• Pennie87

BF februari 2016

Hej,

Jag har bf 7/2, tanken är att förhoppningsvis jobba januari ut. Kanske blir deltid på slutet. Dock har senaste månaden varit tuff, all energi är som bortblåst och stressen på jobbet börjar bli jobbig att hantera. Till saken hör att jag tidigare i år var sjukskriven på deltid samt hade terapi och stresshanteringskurs pga utmattningsdepression. Att vara extra stresskänslig är inte så lägligt... Har varit hemma idag och troligtvis imorgon för att få en paus och rensa huvudet. Blev erbjuden sjukskrivning igen av bm/läkare men vill helst klara av att jobba. Dum stolthet blandad med snålhet kanske...

• Pennie87

Jag har pratat med honom ganska mycket, vi har gjort om min tjänst lite och jag har fått plocka bort endel ansvar. Detta var precis innan graviditeten men jag har svårt att se hur man skulle göra mer på den fronten. Jag tror att jag måste lära mig släppa det när jag kommer hem och inse att det är ett jobb, inte hela världen. Lättare sagt än gjort dock.

Penguinlover skrev 2015-10-09 07:24:59 följande:

Mycket stress är aldrig bra, men speciellt inte under en graviditet. Jag har en person i min omgivning vars barn kom 6 veckor för tidigt och de tror att det var på grund av att mamman var väldigt stressad. Kan du inte prata med din chef om situationen och få lite avlastning eller hjälp att prioritera dina arbetsuppgifter?

• Pennie87

Jag har pratat med honom ganska mycket, vi har gjort om min tjänst lite och jag har fått plocka bort endel ansvar. Detta var precis innan graviditeten men jag har svårt att se hur man skulle göra mer på den fronten. Jag tror att jag måste lära mig släppa det när jag kommer hem och inse att det är ett jobb, inte hela världen. Lättare sagt än gjort dock.

Penguinlover skrev 2015-10-09 07:24:59 följande:

Mycket stress är aldrig bra, men speciellt inte under en graviditet. Jag har en person i min omgivning vars barn kom 6 veckor för tidigt och de tror att det var på grund av att mamman var väldigt stressad. Kan du inte prata med din chef om situationen och få lite avlastning eller hjälp att prioritera dina arbetsuppgifter?

• Pennie87

[quote=75865785][quote-nick]Anonym (orolig) skrev 2015-10-12 09:01:46 följande:[/quote-nick]Ja kan inte ha sex längre blir inte kåt "/ försökte me glidmedel förut men gick inte ändå dw gär ont å värker å svider som mens värk i magen . Är de nåt fel på mig ? Vill kunna ha sex ju tänk om ja aldrig mer kan de :([/

Jag är likadan, sex finns inte riktigt på kartan. Men det är vad jag förstår ganska vanligt. Försöker inte göra nån stor grej av det, att tvinga sig till sådana saker brukar kunna bli väldigt fel. Hoppas det löser sig med tiden, helt enkelt.

• Pennie87

Vi har haft tur och verkar få begagnat av släkt och vänner. Allt ifrån skötbord till säng och vagn! Kläder och småsaker tänkte jag fixa en del på Ullared nästa månad. Overall och lite andra kläder syr jag nog själv.

Börjar få lite problem med jackor! Min höstjacka funkar ett par veckor till, men har inget vettigt som passar vinter... Nån som vet var man hittar snygga kappor som funkar? Fritidsjacka/parkas har jag men behöver nåt mer åt kapp-hållet

• Pennie87
    sladda skrev 2015-12-30 00:32:12 följande:

Nä det är klart att inte könet påverkar storleken :p .. Tänkte mer på hur mycket man behöver i början inann man tar sig till affären igen ;)

Syr det allra mesta, köper sånt som grovstickat då jag är kass på stickning. Om man vet kön eller inte spelar väl inte så stor roll, vi har nog alla färger på kläderna man kan ha. Den enda vi inte har är rosa, för den klarar jag bara inte av, tjej eller kille.

Det jag tycker är tråkigt med kläder i butik är att det finns i princip tre färgskalor: en i olika nyanser av rosa, en i nyanser av blått och en i nyanser av vit/beige. Därav hemsömnaden.
  • Pennie87
    Angels dream skrev 2016-01-07 15:18:44 följande:

någon mer som har galen klåda på kvällar och nätter?

ingen som kunde känna igen smärtan jag försökte förklara i nedre delen av bäckenet?

tycker det känns som det pressar neråt stund tals.
    precis som bebis vill ännu längre ner...

och ont gör det....

Hej,

Vet inte om det är samma som jag känner i bäcken, men skulle kunna vara. Jag trodde det var någon form av sammandragning eller nåt, men beskrev känslan för BM. (Värk i nedre delen av magen/bäcken. Känns som mensvärk eller muskelvärk. Om bebis dessutom rör på sig känns trycken neråt tydligt). Hon trodde att det hörde ihop med min foglossning, och inte sammandragningar eller förvärkar.

Jag är lite fundersam över mötena med BM. Om inte jag pratar är det i princip tyst, det känns lite som att jag måste dra ur henne info. Försöker berätta om nya "krämpor och symptom" när de dyker upp ifall hon skulle reagera på att det är något ovanligt, men allt som oftast är hennes respons ungefär "Jaha..." Skulle gärna vilja ha någon respons, känns som att man sitter där och bara klagar på hur man mår utan att nån hör vad man sagt.

Har fått mer och mer ont i nedre vänstra "hörnet" av magen/livmodern. Har haft det sedan första rörelserna kändes. På UL sa de att väggarna är som tunnast just där och det gör att det känns mer. Men nu när det är mer hårdhänt aktivitet där inne är det riktigt smärtsamt, rycker till i hela kroppen och viker mig nästan om jag står när det händer. (händer några ggr om dagen)
    Förklarade även detta för henne, med responsen: "Jaha, ja...."

Någon mer som har dessa extremt känsliga punkter? (känns som att det riskerar att gå hål där efter ett tag)
  • Pennie87
    zezzan81 skrev 2016-01-07 17:16:41 följande:

Men jösses vilken tråkmåns till Bm:(. Känns som någon som har tröttnat på sitt jobb och borde byta tycker jag:/. Jag känner igen de där extra ömma punkterna du pratar om, fast jag har nog haft mest på nedre höger sida. Tycker det blivit bättre nu när bebis blivit större och inte har samma utrymme att "sparka runt", är i v35 nu. Vilken vecka är du?

Hej!

Ja, det känns lite meningslöst att gå dit när man är lika vilsen efteråt. Hade en annan bm när denna var på semester, hon var mycket bättre!

Är i v 36, tror att en stor del av livmoder ligger inåt mot kroppen vilket gör det trångt för oss båda, haha. Är ganska liten så folk blir förvånade att det är beräknat till 7/2.
  • Pennie87

En kanske något personlig fråga till er som har barn sedan tidigare:

Har ni haft mycket problem efter förlossning med underliv och så?

Är i v 36 med första barnet. Min största oro i och med förlossning är att det ska bli massa komplikationer och problem efteråt. Har läst senaste åren om kvinnor som t.ex spricker väldigt mycket och har problem i åratal med olika läckage. Frågade bm om hur vanligt det är med mycket sådana problem men fick inget vettigt svar.

Att allt inte är perfekt direkt efteråt förstår jag, men åratal av smärta kanske jag inte måste oroa mig för så mycket?

• Pennie87
    Pyltet skrev 2016-01-10 14:58:48 följande:

Vill börja med att säga att det varierar väldigt mycket från kvinna till kvinna. Jag fick mina pojkar för 11&13 år sen, och jag hade enkla förlossningar, med första fick de sy två stygn och andra ingenting. Återhämtningen med första var på ca 1mån eftersom det sved när jag kissade och fick hemoroijder som jag inte riktigt förstod förrän senare. Allting löste sig när barnmorskan introducerade mig för xylocain. Då kändes det rätt normalt efteråt. Med andra gick det relativt snabbare att återhämta sig. Jag kan tillägga att jag ändå var 11-13 år yngre och mer elastisk i hyn så läkningstiden var annorlunda. Nu väntar jag mitt tredje, en sladdis och är redo för vad som helst :)

Jag hoppas att allt går bra för dig. Lycka till :)

Tack för svar!
  • Pennie87

Är lite fundersam kring overall. Hur varmt ska man bylta på dem? Har sett endel fleece/pile-overaller, men även mer vintriga med "stoppning". Har en i tjockt sweatshirtmaterial med ett stickat foder i. Med mössa, vantar och extra filt borde det duga för hemfärden?

• Pennie87
    idm skrev 2016-01-10 18:32:27 följande:

Vi har tänkt att klä bebis i body och byxor, en stickad dress från newbie, ullstrumpor, tunnare vantar och mössa vid hemfärden. Sen både en tunnare och en tjockare filt över bebis :) Min man får se till att bilen är uppvärmd innan vi åker hem med bebis :)

Låter bra! Tänker att jag hellre har fler lager som man kan "skala av" än ett jättevarmt ytterplagg i början.
  • Pennie87
    idm skrev 2016-01-20 07:01:27 följande:

Vilken kväll och natt! Började vid 17 igår känna av molande mensvärk i samband med sammandragningar/förvärkar. Började till och med klocka då både jag och min man insåg att de kommer hyfsat regelbundet. Höll i sig i ca 2 timmar, sen poff väck. Men mensvärken sitter fortfarande kvar och har gjort det under hela natten. Jag kunde såklart inte somna då det kändes pga värken. Somnade väl tillslut men vaknade flera gånger till mitt i en sammandragning/förvärk. Nu är det bara den molande mensvärken som sitter i.

Någon som upplevt samman :) ?

Jag har sedan lite innan mitten av graviditeten känt av vanliga sammandragningar varje dag, men ingen molande värk under tiden/som stannat kvar.

Har under flera dagar haft den typen av "mensvärk" kombinerat med att det trycket nedåt enormt. Satt på en hård stol igår och kände hur musklerna rörde sig i samband med trycket. Vände påväg till jobbet imorse med ont i korsryggen och ljumskarna. Ska träffa bm i eftermiddag
  • Pennie87
    idm skrev 2016-01-20 12:49:23 följande:

Det är säkert (hoppas jag) kroppen som börjar förbereda sig inför förlossningen :) Vilken vecka är du i? Vad sa din bm? :)

Är i v 38. Har inte pratat med henne än, har en redan bokad tid idag.

Har två arbetsdagar kvar, med en hel del planerande att få klart... Vore skönt att få det avklarat!
  • Pennie87
    Marie14 skrev 2016-01-20 19:46:35 följande:

Jag har precis samma och är också i vecka 38.

Har lite problem med sköra slemhinnor senaste dagarna. Behöver byta trosor oftare. Tror att trycket påverkar underlivet mer nu.

Enligt bm lät det som "förarbete" till förlossning men det kan hålla på i allt från dagar till veckor. Så det behöver inte vara så akut som det känns. Siktar på att göra avslut på jobbet imorgon, sen får det sätta igång bäst det vill!
  • Pennie87
    Pennie87 skrev 2016-01-20 21:37:08 följande:

Enligt bm lät det som "förarbete" till förlossning men det kan hålla på i allt från dagar till veckor. Så det behöver inte vara så akut som det känns. Siktar på att göra avslut på jobbet imorgon, sen får det sätta igång bäst det vill!

... Och där gick vattnet. ????
Svar på tråden BF februari 2016