• MrsP79

Min son bajsvägrar ; (

Vi hade samma problem med vår äldste son, i samma ålder. I början försökte vi allt för att få honom att bajsa, men vi förstod ganska snart att det förmodligen var psykiskt. Kanske hade det gjort ont någon gång och så satt det kvar i huvudet på honom.

Vi gav också honom lactulos i början, men bytte till laktipex (samma som lactulos fast i pulverform). Han fick dubbel dos, två påsar i början, minns inte hur länge. Det var ju så pass laxerande att han inte kunde hålla bajset inne. Efter en tid minskade vi dosen till 1 3/4, sedan till 1 1/2, osv. Under den här tiden fick vi rådet av läkaren att inte prata med honom om bajset alls, bara följa med honom till toan/pottan om han själv sa att han ville. I början tror jag att han bajsade i blöjan, det var nämligen precis när han höll på att släppa den. Hade varit torr ett tag vad gäller kisset, men ville inte riktigt bajsa i toaletten.

Förmodligen var det här inget nytt för dig, men kanske. Vår son fick ta laktipex i över ett år. Hoppas det släpper snart!

• MrsP79
    Emilias mamma skrev 2015-06-29 21:35:13 följande:

Tack snälla för ditt snabba svar????!

Är det receptfritt på apotek? Vi är också mitt uppe i att släppa blöjan, så jag har väl trott att det kanske blir bättre när han får sitta ner ordentligt! Det ligger säkert nåt i det att man inte ska prata om det så det blir så stor grej av det!

Tack snälla!

Jag vet faktiskt inte inte om det är receptfritt, vi fick ju det utskrivet för att det skulle gå på högkostnadsskyddet. Jag har dock för mig att vi köpte själv utan recept när den första lådan var slut.
  • MrsP79

Bara ett litet tillägg som läkaren sa: det gäller att ge så pass mycket lactulos/laktipex att han inte kan hålla det inne, och under så lång tid att han inte längre förknippar bajsandet med något negativt!

Svar på tråden Min son bajsvägrar ; (