999 skrev 2015-10-25 21:50:40 följande:
Jo det finns olika metoder t ex pesa, mesa, tese, tesa etc. Det är bara att googla. Det som avgör är nog dels vad blodprover visar, dels om man tror att det rör sig om blockering i sädesledaren, dvs att det finns normalt antal spermier i testiklarna men att de inte kan ta sig ut. Kanske andra faktorer också, jag vet inte. Den biopsi som gjordes på min man innebar att man använde en "pistol" med grövre hål istället för en nål för att få ut större vävnadsprover. Det finns alltså olika instrument, beroende på val av metod.
PAD är det jag skrivit om förut, att vårt sjukhus inte skickade iväg min mans vävnadsprover på PAD. PAD är, som jag förstått det, en analys av vävnaderna som hämtas via en biopsi. Efter att man konstaterat om det finns spermier eller inte så skickas vävnadsproverna på PAD för den analysen kan säga en del om vad avsaknaden av spermier beror på, dvs. om det kan finnas några spermier överhuvudtaget eller om det är helt uteslutet. Det är viktigt att veta inför en mikrotese, för att slippa göra det i onödan i så fall. Men i min mans fall vet vi inte.
Ok, Carlanderska verkar bara göra Pesa/Tesa. Och Mikro-tese då. I alla fall enligt hemsidan.
Tack för det du skrev ang PAD. Mindes inte hur hon förklarade det.
Göran heter han som ska utföra biopsin på min sambo. Det var väl han ni pratade med ang Mikro-tese? Hur verkade han? Trevlig? Kunnig?