• lompan

Avsaknad av spermier

AnneOfGreenGables skrev 2016-01-25 16:12:39 följande:

Hej!

Ville bara berätta vår historia. Vi försökte bli gravida för 6? år sedan. När det hade gått nästan ett år tänkte jag kolla upp varför min mens alltid hade varit så oregelbunden. Jag trodde inte riktigt det betöd något, tänkte mer att det var ett sätt att testa möjligheten att få påbörja fertilitetsutredning snabbare än efter 1 år av försök. Tog sambon med till kliniken. Läkaren konstaterade med ultraljud att jag har PCOS, enligt henne ett klassiskt fall, och hon tyckte att vi skulle kolla sambon också. Jag fick Pergotime så länge och sambon gick och lämnade spermprover. Senare damp det ner ett brev om att de inte hade hittat några spermier. Sambon blev förkrossad. Han fick en remiss till en androlog och där tog de blodprover. Sen kom vi till samtal där de berättade att han har Klinefelters. Vi kom fram till att det inte var värt att försöka med biopsier, både för att då lät det som att det stort sett aldrig hade hänt att man hade hittat spermier, samtidigt som sambon inte ville riskera att ge Klinefelter vidare till sitt barn. Vi undersökte därför donorinsemination. Innan svaret på spermieprovet hade sambon frågat om jag såg spermiedonation som en möjlighet (innan vi visste att där var något fel) och då kunde jag inte tänka mig det. När vi sen fick svaret kände jag plötsligt att då var spermiedonation inga problem, bara vi fick barn. Vi valde CFC i Danmark då där var 1-2 års väntetid i Sverige, man kunde inte välja anonym donor, och enligt folk härinne kunne man inte ens välja utseende på donatorn så denna kunde likna sambon. Dessutom var de just på CFC också experter på PCOS. Jag ringde dit och vi kunde komma dit redan efter min nästa menstruation. Sen blev det hormonpiller, ultraljudkoll av äggens storlek med jämna mellanrum och när de hade rätt storlek gav jag mig själv en ägglossningsspruta och inseminerades 1-2 dygn efteråt. Vi var beredda på att det kunde ta många försök att bli gravid, men till vår stora förvåning blev jag gravid på första försöket! När jag var höggravid ringde de om att nu hade det blivit vår tur att komma till samtal inför insemination. Kunde bara svara att det behövdes inte längre ;) När det var dags för syskon lyckades vi i andra försöket! Vi vill gärna ha ett tredje barn en gång, men vi har bara 1 försök kvar i spermiebanken och donatorn har slutat donera, så jag funderar en del över ifall vi inte lyckas i första försöket, då blir inte barnet helsyskon med våra två barn, vilket känns sådär. Att det sen blev funktionshinder och barncancer är sånt som man riskerar när man väljer att skaffa barn.

Känns alltid bra att höra från någon som gått igenom processen. Vilken lycka att det tog sig så snabbt! Hur ser ditt liv ut idag? Tänkte du skrev att ni dealat med både barncancer och funktionshinder.
  • lompan
    999 skrev 2016-02-02 10:10:03 följande:

Ja precis. Ni ringer och bokar ett första möte med en av läkarna och sen kommer ni överens om hur ni kan/vill gå vidare.

Ah okej, vi bor typ på andra sidan landet å det kostar många tusen att fara till gbg... Så det blir knepigt med ett samtal. Vi ska först göra biopsin men man vill ju ha en plan B hela tiden!
  • lompan

Jag skulle vilja höra era tankar - det är så att jag sökt ett nytt jobb som jag är väldigt sugen på. Känns som att chansen på detta jobbet inte kommer så ofta och dom har uttryckt stort intresse för mig. Nu till det svåra - hur gör man? Ska jag berätta att vi försöker bli gravida? Kommer de inte vilja anställa mig? Plus att det känns jävligt privat. Hur tänker ni?

• lompan

händer det något här inne? har det gått frammåt för någon?

• lompan
    MariaC skrev 2016-03-03 17:00:26 följande:

Jag har tagit sprayen i 8 dagar nu, vad händer då.....Jo, jag får ett virus och är jättesjuk!! Så tröttsamt.......är hemma från jobbet och sängliggande. Pratade med Carlanderska idag och de sa att jag ska fortsätta spraya men är jag inte frisk till när jag ska börja med sprutorna så måste vi avbryta. Känns så jobbigt nu när vi äntligen kommit igång. Jag som typ aldrig är sjuk blir det såklart nu!

De biverkningarna jag hann känna av sprayen var att jag blev väldigt trött och hade muskelvärk i ryggslutet. Samt lite extra känslig.

Förstår att du är nervös. Det var/är jag också.

Var det som gör dig nervös?

Hur gick det för dig?
  • lompan
    Tevira skrev 2016-03-15 21:39:52 följande:

Ja helt underbar och ofattbar känsla! Jag var mer inställd på att de inte skulle hitta. Hoppas att ni också får samma svar, håller tummarna!

Hur lång tid tog det från ni gjorde biipsin till ni fick svar om det fanns några?
  • lompan

Vi har idag gjort ytterligare ett spermaprov, som visade nollspermier. Väntar på biopsi imorgon, men tappade hoppet helt idag. Hur var er mans testiklar? Min mans var något små... Hittade ni något i spermaprovet?

Svar på tråden Avsaknad av spermier