• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

safiia skrev 2015-09-06 12:35:50 följande:

Igår hade jag den andra helt spyfria dagen sedan 6 augusti! :) idag har jag kunnat äta en nästan normal portion mat till lunch. NU är jag lycklig. :) Hoppas bara att det håller i sig. Och jag hoppas att jag inte får illamåendet som kan komma om några veckor. 11+3 idag. Är ännu sjukskriven hela nästa vecka men om jag mår bra och får igång ätandet så far jag nog på jobb ändå. Orkar inte ligga hemma längre. På torsdag har jag 12veckors ul och efter det tror jag vi berättar åt resten av familjen. Många vet ju redan i och med att jag varit så dålig och inte orkat ljuga.

Vad skönt för dig! Vi ska verkligen hoppas du får må bra nu, börjar ju vara dags för det, tycker jag! Glad Och du behöver säkert all mat du kan få i dig nu, så det gäller att svulla då det går. Håller tummarna!
  • Linkken

Har ni andra börjat handla något ännu till bebisen? Jag har hittills bara köpt ett fåtal plagg (och fått en del gammalt av mamma), men börjar fundera om man kanske kunde börja köpa lite större grejer också?! Finns ju inga garantier för att man är så pigg och rörlig de sista månaderna att man orkar greja med en massa då, samt att det ju blir väldigt dyrt om allt ska köpas på en gång. Hur ser ni andra på det?
    Är i vecka 15 nu och vill liksom inte längre tänka att det kan gå åt skogen mer...

• Linkken
    elin1987 skrev 2015-09-06 16:44:46 följande:
    Mina föräldrar har gått locco! Dom har tydligen satt en gräns för sig själv att dom Max får köpa en grej i veckan nu framöver haha. Är bara i v.13. Men dom har även sagt att dom tycker det är mormor och morfars plikt att betala vagn, bilbarnstol och barnsäng också. Förstår inte vad som har flugit i dom för jag kan verkligen inte påstå att jag varit bortskämd som barn, Svensson Svensson typ :) men jag tackar och tar emot vi har nog utgifter med nya huset och allt som det innebär nu.
    Samma här, mina föräldrar har lovat oss en (rätt stor) summa pengar som ska gå till barnvagn, och om det blir över även till annat. Känns verkligen bra då detta riskerar att bli dyrt. Minsann inte född med silversked i mun jag heller och har aldrig någonsin tagit emot pengar av mina föräldrar sedan den dag jag flyttade hemifrån. Men är väldigt tacksam över detta erbjudande.
    Jag har dessutom gett mig på att bebisens rum ska vara färdiginrett innan h*n föds, även om h*n förstås ska sova inne hos oss i början. Det är verkligen mycket som ska skaffas och det känns ju vettigt att börja i god tid. Läste dessutom om nån barnmorska som sa att man ska handla och fixa så länge man kan njuta av det, på slutet är det risk att det börjar kännas för tungt.
  • Linkken
    lindakarlsson4380 skrev 2015-09-06 18:02:35 följande:
    Vi har fixat det mesta.. Beställt vagn, babysitter, bärsele. Köpt babyskydd alla textiler till vagnen, kläder som räcker de första 3 månaderna. Jag pluggar och har sjukt mycket i slutet av terminen och redan innan graviditeten låg jag helt utslagen varje ledig stund under dessa perioder, så vi vill ha det mesta klart :) vagnen kommer om 4v. Är i v.18 snart!
    Oj, låter ju jätteskönt att ha så mycket ordnat! Och smart, vet hur intensivt det kan vara med pluggande. Men härligt att höra, nu tycker jag nog att jag också kan börja handla lite smått (eller stort!), det är ju ändå en lång lista som ska avverkas.
    Irmisans skrev 2015-09-06 18:59:11 följande:
    Kul att läsa vad du och alla köpt! :) Jag har köpt en overall som är vit och luddig och har björnöron. Vi kommer att vänta med att köpa det mesta tills vecka 36. Kommer givetvis ha fixat barnvagn och bilbarnstol innan det, kanske någon nalle, men det är det enda. Vi hoppas in i det sista att vi ska hitta något att flytta till innan barnet kommer så vi vill ha så lite att packa som möjligt :)
    Förstår hur du tänker med flytten och så... Men vad gör ni om du är i dåligt skick den sista tiden? Eller om bebisen föds för tidigt? Och framför allt, hur klarar du av att hålla dig så länge när butikerna svämmar över med mysiga babygrejs? Skrattande

• Linkken
    I norr skrev 2015-09-06 20:24:56 följande:

Då jag själv säljer barnkläder så har det blivit en liten låda i väntan på plusset. Men sedan dess har jag köpt ett set body och byxa samt en overall.

Har idag även hämtat en spjälsäng från en kompis som rensar. Får alltid lite ångest att något ska hända efter att jag införskaffat något. Men tänker samtidigt att man får väl sälja det isf lr fortsätta spara.

Är i v 13.

Åh kära nån, att själv sälja barnkläder nu, så mysigt!
    Skulle något hända kommer det ju förhoppningsvis en ny graviditet sen. Och om det skulle bli så tror jag knappast det spelar någon roll om man köpt grejer eller inte, det är nog lika jävligt oberoende.
  • Linkken
    LMG skrev 2015-09-06 21:16:22 följande:

Jag måste bara fråga. Är det ingen mer som har blivit sugen på något ni aldrig trodde ni skulle bli sugen på? Jag har sånt sjukligt sug efter surströmming, fast jag aldrig ens smakat det. Men hela kombon med brödet, potatisen, créme fraiche, dill, lök och fisken får det typ att rinna i munnen på mig. Blir helt förvirrad för jag har alltid tyckt det luktar så fruktansvärt äckligt och nu helt plötsligt är jag så sjukt sugen på det. Är detta ens normalt? Haha

Hahaha, att vara sugen på surströmming är väl aldrig normal enligt mig, ändå finns det många som är det! Skrattande Nej men det är väl normalt att bli sugen på vadsomhelst, finns ju till och med såna som börjar ha sug efter saker som egentligen inte ska ätas alls. Så så länge det gäller mat är det väl okej. Glad Själv har jag inget direkt sug, jag är bara betydligt mindre godissugen än jag annars är, vilket ju bara är bra!
  • Linkken
    junibarn19 skrev 2015-09-08 10:18:03 följande:

Tror att jag känner bebis snurra runt inne i magen. När jag på kvällen ligger på rygg och håller händerna på magen :) såå mysigt! Är nu i v.17.

Har ni känt något?

Hittills har jag känt två gånger då det fladdrat till nere i magen. Men inte mer än så, tyvärr. Är ju bara i vecka 15 så det kommer väl. Dock lite nojig då jag inte tycker magen växer något, är väl de berömda spökveckorna. Ser ingen större skillnad sedan vecka 11 (dock nog på vågen)...
  • Linkken
    junibarn19 skrev 2015-09-08 11:02:44 följande:
    Du behöver inte oroa dig :) nästan alla mina symtom försvann när jag var i v.13 och det är först nu magen växt igen.

Drar jag in magen är det en väl synlig bula kvar mellan troskanten och naveln :) dock är min mage fortfarande väldigt liten :)

Nu ska vi ut och provköra vagnar, har ni några tips? Har fastnat för bugaboos vagnar, Men inte provkört Emmaljunga än som jag också hört mycket bra om, samt brio :) behöver en smidig vagn då vi bor i Stockholm :)
    Egentligen borde man nog vara glad och tacksam att magen är liten, för den lär ju nog hinna bli stor än i alla fall. Man vill ju bara så gärna att det ska synas lite.

Angående vagnarna kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Bor på landet och här är det viktigare med en redig vagn som funkar i alla väder, så vi är antagligen ute efter helt olika saker. Men lycka till och ha så roligt, låter ju helmysigt! Glad
  • Linkken
    Irmisans skrev 2015-09-10 23:08:31 följande:

Så lycklig! Fått tillbaka mina provsvar och slipper att göra fostervattensprov! Känner mig så lättad och lyckas nu nästan njuta av min graviditet (trots konstant illamående och sjukskrivning)! 
    Wiiiihhiiiiii! 

Åh, så härligt!! Då är det bara att köra på nu och glädjas på riktigt. Så glad för din skull! Skrattande
  • Linkken
    Tett90 skrev 2015-09-10 23:36:45 följande:

Får ganska ont ibland, får som mensvärk.. Mest på kvällarna, är i v 13 ! Någon annan som fått så?
    Blir orolig

Jag har flera gånger haft ordentligt ont, även jag på kvällarna och nätterna. Och det är faktiskt bara växtvärk. Du får tänka att bebisen har en tillväxtspurt och allt inne i magen + huden får bara hänga med i svängarna. Jag tyckte också det var väldigt obehagligt första gången, men man vänjer sig och blir bättre på att slappna av. Imorgon går jag in i v. 16 och känner från och till hur det sticker och drar i magen, men numera är jag bara glad om magen växer lite! Glad
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?