• Vifårse

Avsaknad av spermier

Vi är i precis samma sits, 0 på biopsin så nu väntar vi svar från patologen och så fort vi fått detta har vi möte med vår läkare för att se hur vi går vidare...

• Vifårse

Hej!

Har följt den här tråden lite och nu verkar vi tyvärr vara i samma sits som flera av er andra. Efter två lämnade spermaprov och en biopsi som visat absolut noll är vi idag remitterade till Carlanderska i Göteborg. Visst är det någon i den här tråden son varit där?

Vi sökte privat i slutet av januari efter att ha försökt i "bara" 7 månader. Ville bara kolla allt var okej och det är det ju uppenbarligen inte.

Hur har det ser ut för er andra? Har ni betalat ur egen ficka?

Vi har gått på CvL som är privata men ändå landstingsanslutna på något vis = vanlig patienttaxa.

Vår läkare säger också att vi högst troligen inte kommer att behöva betala carlanderska själva heller men inväntar telefontid med dem så får vi se. ..

• Vifårse
    jad skrev 2016-04-14 11:14:13 följande:

Ja det är bara Carlanderska som gör mikro-tese. Vi betalade själv privat, men kan göra ett slags bruttolöneavdrag på företaget. Det finns mer information på deras hemsida om hur man kan göra det. Men det förutsätter att företaget vill ta den administrationen som krävs.

Vi valde att gå privat helt för att slippa gå igenom landstinget köer.

Hur lång tid tog hela perioden för er?
  • Vifårse
    mooonwalker skrev 2017-03-17 20:51:43 följande:

Tusen tack för ditt svar! Jag har läst igenom alla dina tidigare inlägg och tänkte visa dem för min man, jag tror han kan få lite hopp av att läsa dem =) 

Jag tänkte gå på mötet här i Stockholm och se vad landstinget tycker att vi ska göra, men just nu lutar jag mot att vända mig till Carlanderska vad de än rekommenderar. De verkar väldigt duktiga där, men nu kostar det 68.000 kr att göra microtese + IVF, vilket är väldigt mycket pengar!

Hej!

Har inte läst hela tråden men tänkte bara säga att Johannes Gudmundsson gör micro-tese på Akademiska i Uppsala, alltså landtingsfinansierat. Väldigt nytt där och vi var första paret ut i höstas, tyvärr utan positivt resultat. Vet inte hur det funkar mellan landsting iom att vi tillhör uppsala men kan kanske vara värt att undersöka för er del :)
  • Vifårse
    mooonwalker skrev 2017-03-18 12:55:31 följande:

Tack! Karolinska Huddinge har också börjat med micro-tese. Men jag läste en artikel om att ju mer erfaren läkaren är desto större chans att hitta spermier som kan användas. Eftersom jag tror att våra chanser är rätt så dåliga funderar jag på att vända mig till ett ställe där det jobbar folk med mycket erfarenhet. Jag tänkte dock höra vad Huddinge säger innan vi vänder oss till carlanderska. Om Huddinge erbjuder oss micro-tese kanske vi gör det där, men om de rekommenderar donation kommer vi vända oss till carlanderska. Vi vet ju att min man har några få spermier där inne, så vi tycker att det är värt ett försök!

Fick ni inte ut några spermier alls vid er micro-tese, eller var det något annat som gick fel?

Ja vet ni att det finns några är det ju verkligen värt ett försök! Vi var på konsultation på Carlanderska i somras och hade micro-tese + ivf inbokat men ändrade oss när vi fick beskedet att vi fick komma till Ackis. De var väldigt trevliga och bra där men tycker dom intalade oss att det var mer lyckat ingrepp än vad statistik och forskning säger. + att det kostar massor. Vi hade väldigt dåliga odds sen första "vanliga" biopsierna så var ganska veliga. trots många biopsier vid micro-tesen hittades inte en enda spermie. Så nu väntar insemination med donator.
  • Vifårse
    mooonwalker skrev 2017-03-19 10:10:01 följande:

Okej, vad tråkigt. 

Är det lång väntetid för inseminationen? Känner ni er oroliga för att det inte blir bådas biologiska barn eller för utseendet? 

När vi hamnade i kö i december sa de 3-6 månader, troligen 3-4. Nu när 3 månader gått pratade jag med dom igen och nu var det längre kö märkligt nog, definitivt 6 månader. Så har vi tur får vi tid i juni, annars blir det efter sommaren... Klart man är orolig och funderar mycket. Hur mycket kommer det synas, hur blir det när barnet är äldre? Även om jag är övertygad om att det blir bra i slutändan är denna process inte något jag önskar att någon ska behöva gå igenom :/
  • Vifårse
    NZZZZ skrev 2017-03-20 14:42:07 följande:

Var gör ni utredningen? Har ni övervägt åka till Danmark för att påskynda processen? Läste några som gjort behandlingarna där och sökt för försäkringskassan här hemma för att få tillbaka pengar de lagt på behandling.

Först privat på Linnékliniken i Uppsala i jan -16, sen blev vi vidareskickade till ackis höstas. Vi hade bara försökt i dryga 6 månader när vi vände oss till Linné, bara för att kolla att allt var som det skulle. Och det var det ju inte. Så egentligen har vi vår process varit väldigt snabb man jämför med många andra och det känns som att även om väntan är fruktansvärd är det ändå inom räckhåll nu. Så Danmark är inget vi funderat på än :)
  • Vifårse
    NZZZZ skrev 2017-03-20 21:50:47 följande:

Då förstår jag! Manlig eller kvinnlig faktor?

Manlig, total avsaknad av spermier... Som tur är verkar allt vara tipptopp för en insemination med donator så vi håller tummarna för att det går!
  • Vifårse
    NZZZZ skrev 2017-03-21 07:42:32 följande:

Där ser man. Samma här troligtvis, får se om de vill genomföra en till tesa på honom.

Är det vanligt att man endast kör på insemination om kvinnan är frisk? Är chansen att lyckas större om kvinnan är frisk vid exempelvis ivf än kvinnor som har svårt att bli gravida eller har alla lika stora chanser? Är det något du har kännedom om? Är så rädd att förbli barnlös efter detta trauma med avsaknad av spermier.

Vet tyvärr inte vad som är vanligt eller hur det "brukar" gå till. Som jag har förstått det är insemination förstahandsval för oss för att jag är fullt frisk, har bra äggreserv och är ung. Läkarna sa att hade jag varit äldre eller haft dåligt med ägg eller något problem med ägglossning, äggledare el.dy hade vi gjort ivf direkt för samma chanser. Nu kör vi två inseminationsförsök och sen två ivf-försök (försöken kan man reglera/lägga upp själv). Finns det möjlighet att slippa ivf med sprutor och allt vad det innebär är jag glad!
  • Vifårse
    NZZZZ skrev 2017-03-24 10:59:05 följande:

Uppdatera gärna oss hur det går! När är första försöket?

Vi vet inte riktigt, men innan sommaren förhoppningsvis! Vi har stått på kö sen mitten på dec -16 och kötiden i Uppsala är ca 6 mån...
Svar på tråden Avsaknad av spermier