• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

safiia skrev 2015-09-12 08:26:38 följande:

Mitt illamående kom tillbaka i veckan igen. Suck :( men igår fick jag igen hålla mat i mig. Hoppas verkligen det är över nu. Är i vecka 13, 12+2. Var på kub i torsdags och allt såg bra ut. Babyn är lite mager men kanske inte så konstigt då jag gått ner 10kg. Lite svårt hade bm att se eftersom jag är så uttorkad.

Har ni tips på vagnar som passar i terräng? Vi bor på landet med sandvägar och mycket upp och nedförs backar. Ska väl i allafaall vara hjul med luft i så att de dämpar lite. Annars är det nog en djungel för mig :P tänkte försöka hitta en begagnad så det lönar sig kanske att börja hålla utkik.

Trist med illamåendet! Jag gick in i vecka 16 idag och började dagen med att spy. Men de senaste veckorna har jag bara spytt max 1-2 ggr i veckan och det kan man leva med, så jag hoppas verkligen det blir bättre för dig snart med. Måste ju kännas olustigt att inte kunna äta ordentligt.

Vi funderar också på barnvagnar just nu och bor också på landet. Här är det grusvägar och skog och jag gillar att vara ute och röra på mig så det ska funka med lera och snö också. Det och det faktum att vi har en pigg hund utesluter de riktigt fina kritvita vagnarna då de nog blir förstörda rätt snabbt. Vi bestämde för ett tag sen att vi inte kommer att köpa någon av dedär väldigt dyra vagnarna då de verkar mer anpassade för stadsliv. Här ska det vara en redig vagn med ordentliga gummihjul (ja, absolut med luft, annars blir det nog bökigt!). Har läst en del recensioner och folk på landet brukar vara nöjda med vagnar av märket ABC. Dem kan man också hitta riktigt billigt, så det kanske vore nåt?! Jovi Ora lär också vara bra och rätt förmånliga. Men du har rätt, det är en djungel! Men jag behöver ingen "skrytvagn", en som rullar smidigt också genom snön och som bebisen har det mysigt i är viktigast för mig!

Ursäkta mina långa svar, jag är hopplös... Skrattande
  • Linkken
    safiia skrev 2015-09-12 11:25:23 följande:
    Tack för tipsen! Ja framför allt på våren och hösten är vår väg en enda lervälling så den måste klara det. Och förstås snö och slask. Vi har tre hundar men jag kan kanske bara drömma om att gå med vagn och tre hundar :D ska absolut gå och pröva och titta till affär trots att vi troligen köper begagnat.

ändå så skönt att vara förbi vecka 12 och den mest kritiska är över och man lite vågar fundera på att köpa saker.
    Du får skaffa en såndär vagn på medar och låta hundarna dra på vintern. Skrattande

Ja, det är nog en stor lättnad att vara förbi den första tiden. Jag köper lite smått hela tiden nu, och ibland slår nog oron till ännu, speciellt då symptomen är färre. Men det är varken hälsosamt eller vettigt att vara orolig hela tiden, så jag fokuserar på hur vansinnigt söta små brallor i stl 50 är istället. GladGlad
  • Linkken
    Maalon skrev 2015-09-12 12:25:49 följande:

Nu är det min tur att söka lite tröst och stöd hos er. Har mått så otroligt dåligt i några dagar nu. Vi hade sambons föräldrar på besök här om kvällen. Jag är väldigt glad  dom båda och har fått uppfattningen av att det går åt båda hållen. Men när dom var här tog hans mamma upp våran ekonomi sådär hux flux. Min sambo är fast anställd, heltid och tjänar riktigt bra med pengar. Jag däremot, som pausade mina studier för att flytta hit till en mini"stad" i en fjord i Norge jobbar som timvikarie i en klädbutik. Jag har inte många timmar i veckan då butiken inte går så himla bra. Jag söker absolut alla jobb som kommer upp, men har inte fått något än, vilket i sig inte är så kul för självförtroendet. 

Hur som helst. Jag förstår att hans mamma oroar sig eftersom jag inte har fast jobb osv. Men blev ändå ganska obekväm när hon tog upp ämnet. Jag försökte lugna henne och sa att jag är väldigt bra på att leva snålt och spara pengar, och trots att min månadslön är runt en fjärdedel av min sambos har jag satt undan mer pengar än vad han har gjort det senaste halvåret. Då fick jag ett snäsigt svar om att det inte är så konstigt eftersom han betalar mer än mig. Visst, han betalar huslån som jag inte betalar, eftersom han köpte huset innan vi träffades. Men räkningar och mat splittar vi 50/50. 
    Jag kan inte släppa vad hon sa, och det känns verkligen som hon tycker att jag är en gold digger. Jag kan inte ens vara glad över babyn just nu, längtar inte efter den alls just nu. Jag bara ligger på sovrummet i mörker och gråter och kräks. 

Min sambo säger att han kan ta upp det med henne, förklara hur hårt jag faktiskt försöker för att få ett fast jobb, och att jag blev sårad av vad hon sa. Men jag är rädd för att hon bara ska bli mer irriterad på mig då. 
    Usch, har så ont i magen över det här. Vad skulle ni göra om ni var mig?

Oj så tråkigt att det ska behöva kännas så! Jag tycker nog du ska låta din sambo prata med henne. Hon har ju själv varit gravid och borde veta hur viktigt det är att en blivande mamma får känna sig lugn och må bra. Nu har ni ju faktiskt valt att skaffa barn tillsammans och då får hon så lov att lita på att ni som vuxna människor kan besluta över hur ni ska göra med ekonomin. Om han tjänar bra med pengar och ni bor tillsammans ser jag inte var problemet ligger, man hjälps ju åt då man lever tillsammans!
    Såvida ni inte regelbundet tar emot pengar av svärföräldrarna tycker jag också att man gott kan säga att ekonomin inte är något som behöver diskuteras alls, det är en sak som ni hanterar själva. Mycket möjligt hade svärmor bara en dålig dag just då, men det är nog bra om hon får veta att du tog illa upp, så kanske problemet inte uppstår igen.
  • Linkken
    Sofiejulia skrev 2015-09-13 15:25:55 följande:

Hej! Jag fick veta igår att jag va gravid ( 5+4, gravidvecka 6) har två appar som jag följer och den ena är jag beräknad 10 maj och på denna 3 Maj. Jag är superglad och samtidigt supernervös. Jag skulle gärna följa och få råd från er andra :) Och stort Grattis till graviditeten! ????????

Sofie

Grattis och välkommen hit! Här byter vi ju råd och erfarenheter hela tiden, så bara att köra på. Glad Hur mår du hittills?
  • Linkken
    Cissi90 skrev 2015-09-15 11:56:36 följande:

Spyr varje morgon nu igen.. Suck! Mår liksom halv konstigt varje dag efter Jag spytt och kan inte koncentrera mig alls. Sitter som med en klump i halsen. Är ju liksom inte sjuk och inte kan röra mig som många andra men känner mig inte helt 100 för att jobba.. Vet inte riktigt hur Jag ska göra.

Om det känns i kroppen som att du inte ska jobba så tycker jag du ska stanna hemma! Så har jag tänkt i alla fall. Hittills har jag jobbat hela tiden, men jag har ett aktivt jobb och räknar med att det kan bli för tungt den sista tiden. Och jag kommer inte att tveka att sjukskriva mig bara för att vara duktig arbetare. Bebisen i magen och du själv ska komma först nu, jobba hinner du nog ändå! Hoppas det lättar snart, vilken vecka är du i?
  • Linkken
    Cissi90 skrev 2015-09-15 12:41:45 följande:
    Ska känna efter en timma till men kommer nog stanna hemma :/ så svårt att avgöra om man orkar eller inte för det märks inte förrän jag är på plats liksom... är bara i vecka 9, går snart in i vecka 10.
    Okej, inget ovanligt med illamående alltså, men retfullt ändå. Stanna du hemma i lugn och ro tills det börjar kännas bättre. Ingen tackar dig för att du går till jobbet och mår apa hela dagen, det är inte värt det!
  • Linkken
    becka1989 skrev 2015-09-15 13:44:48 följande:

Börjat kolla runt på allt som behövs handlas in haha finns ju en uppsjö av grejer svårast tycker jag är hur mycket i just barnkläder som man bör ha speciellt i storlek 50 och 56 vet att både jag och sambon var runt 50 när vi föddes så kommer nog få en som är runt den längden. Är bara i vecka 10 men måste ju börja köpa in lite grejer så man inte shoppar allt samma månad då blir det nog ganska dyrt.

Jag kollar också runt och har även börjat handla en del. Man vet ju aldrig hur man mår på slutet och som du sa blir det jättedyrt att ta allt på en gång. Detdär med kläderna är nog svårt, jag vill ju att bebisen ska få vara ren och ha det skönt. Så jag gissar att jag kommer att handla aaaalldeles för mycket i stl 50 och 56. Men då får det vara så! Vi kommer dessutom bara att köpa i de storlekarna nu eftersom vi inte tar reda på kön. Blir roligare att handla lite större kläder sen då man vet om det är en kille eller tjej. Sedan har jag märkt att det är stor skillnad på märkena, en del i stl 50 av ett märke kan vara lika stort som 56 av ett annat. Svårt att veta vad som riktigt kommer att passa och behövas.

• Linkken
    Migas skrev 2015-09-16 12:17:45 följande:

Har varit dålig på att uppdatera i tråden, jag har hunnit med både hälsosamtal, Aurorasamtal, inskrivning och KUB.

Jag måste väl ändå påstå att jag mår hyfsat mot vad många andra i tråden verkar göra, har mått illa av och till en längre tid men inte så att jag har spytt än så länge. Dock känns illamåendet starkare nu än tidigare när det kändes mer vanligt. Jag har dock börjat känna av växtvärk och värk i brösten mycket mer de senaste dagarna och kraftig huvudvärk av och till under dagen. Hoppas dock att tröttheten avtar snart.

Jag har fått äta järntabletter sedan v. 7+6, då mitt järnvärde låg på 14 vid kontrollen några dagar tidigare. Så tröttheten kanske börjar bero på det. Någon mer som redan behövt äta järn redan?

Sedan har jag en fundering; vid KUB fick vi veta att fostret växer ca. 1 cm per dag och alltså var ca. 14 cm från hjässan till stjärten i vecka 13+0. Om man däremot kollar i olika appar så säger de att den är betydligt kortare i den veckan. Så någon som hört en förklaring till denna skillnad?

Dendär skillnaden reagerade jag också på! Då jag träffade bm igår visade hon modeller av hur stor och tung bebisen är i olika veckor. Och det var rätt stora skillnader då man jämför med apparna. I dethär fallet litar jag mer på bm faktiskt! Rätt kul också att få klämma på små gummibebisar (låter ju helt makabert, men häftigt att se hur den lille växer). Men någon förklaring till det har jag ju tyvärr inte..

Jag går också på aurorasamtal då jag verkligen känner att ett planerat snitt är det bästa för mig och min bebis. Jag var väldigt nervös innan då jag vet hur kommentarer kring snitt kan låta, men det blev en positiv erfarenhet och jag har inget emot att gå dit igen. Hur var det för dig?
  • Linkken
    Cissi90 skrev 2015-09-16 17:45:45 följande:

Åh hörni! Idag gjorde jag ett snabbt VUL hos min gynekolog som skulle se så medicinerna inte gjort något. Allt såg jätte fint ut och mina äggstockar mådde bra. Såg hjärtat slå och min lilla jordgubbe till bebis. Var inte beredd på ett VUL men känns så skönt och verkligt nu

Tyckte nog första ultraljudet var det mäktigaste jag någonsin varit med om! Så skönt att få se att allt är som det ska med lille älsklingen och bra att också du var i skick. Glad för din skull!
  • Linkken
    Migas skrev 2015-09-16 18:03:28 följande:
    Jo, det borde man väl egentligen göra, men det känns som om sidor som t.ex 1177 och andra appar/sidor som är granskade av en barnmorska borde stämma bättre överens med vad bm säger eller vad de säger vid ultraljud. Om det gällt sidor som inte varit seriöst granskade så kunde jag mer har förstått skillnaden, men nu känns det mest underligt. 

Har aldrig hört att man kan få se modeller av bebis på det sättet innan, men det låter ju faktiskt både spännande och lärorikt. Låter som om det är något som man faktiskt borde kolla upp om det finns möjlighet att göra i detta landsting också. 

Nu känner jag mig lite dum, jag måste ha varit lite trött och snurrig när jag skrev inlägget tidigare. Jag menade att jag har farit på frejasamtal, dvs. ett samtal om fosterdiagnostik som man i detta landsting rekommenderas att göra (eller jag uppfattade det nästan som man måste göra det) innan man bokar tid för KUB, för att bättre förstå vad det är och kunna fatta ett bättre beslut ang. valet att göra eller inte göra det. 

Men aurorasamtal låter ju faktiskt också bra och roligt att du fick en positiv erfarenhet utav det. Vilken vecka är du i? 
    LovisaC1982 skrev 2015-09-16 14:32:00 följande:
    Tack, jo det känns fantastiskt . Jag vet faktiskt inte, först var jag så himla säker på att jag skulle göra KUB men sen kände jag att jag inte vet vad jag ska göra med ett eventuellt dåligt resultat. Nu blev jag ju lite splittrad iom mina rosa/bruna flytningar men lugnar det ner sig i dom närmsta dagarna så väntar jag till RUL. Känner mig konstigt nog rätt lugn så får hoppas att den bra känslan är rätt ute, den lill* mår ju bra.
    Aah, ingen fara! Glad Jag är i vecka 16 nu, men redan på inskrivningen rekommenderade de att jag tar tag i det så fort som möjligt eftersom det tar tid och kräver flera samtal. Det är något jag känt i flera år, så tror faktiskt inte jag kommer att ändra mig.
    Intressant med frejasamtal, det har jag aldrig hört talas om tidigare. Men kan säkert vara bra för många. För mig var det självklart att behålla barnet oavsett, men nu visade KUB-testet väldigt låg sannolikhet, så vi behöver inte alls fundera på det. Hur kändes det för dig då?
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?