• Cissi90

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Åh hörni vad skönt att höra att fler än jag har dessa sjukt jobbiga symtom haha. Är bara i vecka fem+4 men kissar hela tiden, förstoppad, brösten gör ont, ryggen, gråtmild hela tiden, kort stubin och smått illamående.

Längtar sååå till inskrivningen och UL! Hur går inskrivningen till?

Lycka till allihop!

• Cissi90
    pannkakan87 skrev 2015-08-20 07:02:41 följande:

Grattis till plusset! :) Jag har inskrivning nästa vecka på tisdag! Längtar jag med, kan berätta då vad man gör men jag vet att man tar blodprovet och blodtryck, kissprov och sånt där.

Linkken skrev 2015-08-20 07:57:16 följande:

Jo, är ju inte sådär jättefestligt med alla symptom alla gånger, men man får fokusera på att det bara är bevis på det lilla man har i magen. Jag kan också rekommendera multivitaminer för gravida, jag tyckte jag började må bättre efter att jag började ta dem.

Inskrivningen består ju mest av att man pratar. Bm frågar hur man mår, kollar upp sjukdomshistoria, alkohol- och drog(miss)bruk och sådana saker. Sedan kollar man ju alla sina värden, blodtryck, blodprov och urinprov. På inskrivningen får man egentligen inte veta desto mer, men man kan ju få svar på de frågor man har (jag hade några angående t.ex. kosten) och så känns det nog lite mera verkligt efteråt. Såklart kan det variera lite, jag bor i Finland och kan ju hända inskrivningen funkar annorlunda i Sverige.

Det var skönt att få gå på inskrivning, men inget mot vad ul var. Det var absolut det häftigaste jag någonsin varit med om!

Tack för ni förklarar! Hade du linken med din partner?
  • Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2015-08-20 17:33:13 följande:

Hej allihop!

Hoppar jättegärna in här, plussade i fredags men har inte kunnat ta in det förrän idag haha! Är i v 4+3 och liten är beräknad till 24 april .

Grattis!!
  • Cissi90
    Katten95 skrev 2015-08-20 20:48:23 följande:

Nämen brudar... Vad säger ni om alla gravidförsäkringar som finns?

Har funderat så mycket på det! Tydligen är Folksam och Lönsförsäkringar i topp både på gratis och utökad..
  • Cissi90
    Katten95 skrev 2015-08-20 21:46:08 följande:

Sen är ju frågan gratis lr utökad?

De flesta jag känner har tagit gratis, men om man är orolig för komplikationer osv är ju utökat bäst.
  • Cissi90
    LMG skrev 2015-08-21 12:01:00 följande:

Vill också göra ultraljud igen, fick göra ett i vecka 12 för jag började störtblöda. Det va så häftigt! Såg liksom precis ut som en liten mini människa med ben, armar, händer, fötter och allt. Låg där inne och sprattlade för fullt. Har tid för RUL den 28 september, hur ska ni andra göra med kön, ska ni ta reda på om det är en pojke eller flicka?

Åh vill också göra ultraljud ! Orkar inte vänta haha.

Vi ska ta reda på kön, känns viktigt att ordna med namn och sådär.
  • Cissi90
    becka1989 skrev 2015-08-21 19:45:25 följande:

Fick tid för besök idag blir den 22/9 kommer då var i mitten av vecka 11 så det blev ett sent möte men fanns inte tidigare :( jag som hade hoppats på att få en tid tidigare

Jag har också sent :) kommer redan vara i vecka 10 vid inskrivningen, men det är tydligen ganska vanligt?
  • Cissi90
    pannkakan87 skrev 2015-08-21 22:21:18 följande:

Går in i v12 imorrn och har inskrivning nästa vecka :)

Ja precis! Tror alla bara har en önskan (jag också såklart) att se sin bebis, ställa alla frågor till barnmorskan man funderar på och få lugna ner sig helt enkelt :) önskar Jag kunde gå i morgon liksom haha
  • Cissi90
    pannkakan87 skrev 2015-08-21 23:06:58 följande:

Å jag vet, har väntat och längtat i 1,5 månad! Men på måndag är det inskrivning och veckan efter! :) Vilken vecka är du i? Även om tiden går långsamt så vips så är det din tur! Jag kände ändå att det var skönt med sen inskrivning när missfallsrisken sjunkit och så.

Jag är bara i början på vecka 6 :) är super tidig med det mesta, men det är för vi fick hjälp med att bli gravida genom mediciner osv så vi visste redan i vecka 4 att Jag var gravid :) därav inskrivningen bokad snabbt haha.

Åh hoppas du får bra svar och allting inbokat som du vill!
  • Cissi90
    pannkakan87 skrev 2015-08-21 23:42:14 följande:

Det skulle stå att veckan efter är det ultraljud haha. Fick inte med ultraljudet bara:) så på måndag är det inskrivning och den1e är det ultraljud. Längtar!

Ja jag förstår det:) stort grattis till graviditeten! Hur mår du? :)

Åh roligt! Kommer vara fantastiskt säkert!

Jag har ganska mycket symptom men inga morgon kräkningar iallafall så det är ju skönt haha. Hur mår du?
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?