• NZZZZ

Avsaknad av spermier

mooonwalker skrev 2017-09-06 21:56:05 följande:

Vad tråkigt! Men bra att du ändå kände dig mentalt förberedd. Hoppas ni inte behöver vänta allt för länge på insemination eller IVF. Har ni fått någon tidsuppfattning om hur länge ni behöver vänta på läkarbesöket? 

Jag har fått tid för att börja spraya (långa protokollet inför äggutplock och eventuellt Ivf om de hittar spermier hos min man) 13 september.

Frågade aldrig det. Han sa att han skulle skicka en kallelse. Får se hur lång tid det kan ta!

Äntligen!! Vad skönt. Hoppas verkligen de hittar spermier! Kommer du göra ägguttag samma dag som din man gör sin behandling? Menar de fryser ju inte ner spermier som plockats ut på det sättet väl?
  • NZZZZ
    999 skrev 2017-09-09 12:34:12 följande:

Hur har det varit för er inför att fatta beslutet att gå vidare med donation? Var det ett enkelt beslut?

Jag har vetat sen dag 1 att det har varit mitt alternativ om jag ska få vara med min man. Många kanske tänker att det vore lättare för mig att dra första dagen vi sågs då mina känslor inte var fullt utvecklade men jag kände i hela kroppen att det var han med stort H så fort jag såg honom. Så fort han omfamna mig så kändes det som att "komma hem". Vi hade en tuffare startsträcka än många nykära par (ny utredning osv). Jag har inga problem att använda mig av donerade spermier. Jag gör hellre det än lämnar min man och hittar ny kille bara för han har spermier. Min man är utan tvekan den bästa killen jag mött. Han behandlar mig som en drottning och gör allt för mig. Han är fantastisk och han kommer bli såååån underbar pappa.

Jag tänker längre än det sorgfyllda i att använda donator, jag lider dock verkligen för vi ej kan ha sex och bli med barn och att jag ej kommer se honom utseendemässigt i framtida barn. Det gör förbannat ont! Men mer ont skulle det göra utan honom. Jag älskar verkligen honom, det vi har är äkta och starkt. Jag skulle säkert bli gravid med en annan man men jag tvivlar tvivlar tvivlar på att få uppleva den här kärleken igen. Därför är det enkelt beslut. Jag väljer kärleken med donation över helt biologiska barn utan denna kärlek.

Min enda oro är att inte bli gravid, jag känner att allt hänger på mig nu. Känner ngn likadant? Har dessutom en höööög äggreserv (9.08) men läkaren har inte sagt ngt om PCO vilket är vanligt vid hög äggreserv. Är orolig att så många ägg kan vara negativt men hört tvärtom.

Jag känner med dig som inte får ro i beslutet. Kan du försöka sortera de tyngsta tankarna? Du får ju bli biologisk mamma. Din man man vill ha barn. Vad är det största hindret? Skulle du kunna lämna din man och träffa ngn annan? Är adoption kanske mer lämpligt?
  • NZZZZ

Angående att berätta för barnen sedan. Som det känns nu kommer jag göra det. Varför har jag ångrat mig? Jag vill att våra framtida barn ska växa upp med mina värderingar. Kärlek utgör en familj. Om jag ska lära ut det till våra barn så ska jag själv inte gömma det faktum att de blev till på det sättet! Kommer läsa böcker där det finns med från start. Jag är stolt över att kärleken är såpass stark att man överväger dessa metoder ens. Många lämnar infertila partners, vi får inte glömma bort hur påfrestande detta är, många väljer bort det direkt genom att gå. Har tagit över ett år med terapi och bearbetning för att komma hit dessutom. Nu hoppas jag på att storken kommer bara :)

• NZZZZ

Hej igen!

Ni som hade samtal inför donationsbehandling, hade ni två olika besök? Står såhär i mina papper "ni kommer få en tid för medicinsk bedömning av läkare och därefter en tid för psykosocial bedömning av kurator".

Frågar för att vi kommer ju söka oss utomlands och genomföra vården, men för att få ersättning i efterhand måste vi ha intyg på prövningen från Sverige.

• NZZZZ
    MariaC skrev 2017-09-14 22:37:29 följande:

Vi ska påbörja nu och har fått en tid till läkare och barnmorska och sedan en tid till kurator. Tanken var att allt skulle ske på samma dag eftersom vi har fyra timmar resväg en väg men de fick inte ihop det med tiderna.

Åh ok! Förstod inte vad läkaren skulle göra för bedömning. Kuratorn förstår jag men läkaren?!
  • NZZZZ
    MariaC skrev 2017-09-15 09:49:21 följande:

Läkaren ska bestämma vilken behandling man ska gå vidare med. Samma som inför vanliga IVF.en Vet inte hur de blir när ni ska söka er till utlandet. Då behövs ju inte den bedömningen härifrån.

Jaha... Men läkaren har redan sagt att donation är vårt val? Känns rent spontant som att det är lättast att bara byta landsting istället. Hon på försäkringskassan sade att de ville ha ett intyg från en läkare som pratade om de psykosociala men det är inte ens läkaren som gör den formen av utredning.
  • NZZZZ
    Snövit1 skrev 2017-09-16 23:06:28 följande:

Hej!

Vi är i valet mellan att än till Danmark eller vända oss till Carlanderska... när jag räknar på det blir det inte så stor skillnad i pris. Storlkliniken: spermier: 3100, insemination: 3500, ultraljud: 1000, hormonstimulering (vet ej om det behövs?) 1800, alltså totalt 9 400 DKK= 12 000 SEK. Plus resa och boende. Carlanderska blir följande: beteendevetare: 950 kr, läkarbesök (om utredning redan gjord) 2 000 kr, insemination 14 000, barnrätt 7 000, = 24 000 kr och man kan använda bruttolöneavdrag (någon som vet om man får använda det på alla ovanstående kostnader? I så fall blir slutkostnaden:) 16 800 kr. Och då har vi kortare resa och behöver inte bo över. Hur resonerar ni som åker till Danmark? Någon som har koll på de olika köerna?

Vi har heller ej helt uteslutit att göra en microtese och det går i så fall på 68 tkr innan bruttolöneavdrag och 47 600 kr efter. Är det någon som fått detta betalt av landstinget? Hur gick ni i så fall tillväga?

En sista fråga, har någon koll på köerna i Örebro? Funderar på om man istället ska byta landsting då det är så sjuka köer i Göteborg???

Sorry för långt meddelande men nu funderar vi mkt här ;)

Du har räknat väldigt högt för Danmark måste jag säga. Finns andra kliniker som utför insemination billigare, ibland inklusive ultraljud. Om du väljer anonym säd blir det även billigare (men det kanske ni inte vill?). Jag har räknat omkring 6000 kr för inseminationen med anonym säd. Exklusive hormonstimulering... Är det bruttoavdrag på insemination? Trodde det bara gällde IVF.

Landstinget utför endast microtese om de ser anledning till det. Vår läkare ville ej bekosta det då han ansåg det var 0% chans att hitta något material där...
  • NZZZZ
    Snövit1 skrev 2017-09-17 01:16:48 följande:

Ja jag har för mig att jag läst att det är billigare i Danmark... Vet du någon klinik i Danmark där det är billigare?

Jag vet inte angående hormonstimulering men jag har mejlat och frågat så kan meddela när jag fått svar.

Ska ni ha öppen eller anonym donator?

Sellmersklinik, Vitanova bland annat har jag varit i kontakt med! Du kan komma undan mkt billigare där.
  • NZZZZ

Ni som har genomgått donation eller är i startgroparna. Har någon även ställt sig i kö för adoption? :)

• NZZZZ

Hur går det?

Fick tillbaka provsvaren från TSH. Levaxinet har gjort sitt, från 3,3 till 2,4. Inte fått uttalande från läkaren än om jag ska fortsätta behandlingen eller inte. Hade gärna pressat värdet ännu lägre :)

Svar på tråden Avsaknad av spermier