• Anonym (illa till mods)

Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet

Vill bara skriva av mig och få lite input på vad jag nyss fått utstå.

Jag har gjort RUL nu i veckan och lade upp de goda nyheterna på FB ikväll. Det enda jag lade upp var ett ultraljudsfoto samt en liten text där det stod att jag och min sambo skulle bli föräldrar i år. Någon timma senare får jag ett privat meddelande på FB av en gammal vän, som jag visserligen inte träffat på ett tag, men som jag ändå alltid ansett vara en av mina närmre. Där fullkomligt spyr hon ur sig galla om hur osmakligt gjort det är av mig att "kasta det i hennes ansikte" att jag är gravid och hur jag kan vara så "ofantligt ointelligent" och inte inse hur jag hånar ofrivilligt barnlösa genom att publicera en sådan nyhet på FB. Hon skrev att hon inte kunde känna ett uns glädje för mig och att jag var patetisk som sökte uppmärksamhet på det här sättet. 

Är det verkligen så hemskt att lägga upp en sådan post? Jag ville verkligen inte såra några känslor, utan var bara så lycklig att jag därför ville dela lyckan med vänner och familj. Men nu känns det inte alls bra :(

Ska nämna att jag är 34 år också. 

• Svar på tråden Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet
  • Drottningen70

Det är inte ditt fel. Din vän mår uppenbarligen skitdåligt och har tappat konceptet. Svara att det var tråkigt att hon känner så och sedan låter du det vara. Det är synd om

Din vän och du är lycklig. Försök vara storsint i din lycka.

• Alexi

Uppenbarligen har hon oerhört svårt att bli gravid. Och antagligen råkade just idag vara en extra tung dag för henne. Och uppenbarligen råkade hon ha tappat alla spärrar.

Så nej, det är självklart ok att lägga upp en sån post.

• sabina02

Men herregud. Du har inte gjort nagnting fel, alls. Hon verkar otroligt overkanslig och tror val att varlden kretsar runt henne. Vad synd.

Jag hoppas att du fick en massa positiva kommentarer ocksa, och grattis och lyckonskningar. Ta till dig dom. Grattis fran mej!

• dumdummast

Jag kan helt klart förstå hennes känslor eftersom vi varit i samma sits. Men aldrig någonsin att jag skulle vräka ur mig nå sånt till någon. Utan jag har skrivit Grattis sen valt att den personens inlägg inte ska visas i mitt flöde. Period vis även gått ur Facebook.

Tack! :) Jo självklart blev det en hel del grattis, men samtidigt börjar ju tankarna att snurra en del. De som inte säger grattis - blir de så ledsna att det istället övergår i hat direkt gentemot mig? Bara en absurd tanke alltså.

• nevermind

Du har inte gjort nåt fel TS. Jag hade ens svarat på det där. Låt henne vara.

• Anonym (Cc)

Jag anser att att du har all rätt att lägga upp en sådan post på din facebook. Bara för att någon mår dåligt i det här fallet ofrivilligt barnlös ger det inga som helst frikort till att vara otrevlig mot folk. Även om hon är ledsen får hon ta sig i kragen och bete sig som folk. Sin sorg får hon ta med sin samtalskontakt. 

Nej, jag har inte svarat på detta. Även om jag vill svara vet jag liksom inte vad jag ska svara på det. Är helt stum av häpnad, skulle man kunna säga.

• emeloi

Grattis till det kommande barnet! Vad härligt för er att bli föräldrar när jag försökte bli gravid så sved det när jag såg gravidnyheter på fb, men jag resonerade som så att jag blev ju inte mer gravid av att inte blev det, det finns ju inte en pott med graviditeter som tar slut. Väldigt taskigt av henne att skriva så, och tråkigt att hon antagligen går igenom egna tråkigheter. Men du ska inte ödsla nån mer energi på detta, bara njuta och glädjas åt ert lilla liv. Ta hand om dig!

• Förtjust

Jättetrist agerande av din kompis. Jag blev också grymt besviken på en barnlös nära vän som när jag berättade sa "Du förstår väl att jag inte ksn vara glad för din skull". Jag har fortfarande inte förlåtit det och hon har aldrig bett om ursäkt och den känns som en evig nagel i ögat när vi umgås även om hon säkert glömt det. Hon fick ett eget barn för två år sen och har sedan dess varit jätteintresserad av att umgås och av mina barn. Som att vi duger nu när det skipats lite rättvisa. Jag förstår inte hur man kan missunna andra nåt bara för att man själv inte har det. Känns inte som en bra vän. Hade inte fortsatt umgås om inte min man verkligen insisterat då han trivs bra med dom.

Svar på tråden Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet