• Linkken

B/F mars 2016

Jag är också gärna med! Glad

Jag plussade för tre dagar sedan (känns som en evighet redan) för första gången, har bf 5.3.2016. Första barnet och efter måååånga försök, så jag är väldigt lycklig! Skrattande

• Linkken
    vilsenipannkakan skrev 2015-07-10 14:45:59 följande:

Hej! Jag har också precis plussat. I onsdags kväll fick jag svagt resultat på billiga stickor, mannen rusade iväg och köpte cb som visade neg. Torsdagsmorgon visade testet: gravid 1-2 veckor. Men ngn timme efter var det lite blod i flytningarna så jag fick aningens panik. Inget mer blod har kommit och testet imorse var mkt starkare än innan.

Jättejobbigt att gå och vänta på ev missfall.
    Jag testade så tidigt också (nästintill testoman hehe). Jag har idag på bim-1. Önskar att jag inte testat så tidigt, blir bara längre väntan.

Hur kände ni innan ni plussade? Hur känner ni nu?
    Jag mådde illa tre dgr innan jag plussade (det var därför jag testade). Nu sista dagarna har jag haft molvärk ( emellanåt ganska stark o det gör mig ännu mer orolig), lite öm i brösten och trött.

Ngn som har barn sen innan? Jag har två barn (09 och 11). Har inte minne av att molvärken satte igång såhär direkt, men det kanske blir så när livmodern gjort det förut?

Innan jag plussade kände jag helt ärligt ingenting. Jag fick molande värk (som mensvärk) några dagar innan bim, precis som jag alltid får, men annars ingenting. Var helt säker på att mensen var på gång, men på bim + 4 tänkte jag att jag ju måste ta ett test och det andra strecket dök upp på testet redan inom 15 sekunder, så det var ganska klart fall. Tog ett cb digital sedan, som också var positivt.

Nu efter plusset har jag fortfarande värk i magen, ryggen och ner i låren från och till. Jag har också grymt ömma bröst, mycket mer än jag brukar ha. Hungrigare än vanligt, och så har jag fått munsår, vilket jag inte brukar ha annars, men det lär vara vanligt. Men i övrigt mår jag fint! Jag var helt säker på att jag skulle ha massvis med symptom, spy och ha mig, men så har det inte blivit. Haft betydligt mer symptom de månader jag inte varit gravid, haha!

Molvärken behöver du nog inte oroa dig över, det är ju supervanligt, även rätt stark sådan. Och lite blod i början lär ju också vara vanligt och normalt. Så länge det inte blöder mycket är det nog lugnt.
  • Linkken
    märtanpärtan skrev 2015-07-11 17:35:15 följande:

Hej! Jag hoppar gärna in här:)

Plussade igår och är i vecka 4+1 med första barnet. Beräknad 18mars.

Lite dum fråga kanske,men när ska man ringa till mvc? Har noll koll på det här!

Har nog inte riktigt fattat att jag är gravid än^^

Grattis grattis! Nej, det är svårt att fatta, tror nog det dröjer än, och jag gick in i vecka 7 idag. Glad Första barnet, efter över 1½ års försök, så det känns otroligt ännu!

Till mvc ska du ringa så fort som möjligt så att de får registrera dig och ni får boka tid till inskrivning. Åtminstone är det så här i Finland.
  • Linkken
    Socionomen skrev 2015-07-12 10:34:57 följande:

Tack är i chock!! Hur pålitliga är Clear blue tester??

Över 99 % säkerhet, de lär vara lika pålitliga som testen hos en gynekolog. Så grattis!! Skrattande
  • Linkken
    typ89 skrev 2015-07-14 08:31:54 följande:

Hej. Testade positivt igår på bim. Hade nog syns tidigare men va på semester. Bf tror jag blir 22/3. Så himla glad. Går på moln idag:) känner ni andra några symtom?

Grattis till plusset! Solig Är det ditt första barn?
    Jag är i vecka 7 nu (6+3) och har växtvärk i magen, blir lätt trött i ryggen, lite lätt illamående från och till, hungrigare än vanligt, ömma bröst och nu också en liten liten bula på magen. Glad Mår ändå bättre än jag förväntat mig, så jag klagar inte. Det jag lider mest av är att jag fått ett helt galet munsår, vilket jag aldrig brukar ha annars. Märkliga symptom man kan få, haha! Du då?
  • Linkken
    typ89 skrev 2015-07-14 09:21:46 följande:
    Tack det samma! Ja, det är vårt första barn men min tredje graviditet så hoppas verkligen att det går vägen nu.  Jag måste nog vara i v5 (4+1) idag då. 
    Är det ditt första barn med?
    Munsår? ja va konstigt, men det händer ju en hel del saker i kroppen:)
    Jag mår också lite illa och har kräkts en gång innan jag visste att jag va gravid. Och brösten känns tunga, som att dom har vuxit en del.
    Japp, första barnet och första graviditeten och jag hoppas det hålls så! Jo, munsår känns helknasigt, men läste på nätet att det är rätt vanligt då motståndskraften ju är sämre under en graviditet. Hoppas bara det går över snart!

Håller tummarna för dig och att allt ska gå bra, och det gör det nog, ska du se!
  • Linkken
    Dahlaya skrev 2015-07-24 17:33:11 följande:

Fick reda på graviditeten 2/7, har ett barn sedan tidigare som tog ett år innan han blev till. Denna graviditeten blev av redan vid första försöket.

Var idag på vul och fick reda på att jag är i 6+6, och hjärtat slog hårt. Kostade 300kr här. Läkaren sa att missfallsrisken är väldigt låg när man sett att hjärtat slår. Missfallen sker ofta i samband med att hjärtat börjar slå (v6-7) eller när barnet går över från gulekroppen och äter av mamma (va v11?)

Är så glad!

Mår illa, måste småäta jämt, sover kasst och är extremt trött, kan somna bara jag sätter mig ner.

Är det så? Intressant information! V. 6-7 har jag passerat, så bara att klara v. 11 då ännu... Ska förhoppningsvis på vul i v. 10, så hoppas få höra hjärtslagen då.

Och grattis till graviditeten! Glad
  • Linkken
    Amaryllis skrev 2015-07-24 20:18:20 följande:

Jag är också beräknad 23/3. Har ömma bröst och lite trött.
    Idag gjorde jag dock nåt dumt... Har känt mig mindre trött senaste dagarna och tog ett gravtest (RFSU digitalt) som jag hade över sen innan. Men istället för + eller - fick jag "?" på displayen.... Vad sjutton ska detta betyda!? Nu blev jag jätteorolig för att jag har fått en MA!!

Låter mest som att det var något fel på testet då, annars ska det nog komma + eller -. Men att testa hela tiden hjälper inte, för även om man skulle få missfall kan det visa positivt flera veckor efteråt då hormonerna finns kvar. Bäst är nog att bara försöka ta det lugnt och vänta till ul. Symptomen kan variera så mycket från dag till dag, du har förmodligen inget att oroa dig över alls!
  • Linkken
    Amaryllis skrev 2015-07-25 22:36:25 följande:
    Tack! Du har helt rätt! Tycker bara det är länge att vänta till v18 med UL... Hur står folk ut!?
    Det fattar jag inte heller, här får alla gå på sitt första ul i v. 12 och vill man ha ett tidigare kan man gå privat. Jag skulle aldrig orka vänta till v. 18 för att få veta om allt är som det ska. Men jag bor i Finland, så det fungerar tydligen annorlunda här...
  • Linkken
    benjateo skrev 2015-07-26 17:47:43 följande:

Hej hej bf 1 mars .. är I v 9 och hat spytt i 3 veckor snart sjukt trött på detta.. har 3 barn att ta hand om varannan vecka o det får bara inte . Är så trött ????

Samma här! Dock bara spytt i drygt två veckor ännu och lyckligtvis bara en gång om dagen, direkt jag stiger upp på morgonen. Men sedan mår jag illa resten av förmiddagen och är så sjukt trött att jag helst skulle ligga på soffan hela dagarna. Eftermiddagarna går lite lättare, tack och lov!

Jag har också bonusbarn som är här varannan vecka och det är verkligen tungt! De är vana vid att jag är aktiv, ute mycket, motionerar... Och inget av det fungerar riktigt nu. Längtar verkligen efter att det ska släppa, men försöker vara positiv till att det åtminstone märks att jag är gravid!
  • Linkken
    pyretno3 skrev 2015-07-30 05:25:44 följande:

Hejsan,

Plussade för ett par veckor sen BF 17/3 gick precis in i v 8. Är 41 år och väntar min 3:e som blir en liten sladdis, de andra är födda 04 och 08 Jag är överlycklig trots att jag eg. trodde mig vara klar med barnskaffandet, har dock en komplicerad relation med barnens far just nu och kommer sannolikt separera och skilja mig under graviditeten, men jag reder mig bra själv ????

Kram J

Hej!

Vad härligt positiv du är, trots att allt kanske inte riktigt gick som planerat! Det kommer säkert att gå hur bra som helst för dig. Lycka till! Skrattande
  • Linkken
    esch skrev 2015-07-31 15:55:50 följande:

Hur gör ni alla med illamåendet. Jag blir tokig här hemma! Har sånna armband och lergigan. Men lergiganen gör mig sååå trött o seg. Det är så tråkigt.

Vill ju inte må konstat illa. :(

Kramkram

Mitt illamående har faktiskt lagt sig lite de senaste dagarna (går in i v. 10 imorgon). Kräks fortfarande på morgonen, men mår bättre under resten av dagen än jag gjort de senaste tre veckorna.
    En sak som kan ha inverkat för mig är att jag börjat ta vitaminer för gravida. Tycker jag har mått bättre och varit piggare sedan jag börjat ta dem. Eller så börjar symptomen bara mattas av annars.
    Vilken vecka är du i och hur länge har du mått illa?
  • Linkken
    esch skrev 2015-07-31 19:54:56 följande:
    Jag är i vecka 8 :)
    Jag har med börjat med vitaminer för gravida. Men mår fortf illla. Hihi. Kräksninte. Utan bara är illamående :)
    Äsch, jobbigt att må dåligt hela dagarna. Det som funkat för mig är att äta salmiak då det känts som värst, det dämpar illamåendet. Dock får man ju inte äta hur mycket salmiak som helst, max 50g/dag, så man får vara försiktig där. Men det funkar säkert inte för alla heller... Tyvärr tror jag man får stå ut med att må som man mår ett tag. Det är ju värt det i slutändan ändå!
  • Linkken
    esch skrev 2015-08-02 15:13:48 följande:

Både igår o idag har jag haft lite mensvärk, har dessutom fått blod på pappret när jag torkat mig. Jag blir så himla nojjig! Ska till bm på onsdag. Hoppas att allt är som de ska. :(

Jag har mensvärk mer eller mindre varje dag och har haft det sedan början, det behöver du nog inte oroa dig för, är nog först om det gör jätteont som man kan bli orolig. Lite blödningar lär ju vara normalt, så så länge det bara blöder lite ska du se att allt går bra. Jag håller också tummarna!
  • Linkken

Illamåendet börjar äntligen släppa här och jag har inte kräkts på två dagar nu. Väldigt skönt efter tre veckor av morgonspyor. V. 9+5 idag, hoppas jag får må bra resten nu.
    Ni som mår illa, försök att tänka att det åtminstone är ett klart bevis på att det lilla växer i magen. Det är ju ett litet trygghetstecken på det viset, även om det är enormt jobbigt. Jag nojar nästan lite nu då jag slutat kräkas och tror att nåt ska vara fel. Men så länge magen växer får jag väl vara lugn. Glad

• Linkken
    hannis12345 skrev 2015-08-06 19:41:47 följande:

Förra veckan ca 9+3 slutade mitt illamående helt, jätteskönt men samtidigt nojig..

Va på ul v 8 o då såg vi ett hjärta;)

Vad tror ni? Normalt el ska man kolla?

Jag har förstått det så, att om man sett hjärtslagen är risken för missfall mycket mindre sedan, för då har det ju utvecklats som det ska. Tror inte du behöver vara nojig alltså.
    Mitt illamående har också försvunnit helt plötsligt nu i v. 10 och jag är supernojig, så idag ska jag ringa och boka ett privat ul, förhoppningsvis får jag en tid redan nästa vecka. Det lär vara väldigt vanligt att symptom kommer och går eller försvinner plötsligt, så knappast behöver man oroa sig, men det gör man ju ändå, tyvärr..
  • Linkken

Jag är superorolig nu! Har väldigt ont i ryggslutet och har haft det sedan igår kväll. Tänkte att det är växtvärk eller tidiga foglossningar, eftersom jag också känt av det i höfterna då jag gått mycket. Men så läste jag att missfall ofta börjar med ryggont, så såklart blev jag supernojig. Jag är i v. 11.
    Vad har ni andra för erfarenheter av värk i ryggen?

• Linkken
    pannkakan87 skrev 2015-08-10 09:16:22 följande:
    Att missfall skulle börja med värk i ryggen låter lite otroligt tycker jag.. Det borde göra ont i livmodern inte i ryggen :/ Att få ont i ryggen däremot har jag hört hänger ihop med växtvärken, ligamenten men även foglossning. Jag tror att du kan vara lugn. Kram!
    Tack för det! Jag tyckte också det lät konstigt, men det står ändå så på många ställen så man blir ju väldigt nervös. Lämnade ringbud hos min bm iaf, så vi får se vad hon tycker då hon ringer upp...
  • Linkken

Idag har vi äntligen fått se det lilla miraklet på ultraljud! Vilken otrolig känsla det var och allt var precis som det skulle. Jag är så lycklig!! Hjärta Nu kommer vi nog att berätta för familjen åtminstone och inte vänta mer (är i v. 11) för läkaren sa att allt utvecklats normalt och hjärtat slog bra, så det finns ingen anledning att oroa sig.

• Linkken
    MirjaN skrev 2015-08-20 09:47:30 följande:

Jag skall föda den 2 mars och vill jätte gärna vara med i Facebook gruppen.

Min adress [email protected]

Jag har mått jätte illa ända fram till vecka 12 är i vecka 13 nu.

Det som är mycket märkligt är att det man är sugen på ena dagen vill man inte ha andra dan. Det som hjälpte mitt illamående va Loka crush citron. Nu vill jag absolut inte ha det.

Det man alltid ha fått höra, åh att vara gravid är så underbart. Hmm kan kanske hålla med nu när man mår bättre. Men man är hård i mage (återkommer hur man kan göra det bättre), ont i brösten som tusen nålar, trött som en gris och humör som en arg björnhona, haha.

Hård mage prova att äta tomater ( mitt beroende), linfrö i fil eller yoghurt, ärtor på burk till varje middag och katrinplommonjuice. Man är fortfarande hård men det blir lättare att gå på toa. Jag grät i början innan jag fick rätt på magen med dessa hjälpmedel. Hoppas något kan hjälpa er.

Börja redan nu smörj in era magar efter dusch med helosan salva. Då slipper ni det värsta bristningarna. Enligt en vännina så smörj in det nedre partiet den sista månaden så spricker man inte så mycket. Hon har fött 5 barn. Så hon borde veta.

Hoppas vi kan hjälpa varandra. Har själv fått 2 missfall innan. Men det tar vi en annan dag. Jag är lycklig att jag är gravid! Grattis till er alla!

Bra med tips! Men min bm sa att man inte ska äta linfrön som gravid, det är något i dem som inte är bra, så jag har skippat dem nu.
    Bristningar är väl genetiska, och jag har förstått att dedär smörjorna egentligen inte hjälper. Men kanske kan det hjälpa någon och åtminstone är det ju skönt att smörja in magen. Glad

Grattis till dig med!
Svar på tråden B/F mars 2016