Avsaknad av spermier
k85 skrev 2019-01-15 19:17:54 följande:
Åh, det var du <3! Otroligt skönt att träffa någon i samma sits. Har också tänkt att jag i framtiden skulle vilja jobba på IVF-klinik och fantiserar om att i framtiden (när allt är bra) hålla föreläsning om ofrivillig barnlöshet på utbildningen! Tror att vi båda skulle ha extremt mycket att tillföra. Hoppas innerligt att ni får ert barn och att du börjar jobba där. Gick du klart utbildningen? Vad är din mans infertilitets problem? Förstår att det är påfrestande, vi fick svaret en vecka innan jag skulle ut på min första praktik- mörkret och ironin i det. Har dock lyckats ändra så jag får skriva uppsatsen först istället och landa i detta. Jag tänker att det kanske kan hjälpa en att inte isolera sig från gravida med att arbeta med det? Någon form av exponerings kbt ;). Äsch, jag vete tusan. En del av mig tänker att jag kanske borde ta ett uppehåll med studierna och vänta tills "bättre läge" men å andra sidan vill jag inte kapitulera för detta tillstånd utan försöka kämpa.
Det är tråkigt att höra om era negativa erfarenheter från ANOVA, blir orolig. Enligt min sambo gör dom micro-tesa på ANOVA?
kram
Jag gick klart utbildningen. Jag jobbar som förlösande och BB-barnmorska nu =) Jag är jätteglad att jag fortsatte med utbildningen. Jag har kanske inte tänkt på att det är KBT, men nu när du skrev det så känner jag att det verkligen är så! Fast jag tycker att det är tusen gånger jobbigare att se hur ens vänner och bekanta runt omkring en och på Facebook blir gravida...
ANOVA gör inte microtese, det är bara Reproduktionsmedicin i Huddinge i hela Stockholm som gör det. På ANOVA fick han lämna nya spermaprover, blodprover och så de undersökte hans testiklar (typ storlek och form). Efter spermaprovet konstaterade de att han inte hade något stopp utan att det troligtvis var något fel på testiklarna eller bitestiklarna. Hans kromosomer var också normala. Det enda de hittade på blodproverna var förhöjt FSH tror jag. ANOVA remitterade min man först till urologen där han fick göra en öppen testikelbiopsi (han har alltså aldrig gjort Tesa eller Pesa). Efter den operationen remitterade ANOVA honom till Reproduktionsmedicin istället där vi är fast än idag.
Jag minns också hur jag drömde om att få barn tillsammans med min man och hur jag ville att de skulle få hans pigment, men min ögonfärg... Jag kände verkligen igen mig i det du skrev! Nu drömmer jag bara om att få barn överhuvudtaget. Oftast så känns det som om jag aldrig kommer bli gravid. Jag tror typ inte min kropp kan bli det....