-
Shit! Loose the 'tude!tankfull skrev 2015-05-18 07:46:19 följande:Nähä, och en del andra HADE velat få veta det personligen! Ska vi hålla på såhär ett tag till?
-
Varför då?Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 08:05:42 följande:
Och ni som kommenterar här, ni borde få en läxa i empati!
-
Skulle du inte sluta?tankfull skrev 2015-05-18 09:02:48 följande:Men det är väl INGEN här som har sagt att TS vän har betett sig bra som spydde galla? Det som diskuteras är väl hur man kan delge nyheten om graviditet till ofrivilligt barnlösa på olika sätt?
Men vem bestämmer vad som är ett lämpligt sätt? Är det du? Är det jag?
Finns det aldrig skäl att visa extra hänsyn?
Jag har försökt att föreslå ett mellanting: att försöka delge nyheten på ett lite mjukare sätt till den som kan bli ledsen och därefter lägga ut det på nätet?
Detta är hur jag själv vill ha det och hur en del kan tänkas vilja ha det och inte facit för hur alla andra tvunget måste göra, men jag tycker inte att du heller har rätt att bara avfärda den lösningen för att du personligen hellre skulle få besked via facebook.
När individerna inte längre är viktiga utan det gäller att samla 300 gillande kommentarer av "vänner" på facebook tycker jag, personligen, att man har tagit det hela ett par steg för långt. -
Tydligen tycker även du att det var över gränsen, varför är det annars självklart att hon ska be om ursäkt?
Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 11:18:07 följande:Att skriva ett upprört brev är att vara över gränsen? Kan komma på massor av saker som vore så mycket värre, att skriva ett upprört brev tycker jag ligger lågt på skalan även om jag anser att vännen självklart behöver be om ursäkt tycker jag nog att TS överdriver väldigt mycket.
-
Sina känslor? De är inte fel.Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 14:47:05 följande:För att det kom ut som det gjorde, men hon ska inte behöva be om ursäkt för sina känslor! Varför är svenskar så rädda för att få negativa reaktioner? Varför sån stor rädsla för känslor? Är själv svensk men älskar hur man i många länder skriker och gapar åt varandra för att sedan vara bästa vänner. I Sverige är det tydligen förbjudet att slänga ur sig sina känslor. Om TS är en riktig vän har hon förståelse för att känslorna tog överhand och kom ut.. Be om ursäkt behöver hon väl mest göra för att TS tog illa upp inte för att hon känner saker och vågar vara ärlig med vad hon känner! Sluta vara så fega!
Sitt agerande? Det var fel.
Att man tampas med jobbiga känslor ger inte ett frikort att häva ur sig vad som helst till andra människor som inte gjort något fel. Inte heller ger "jag är bara ärlig!" ett sådant frikort att behandla andra hur som helst.
Men som sagt, har man inte passerat någon gräns för vad som är okej saknas också självklar anledning att be om ursäkt. Så dina egna argument rasar. -
Det är ö h t inte vad det handlar om, att man inte kan/får göra misstag. Det gör alla. Absolut. Utan du sägs emot om att du ö h t inte anser att det ÄR ett misstag, att du anser att det är helt okej, att du inte anser att man passerar en gräns för vad som är okej att göra.Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 19:44:08 följande:Och om man känner saker får det inte effekten att man ibland säger eller skriver saker som man inte menar och sedan vill ta tillbaka? Skönt för dig att du aldrig gjort misstag!
-
Berätta för fasen inte att du fått nytt jobb, tänk på de som är ofrivilligt arbetslösa!Anonym (Huvudet för långt in...) skrev 2015-05-18 20:12:06 följande:I det moderna Sverige får ingen ha något som jag inte har, för då blir jag kränkt. INGEN får berätta om positiva saker som inte rör mig för då blir jag kränkt. I det moderna Sverige ska ingen jävel få någon uppmärksamhet för att den är glad över något som JAG inte är glad över!
Berätta för fasen inte att du ska gifta dig, tänk på de som är ofrivilligt singel!
Berätta för fasen inte att du sprungit ditt första maraton, tänk på de som tvingats amputera benen!
Berätta för fasen inte att du sett en underbar solnedgång, och lägg ännu mindre ut en bild av den, tänk på de som är blinda! -
Det är vi många som kan. FAST att vi har social intelligens nog att förstå att agerandet från vännen inte var OK.Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 19:28:42 följande:Och det är din åsikt, jag har en annan! Ser inte allt som endast rätt eller fel det finns zoner därimellan! En situation kan vara både rätt och fel så att säga, mina argument rasar inte eftersom du inte kan övertyga mig om att jag har fel! Frikort och frikort handlar om att tänka sig in i bådas situation och jag kan förstå bådas vinkel!
-
Åhej det där var låååååångt ifrån vad du skrivit/påstått. Du har t o m sagt tvärtemot flera saker, och sagt emot J när hon skrivit samma innan. Detta är inte din grej.Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 21:06:59 följande:Det var den vettigaste kommentaren hittills och det sista två styckena är väl ungefär det jag menar att det finns två sidor och att allt förhoppningsvis går att lösa!
-
Tar mig friheten att upprepa Donums fråga:Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 21:10:24 följande:Japp, för någon anledning finns det ju och högst troligt är det ju inte ens TS det handlar om utan det finns ju något underliggande.
Hur menar du att TS vän sätter sig ner och försöker förstå henne när hon går till personangrepp? -
Du behöver inte rikta det till alla barnlösa, de flesta har tack och lov just lite hyfs.Anonym (Lite hyfs!) skrev 2015-05-18 21:15:27 följande:
Tycker det är jättesorgligt att någon tagit ifrån dig ett lyckligt moment i ditt liv. Alla har rätt att få berätta om sin graviditet och visa sin lycka offentligt, väldigt praktiskt dessutom att alla får veta på en gång.
Till alla barnlösa: Jag förstår er sorg och ni har rätt att känna det ni känner - men inte rätt att säga vad ni vill bara för att ni är sårade! Ta det med er sambo, med er terapeut, er hund!! Vem som helst, men såra inte andra som lyckats! Ni känner dessutom inte till deras historia. Alla förtjänar att vara lyckliga. I slutändan har inte andras barnlöshet något med andras graviditeter att göra, ingen rår för att vissa kan och andra inte.
-
Djup bred debatt = först säga emot en sak och vara nedlåtande mot den som säger den och sedan hävda att det var precis så man tyckt och menat hela tiden! Nejejdu. Inte på denna planeten i alla fall.Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 22:11:18 följande:Vad roligt att du inte har något annat för dig än att missuppfatta mig! Du som är värsta provoceraren själv borde väl förstå att man måste ta en diskussion långt åt båda kanterna för att få en bred och djup debatt? Kanske du som inte pallar trycket helt enkelt! ???? Tycker inte att man behöver lägga upp allt på Facebook, tycker inte att det är okej med personangrepp, tycker dock att de flesta som kommenterat här alla går till personangrepp mot Ts vän vilket är lika fel därför försvarade jag hennes position, mycket dubbelmoral och jag tycker alltid att det är viktigt att ha alla perspektiv till hands när man diskuterar. Där har du mina personliga åsikter kring detta! Jag hoppas att ts kommer över detta och fokuserar på sin mammalycka för det är vad jag skulle ha gjort för att lite senare försöka reda ut det med min vän! Tack och god natt!
Sov gott, tror du behöver det. -
Frågan var inte hur vi gör. Frågan var hur TS vän gör. Uppenbarligen är svaret: ingenting. Att vara okej med det samtidigt som man kräver motsvarande av TS säger en del.Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 22:16:42 följande:Genom att sätta sig ner och prata, ifråga sätta varför hon använde personangrepp? Använd fantasin, hur gör ni när ni bråkat med någon? Blockar från Facebook och pratar aldrig mer med personen? Måste vara svårt att ha några vänner då!
Sa inte du Godnatt? -
Nej jag begår inte personangrepp.Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 22:19:23 följande:Ungefär som du då, hävdar att personangrepp är fel men gör det hela tiden själv! ???? Tack detsamma!
Sov nu!