• Lillarapunzel

Hur gammal är du och hur gammal tror folk att du är?

Ja, som rubriken säger. Hur gammal tror folk att du är och hur gammal är du egentligen?

Jag är ju då 17 år gammal, egentligen. Folk tror dock (seriöst) att jag är allt mellan 8-28 år Skäms
    Vanligast är dock 12-14 år alt. 22-25 år ca. 

Om jag får spåna i anledningarna så tror jag att folk tror att jag är yngre pga. min längd. Jag är nämligen bara 162 cm "lång". Och folk tror nog att jag är äldre pga. att jag klär mig ganska "formellt" och "vuxet", och även pratar väldigt "ordentligt" och "vuxet".

• Svar på tråden Hur gammal är du och hur gammal tror folk att du är?
  • MrsC74

Nyfiken på hur ni får denna information. Springer ni runt och frågar folk ?

Sen undrar jag vill man se ut som 17 när man är 40? Vad är det för fel med att se ut som 40? Eller hur ser man ut då?

• Jennie med ie
    MrsC74 skrev 2015-05-27 14:34:37 följande:

Sen undrar jag vill man se ut som 17 när man är 40? Vad är det för fel med att se ut som 40? Eller hur ser man ut då?

Jag begriper inte heller det eftersträvansvärda i att se ut som halva sin ålder...

Jag tror att många frågar "hur gammal tror du att jag är?" Den tillfrågade vet att personen, i synnerhet om det är en kvinna", med stor sannolikhet blir pissed om det gissas på en högre ålder än den verkliga och drar därför till neråt med god säkerhetsmarginal. Följden: "åh alla tycker jag ser så ung ut!"
  • fluu
    Tja, jag rör mig ute och pratar med människor. Det kommer upp ganska ofta.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MrsC74
    fluu skrev 2015-05-27 16:47:28 följande:
    Tja, jag rör mig ute och pratar med människor. Det kommer upp ganska ofta.
    Det gör jag med men det är väldigt sällan vi pratar ålder. Och gör vi det är det ännu mer sällan någon säger att folk ser äldre eller yngre ut. Det känns oviktigt som sjutton och folk som kommenterar med att du ser så mycket yngre har jag svårt att ta på allvar. Vad är vitsen med det ?

Ja jag förstår helt enkelt inte grejen. Men alla är vi olika.
  • fluu
    MrsC74 skrev 2015-05-27 17:40:12 följande:
    Det gör jag med men det är väldigt sällan vi pratar ålder. Och gör vi det är det ännu mer sällan någon säger att folk ser äldre eller yngre ut. Det känns oviktigt som sjutton och folk som kommenterar med att du ser så mycket yngre har jag svårt att ta på allvar. Vad är vitsen med det ?
    Ja jag förstår helt enkelt inte grejen. Men alla är vi olika.
    Jag tror att det är vanligare när man är yngre, speciellt eftersom jag ser yngre ut så är det lite som när alla vuxna ska fråga barn/ungdomar "och hur gammal är du, lille vän?" typ. Det kommer också ofta upp när det snackas kultur eftersom jag har "konstiga" favoriter där.
  • Virriga Vera

Folk brukar fråga hur gammal jag är och när jag svarar blir de ofta förvånade över min ålder.
  • KCL

Jag fyller 27 i år och är 160 cm lång. Det är olika vad folk tror. De som inte känner mig tror att jag är 14-18 år. Händer ofta att jag blir tagen som praoelev på jobbet när det kommer nya sjuksköterskor och anhöriga. Busschauförer brukar fråga om jag inte ska åka på barnbiljett och jag får visa leg när jag ska köpa Red Bull som det är 15 års gräns på här. Mannens arbetskollegor hade frågat om han är många år äldre än mig och vi är lika gamla, haha. 

Det beror inte på hur jag klär mig för jag försöker inte se yngre ut än vad jag är. Men tydligen så ser jag ut som en unge i ansiktet. 

Arbetskollegor och andra jag känner som inte vet hur gammal jag är brukar gissa att jag är äldre pga hur jag är som person.

• deadlybird

Jag är 16 och folk tror att jag är 10-14. För att jag är 161 cm och väger 45. Jag har lugg och small ansikte och det gör det bara värre. Folk brukar gå runt och kalla mig "bebis" och tröttnat på det ärligt talat. Har aldrig hört folk kallat mig snygg eller sexig. Bara ordet gullig eller docka.

• Anonym (Moa)

Människor påpekar ju det eller på andra sätt visar att de blir förvånade över ens ålder. När jag skulle köpa trisslotter frågade kassörskan om leg, när hon tittade på det sa hon något som "oj, det var som tusan, det är klart du får köpa trisslotter"hon trodde väl jag var typ 14 (jag är 21 år)
  • K grrl

För min egen del händer det till exempel att väldigt unga män börjar flörta med mig, som backar och/eller ber om ursäkt när jag berättar hur gammal jag är. Det är den mest påtagliga situationen faktiskt. Sen händer det ju att det kommenteras i förbifarten under diskussioner om t ex popkultur eller historia, av folk jag vet är ungefär jämnåriga: "men det vet du väl inget om, du är för ung". 
Svar på tråden Hur gammal är du och hur gammal tror folk att du är?