vist är man energilös?! jg orkar knappt någonting längre! igår hl ja igång hela dagen och åt väl kanske inte så bra så på vällen när jag stod o pratade med min mamma snurra allt till och ja höll på att säcka ihop :( va riktigt läskigt, så försöker vila mycket nu, även att man egentligen vill göra saker...
    enligt min förlossningsplan skulle vi börja med hinnsvepningar fro.m nu men fr att göra en historia kort så har jag kämpat i 9 månader med att få hjälp med min förlossningsrädsla sedan förra förlossningen och ett TUL samt igångsättning eller planerat snitt va det tal om på förra efterkontrollen men jag får inte hjälp med NÅGONTING av det!! Känner mig totallurad av sjukvården :( och har världens panik p.g.a. detta nu inför förlossningen :( har pratat med kurator, barnmorskor, läkare men ingen hjälper mig då dom säger att det inte finns några medicinska grunder att jag skulle få TUL, snitt eller igångsättning, men jag sj anser att det psykiska måste spela in också?! jag är ju livrädd och en förlossning kommer bli svår att gå igenom för mig. Min son va stor, låg med vidöppen bjudning och fastnade i förlossningskanalen pga att jag va för liten i bäckenet och dom försökte få ut han med sugklocka vilket slutade i akutsnitt, så jag tycker att det finns medicinska skäl till att hjälpa mig! då denna bebisen också är stor enligt SF mått och verkar ligga med kroppen åt fel håll därinne :( usch jag är så negativ nu men ingen i sjukvården förstår mig :(
    Men fy vad hemskt. Jag förstår verkligen din frustration. Du har ju alla anledningar i världen till att få hjälp. Det var det värsta jag hört att dem inte kan hjälpa dig. Att behöva må så dåligt över att man är rädd för förlossningen är inte ok. När man är rädd som du är nu påverkar ju det en kommande förlossning, du kommer ju få svårt att följa med i förlossningsarbetet. Vad är det för ett landsting du tillhör? Usch, jag lider verkligen med dig när jag läser det du skriver. Det måste ju finnas nån hjälp att få, och om det står i dina tidigare efterkontroller varför frångår man det då? Jag blir så otroligt arg när man hör sådana här saker om sjukvården, faan, kan inte människor vara lite mänskliga eller. Åh! Tycker det verkar så konstigt när inte ens kuratorn verkar lyssna på dig, hon kan ju knappast va utbildad förlossningskurator om man gör så. Jag hoppas hoppas hoppas verkligen att allting ordnar sig för dig på absolut bästa sätt och att ngn vänlig själ hjälper dig igenom det här. Håller tummarna för dig. Vila ordentligt nu och glöm inte bort att äta (vet att det är lätt hänt, är likadan själv), ta hand om dig. Styrkekramar!
  • WiMe06
    Aqq1 skrev 2016-01-03 08:24:17 följande:
    Hej! Hur går det för dig? Hade missat ditt svar, ja han mådde toppenbra men han är fortfarande liten och vi har en del matproblem men det behöver ju inte höra ihop. Imorgon ska jag på tul igen sist låg den fortfarande på -15 % och då vägde den 2200 gram i vecka 35+2 ???? har du vart på fler?
    Vad skönt att allt blev bra.
    Var på tul i måndags och då hade inte vår lille tös vuxit knappt ngt alls sedan tulet innan. Hela dagen slutade med att 23.08 föddes en liten tös på 2148gr och 43 cm efter igångsättning. Vi är inskrivna på neo men har fått komma hem med hemsjukvård. Tjejen mår bra, fokus ligger på att hon ska gå upp i vikt nu så hon kan bli av med sonden.
    Hoppas allt ser bra ut på ditt tul <3
  • WiMe06
    Aqq1 skrev 2016-01-06 09:28:22 följande:
    Åh stort grattis till lilltjejen, härligt att hon mår bra! Hoppas hon går upp i vikt snart och blir av med den. Gick förlossningen bra? tack så mycket <3 bebis hade växt okej, men mitt blodtryck är lite högt så dem har lite extra koll nu ändå.
    Vad skönt att bebis växt. Jobbigt med blodtrycket, hoppas det inte stiger mer för dig, men skönt att dem håller koll på dig. Vilken v är du i nu?

Jodå,'förlossningen gick bra men den var lite jobbig. Blev igångsatt vid 13.30 med cytotec, sedan fick jag en liten del av en tablett varannan timme. Hände typ ingenting, hade lite småvärkar som mest kändes som mensvärk så dem var inge jobbiga. Även att jag inte kände av så mkt öppnade jag mig ändå, så runt 22.30 var jag öppen 8-9 cm men bm kunde vidga det helt. Vid 22.53 valde dem att ta hål på hinnorna och i samma ögonblick som bm drog ut den där stickan hon tagit hål med kom världens värsta värk, jag var inte ett dugg beredd på den. Sen hade jag värkar hela tiden utan en enda paus till krystvärkarna kom vid 23.03, och vid 23.08 var hon ute. Så förlossningen var ju inte särskilt lång på ngt sätt men att gå från nästan mensvärkskänningar till så kraftiga värkar var jättejobbigt. Sen var jag nog inte riktigt beredd heller, hade nog liksom inte fattat att dem startat förlossningen. Men 19 min med jättekraftiga värkar. Har nog inte riktigt förstått än att vi faktiskt har vår lilla tjej här. Man är som i en bubbla.
  • WiMe06
    Aqq1 skrev 2016-01-07 09:45:02 följande:
    Ja jätteskönt ???? jag är i vecka 38+2 och bebis verkar väga 2700 gram så det känns jättebra. Ja kan förstå att man inte är riktigt beredd då och när saker och ting går så hastigt. Men skönt att slippa ha allt för ont för länge. Min första förlossning gick med fort så får se om denna går ännu fortare. Ja det klart vilken vecka var du i nu när hon kom? Härligt att lilltjejen mår okej iallafall och du mår bra med?
    Det var ju en bra vikt, hoppas det stämmer någorlunda sedan när bebis kommer.

Jodå, lilltjejen mår bra. Hade sköterskan här idag från hemsjukvården som vägde och lite så, hon har gått upp jättebra i vikt och vi kan nu börja minska mängden som vi sondmatar. I övrigt mår hon också bra. Själv har jag en liten down period, försöker bearbeta allt som hänt senaste veckan och sen spelar väl hormonerna en ett spratt också. Hon föddes i v 37+0. Så fullgången iallafall var hon.

Inte långt kvar nu då, om du inte går över eller så. Mår du bra annars?
  • WiMe06
    Aqq1 skrev 2016-01-08 18:08:30 följande:

Ja det hoppas jag med felmarginalen var på 10 % sa dem. Skönt att hon går upp i vilt som hon ska ja det klart hormonerna kan ju vara jobbiga som dem är i början och kan tänka mig att allt gick väldigt hastigt för er nu när hon behövde komma ut och var liten och allt. Hoppas du snart mår lite bättre och kan njuta fullt ut Ja jag mår bra förutom att blodtrycket är lite högt och jag börjar bli lite nervös för förlossningen men det går nog bra när det är dags.

Skönt att du mår bra har dem koll på ditt blodtryck så det inte stiger mer?

Ja, jag hängde nog inte riktigt med den här ggn. Känner mig lite snuvad på dem sista 3 veckorna.

Förlossningen kommer nog gå jättebra ska du se. Håller tummarna för dig när det börjar bli dags
  • WiMe06
    Aqq1 skrev 2016-01-15 04:43:00 följande:
    Nu inatt kom min lilla prins till världen allt gick bra som tur var han vägde precis över 3 kg så det var ingen liten plutt denna gången. Hur går det för dig?
    Åh, vad härligt, jättestort grattis!!! <3
    Vad skönt att allting gick bra

Vi började amma fritt i måndags och det hade gått sådär i onsdags. Hade gått upp ytterst lite så vi blev kvar i hemsjukvården. Nu kontroll idag, får se om hon ökat mer då. Har hon inte det får vi börja tilläggsmata igen fast med flaska, inte sond. Men vi kommer troligtvis bli utskrivna från hemsjukvården idag.

Njut nu! Kram
  • WiMe06
    Aqq1 skrev 2016-01-15 13:44:26 följande:
    Tack så mycket <3 skönt o ha de gjort! Haha. skönt att slippa sonden och duktigt av dig att kämpa på med amningen (-: inte lätt alltid när de är små ju. Härligt måste kännas som ett steg framåt att bli utskrivna!
    Gick förlossningen bra? Tog det lång tid?

Idag blev vi utskrivna, nu är hon bara vår (-:
    Sköterskan tackade så mkt för lånet utav vår lilla trollunge. Känns jätteskönt men märkligt att ingen längre kommer och kollar henne.
  • WiMe06
    Aqq1 skrev 2016-01-18 10:40:47 följande:
    Ja den gick bra, inskriven och öppen 5 cm 22.15 och ute kl 2.01 efter krystvärkar i 11 min. Fick sy två stygn bara (-: åh vad härligt (-: ja det förstår jag men det kommer ni klara galant! Sover hon okej oså?
    Nja, hon har sina tider på nätterna. Ofta är hon vaken mellan 01-04 och sen sover hon jättebra på em. Så vi får se lite när hon kan tänkas vända rätt på dygnet

Hur går det för er nu då?
  • WiMe06
    AnneliR skrev 2016-01-19 09:28:46 följande:

Nu har min lilla tjej kommit ut också! :) den 18 Jan (39+3) kl 00:19 efter en hel dag med värkar. Hoppas att ni andra mår bra, äntligen får vi njuta av våra bebisar vi som fått! :)

Åh, vad härligt, superstort grattis <3
Svar på tråden Så rädd för missfall