• Millemupp

Vi med BIM i juli

Hej! Hoppar in i den här tråden också! 2:a försöket på andra barnet, har bara hunnit ha mens två gånger sen jag slutade amma, så vi är precis i startgroparna. Tog lite mer än ett halvår med första barnet, så det kan ju mkt väl ta lika lång tid denna gång. BIM troligtvis nån gång 15-17 juli.

Inför förra graviditeten hade jag bara ett graviditets-symptom som jag utgick ifrån: om jag slutade tappa så mkt hår (tappar väääldigt mkt hår varje dag, oavsett hur ofta jag drar med handen genom håret så brukar det följa med ett eller flera hårstrån..) så skulle jag börja våga tro på ett plus. Värt att nämna är att jag höll på att bli tokig över att varje månad tro att jag skulle bli gravid och aldrig blev det, så jag behövde dämpa förväntningarna. Men det stämde trots allt, jag slutade tappa hår lite innan BIM och fick ett plus!

Hade läst nåt om att man kan tappa väldigt mkt hår efter amning, och att man vanligtvis tappar mindre hår än vanligt under graviditet/amning eftersom kroppen är fullt upptagen med annat viktigare. Helt ovetenskaplig teori från min sida så klart!

Någon mer som hört något om detta?

• Millemupp

Använde mig av min gravid-app, ÄL-stickor och sekretmetoden denna gången. Brukar förlita mig på appen men hade ovanligt lång cykel förra månaden så jag ville dubbelkolla med stickorna för säkerhets skull. Dag 12 började jag märka av ÄL-sekret så då började jag också mäta med stickor under de närmsta dagarna. ÄL ska ju inträffa nån dag efter att ÄL-sekretet visar sig. Men jag fick aldrig nån stegring! Vad kan det bero på? Och sekretet har ändrat sig nu till att bli mer grumligt/vitt så nån ÄL kan väl inte vara på gång heller?

• Millemupp

Tett90: man kan ju få extra rikliga flytningar när man är gravid? Annars har jag inte hört nåt om såna flytningar i närheten av BIM tyvärr.

Liknande sak hände mig vid min förra cykel men det visade sig faktiskt vara ÄL för cykeln gick från 28 till 40 (!) dagar.

• Millemupp
    Migas skrev 2015-07-12 18:36:11 följande:

De två testerna ovan är tagna i fredags morse (10 juli) och på dessa test tycker jag att strecket syns betydligt mer än i onsdags den 8 juli. 

Det översta testet är från i onsdag och det nedersta ifrån i fredags, så nu ska det bli spännande att se vad testet imorgon bitti kommer att visa. Alla test i dessa bilder är RFSU:s normala test som man inte rekommenderas att använda förrän på BIM. Hur ser stegringen ut?

Ser ut som ett plus!
  • Millemupp
    Natt91 skrev 2015-07-12 21:12:49 följande:

Nu slutade mensen eller rättare sagt (ursäkta) de bruna flytningarna. Ingen mensvärk alls har jag och fick ett svagt plus idag på förmiddagen, ej morgon urin. Kan man få bruna flytningar när man är gravid? Bör jag ta ett nytt test i morgon bitti? Magen är jättehård och lite svullen som den vart sen i torsdags.

Nog kan man få blödningar i samband med BIM utan att det är någon fara! Och det är ju inte klarrött eller gör ont heller. Avvakta nån dag och ta nytt test kanske är det säkraste?
  • Millemupp
    Mamma 80 skrev 2015-07-12 22:47:38 följande:

Har bim 15-17/7 men igår och idag har jag haft lättare blödningar. Gissar på mens men avvaktar och ser vad som händer....

Brukar mensen börja som lättare blödning eller verkar det annorlunda denna gång?
  • Millemupp
    Jenka81 skrev 2015-07-12 22:53:31 följande:

Äl+6 idag och jag har varit så sjukt trött. Halsbränna och huvudvärk. Fick ett totalt psykbryt på stackars maken (nåja) vilket jag i princip aldrig får annars. Skulle kunna vara begynnande pms men det skulle också kunna betyda något betydligt roligare :)

Hihi, hade varit kul om det är ett första gravtecken! Många märker det ju först genom just psykbryt! Håller tummarna!
  • Millemupp

Grattis till alla plus! Här händer det minsann grejor!

Själv vankar jag runt som en äggasjuk höna, lååångt till BIM.. Snart börjar man väl kackla också!

• Millemupp

BIM nu närsomhelst, inga känningar alls mer än lite ont i svanken (typiskt inför mens) och jag tappar fortfarande lika mkt hår som vanligt (mitt enda gravtecken som jag litar på). Är mest orolig för att cykeln ska vara extra lång denna gång också. I så fall får jag inte min mens förrän om 12 dagar.. Är det möjligt att en tidigare regelbunden 28-dagars cykel ändras till 40-dagars efter graviditet och amning?

• Millemupp
    Symetrical skrev 2015-07-16 07:29:04 följande:

Det har dessvärre hänt för min del.

Gått från att vara som en klocka med äl på dag 14-15 och en cykel på 29 dagar till världens mest oregelbundna cykel på allt från 28-52 dagar. Det jag märkt nu på senaste tiden är dock att äl alltid sker sjukt sent och cyklerna snarare verkar bli längre än kortare! Har fått letrozol utskrivet nu för att få fart på äggblåsetillväxten.

Så enerverande att inte veta! Trist att det verkar gå åt fel håll för dig, hoppas det vänder och blir kortare! Var så säker på att jag fick ÄL-flytningar dag 12-14 men tror knappt det längre... Låter intressant med letrozol, hoppas det ger effekt! :)
  • Millemupp

Nä. Har väl fått en 40 dagars (eller längre) cykel nu. Neg gravtest i morse. Får nog gå tillbaka till ritbordet och ta reda på hur ÄL och lutealfas är funtade nu. Lycka till alla som fortfarande väntar!

Svar på tråden Vi med BIM i juli