• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

LMG skrev 2016-01-19 17:16:18 följande:
    Gud vad skönt! Hoppas du får njuta ordentligt dom här sista veckorna nu :) skönt att slippa den ångesten och oron du gick med

Fick också se min lilla flicka igår på ultraljud då vi kollade om hon hade vänt sig neråt och lagt sig tillrätta. Så mysigt och hon har blivit så stor jämfört med rutinultraljudet
    Jag vet!! Sa till läkaren att det är så konstigt då man ser så lite i taget av bebisen på ultraljudet, i början kom ju liksom hela lilla räkan upp i bild på en gång. Glad Men underbart att få se att allt är bra där inne, lika härligt varje gång!

Jag är verkligen glad att slippa oron, nu känns det som att jag lugnt kan dras med mina foglossningar och den allmänna "obekvämheten" i sex veckor till, för sedan är det faktiskt dags!
  • Linkken
    safiia skrev 2016-01-19 21:05:10 följande:
    Vad skönt att du fick det så som du ville! Och tänk att du har så lite tid kvar! :) skulle vara skönt att veta exakt när babyn kommer, jag är lite planeringsfreak och speciellt om det går över tiden kommer jag att bli galen. :P
    Samma här! Tycker det är så skönt att redan nu veta vilken vecka det blir och senare också exakt vilken dag. Blir så mycket lättare att planera allt, fixa med hundpassning och allt annat. Förutsatt att bebisen inte får för sig att komma tidigare förstås, då går ju planeringen åt skogen ändå...
    Det är verkligen helt ofattbart att det bara är några veckor kvar. Visst känns det ibland som om man varit gravid i flera år, men samtidigt har det gått ganska snabbt.
  • Linkken
    safiia skrev 2016-01-20 17:06:44 följande:
    Ja hundpassning också! Vi har ju tre hundar så vi får se hur det går. Mina föräldrar bor nära men jag vill inte att de ska behöva komma hit mitt i natten. Och ofta är det ju just nattetid som det brukar börja hända :P mannen pendlar dessutom 1 1/2h till jobb med buss så det oroar mig också att jag måste åka in ensam med ambulans. Men det fixar väl sig.
    På något vis brukar det ju alltid ordna sig ändå, man får kanske komma överens med släkt och vänner om hur man gör när det sätter igång. Men visst känns det otroligt skönt att kunna planera i förväg, kontrollfreaket i mig är supernöjd. :)
  • Linkken
    Natalila skrev 2016-01-21 09:29:00 följande:

Ännu en vecka har gått och nu är det v 32 som jag hoppas ska gå fort :)

Jag har en hund och sambon har två barn sedan tidigare så de där med att ha någon som kommer om vi ringer och ska iväg hade min mamma redan räknat med, hon har till och med talat om för dom på jobbet redan att hon ska vara här hehe de känns skönt :)

Hur ofta har ni barnen? Och hur har ni tänkt göra med dem efter att bebisen är född? Ska ni ha dem som vanligt då eller kommer ni att ha dem lite mindre ett tag så att ni får vänja er i lugn och ro vid allt det nya? Vore intressant att höra hur ni tänker, det är så sällan jag stöter på andra i samma situation. Jag tänker att jag gärna skulle ha barnen här lite mindre i början, det är trots allt första gången för mig. Vill såklart att de ska komma hit och lära känna sitt syskon, men jag tror det vore bra för alla om vi fick landa lite här hemma först...
  • Linkken
    Natalila skrev 2016-01-21 14:00:18 följande:
    Dom bor hos oss mestadels av tiden, dom är hos deras mamma varannan helg nu bara. Hon försökte ta livet av sig för drygt ett år sedan så de är därför dom bor hos oss så mycket. Hon vill ha dom varannan vecka men min sambo har ju väldigt svårt att lita på henne så de är uppe i rätten nu. Så de är inte så lätt att skicka dom dit faktiskt tyvärr, skulle gärna vilja ha min lilla "nya" familj varannan vecka iaf men de är bara att gilla läget antar jag.
    Ojdå, vilken jobbig situation! Då förstår jag att det kanske inte är så enkelt att bara justera med de barnfria dagarna. Så trist.. Men säkert ska det gå bra ändå, barnen blir ju vana snabbt då förstås, det är ju fördelen.
  • Linkken

Hur går det för er nu, tjejer?
    Jag går in i vecka 35 imorgon och nu börjar det nog vara ordentligt obekvämt och jag ser verkligen fram emot att få slippa vara gravid och träffa bebis. Har fortfarande stora problem med foglossningar, ont i ryggen och numera också riktigt ömma revben då bebisen ligger och trycker upp rumpan precis där. Sover väldigt dåligt och känner mig allmänt lite seg. Fortfarande väldigt lycklig och egentligen rätt nöjd, men det ska bli så skönt att slippa värken. Nåväl, drygt fem veckor kvar nu, det måste ju gå! Glad

• Linkken

Verkar ju nog vara så att sedan man kommer upp i dehär 30+ veckorna (och kanske ännu tidigare) så är det vanligt att bli lite less. Kanske är det också ett tecken på vi börjar vara mentalt redo att bli föräldrar?! Folk frågar mig ibland om jag är nervös inför att bli mamma, men det är jag faktiskt inte alls, jag bara längtar som en tok!

Intressant (och skönt) att se att flera nämnt mensvärken. Igår hade jag riktigt ont i magen och ryggen, precis som mensvärk, och nu börjar jag känna av det igen. Men det är säkert helt normalt då, om det är flera som upplevt det nu utan att det för den sakens skull kommit någon bebis. Ganska häftigt att tänka att någon av oss kanske faktiskt kan få sitt barn väldigt väldigt snart! Glad

• Linkken
    Natalila skrev 2016-01-24 18:00:08 följande:

Kanske en konstig fråga men har någon börjat få ont nere mellan benen? Underlivet?
    När jag tar i lite och ska byta liggställning tex så gör de ont och ibland behöver jag inte ens anstränga mig :s

Ja, jag känner ibland hur det ilar och strålar till där nere. Kan göra riktigt ont faktiskt. Utgår från att det bara är liten som bökar runt med huvudet där nere, har också annars mer värk nere i magen nu och det känns väldigt hårt och nästan ömt där, så jag väntar på att magen ska sjunka nu närsomhelst. Man har verkligen ont på ställen man aldrig tänkt på att kunde göra ont i samband med en graviditet...
  • Linkken
    I norr skrev 2016-01-26 10:40:44 följande:

Halloj!

Tänkte höra med er som är lr kanske främst Nilson nyss blivit sjukskrivna vad ni är sjukskrivna för och om det va problem att övertyga läkaren?

Jag har haft turen att må väldigt bra under hela graviditeten går in i v 34 imorgon. Nu har jag som jag skrivit tidigare otroliga domningar i händerna och värk i handlederna och underarmarna. En natt i helgen började jag gråta för att det tog så ont. Detta gör ju såklart att man sover skitdåligt och får värk mer och mer även under dagarna. Är egentligen enda riktiga besväret jag har men är även helt slut efter en arbetsdag för att inte tala om efter en arbetsvecka. Kände mig typ helt sjuk i fredags och även under helgen så har stannat hemma från jobbet måndag å tisdag för att vila. Har oxå svag mensvärk och lite svaga sammandragningar i underlivet.

Ska träffa en läkare på torsdag för att försöka få bli sjukskriven halvtid men är grymt orolig att hon bara kommer säga att det är normala graviditetsvesvär. Står ju överallt att trötthet å ryggvärk ej är grund för en sjukskrivning samtidigt som det står överallt att man ska vila upp sig inför förlossningen. Vill ju inte börja ta av bebisdagarna än...

Sorry för lååååångt inlägg...

Jag har varit sjukskriven ett bra tag pga foglossningar och ryggproblem. Försökte jobba några dagar mellan sjukskrivningarna, men det gick bara inte. Jag har inte haft några problem med att bli sjukskriven, funkar det inte med det jobb man har så gör det inte. Jag har förstått att vi här i Finland har lite lättare för att bli sjukskrivna än ni har i Sverige, men tycker ändå inte att det borde vara något problem, Då du dessutom redan är i v. 34 är det ju så lite kvar så jag tror nog dom sjukskriver dig. Här blir vi ju automatiskt mammalediga i v. 36, vet inte hur ni har det... Förklara för läkaren hur du har det, och om du märker att du inte blir tagen på allvar, överdriv! Du vet bäst vad din kropp behöver just nu och säger den att den behöver vila ska du nog lyssna. Det är så lite kvar av graviditeten nu, absolut inte värt att krångla till det!

Kan för övrigt rekommendera akupunktur mot foglossningar. Det har inte tagit bort problemen helt, såklart, men jag märker nog en förbättring. Framför allt sover jag bättre då jag inte vaknar av att det gör djävulskt ont varje gång jag svänger mig. Och det är värt en hel del, tycker jag!
  • Linkken
    safiia skrev 2016-01-26 18:57:37 följande:
    Jag känner också så. För mig är det babyns huvud som trycker mot underlivet. Hon har legat med huvudet nedåt på varje ul och bm besök den senaste tiden. Kanske så för dig också. Känner det speciellt då jag går upp på toa på natten.

Jag har nog inte heller haft svårt att bli sjukskriven. Mina sjukskrivningar har varit pga illamåendet och spyendet. Jag har vara ringt och fått intyg, men ja det kan hända att vi får dem ganska lätt här i Finland. Jag är också lärare och man kan ju inte ha lektioner om man måste springa ut och spy emellanåt :D... stående blir nog också jobbigt. Jag är väldigt trött jag med men har inte så många veckor kvar nu!

Var och hämtade ut mammalådan idag (det är väl också något som vi bara får i Finland?). Lite besviken då färgerna är rätt tråkiga och det mesta av kläderna var ganska stora (babyn växer förstås...), ska väl inte klaga över gratis kläder men ;) I övrigt har jag börjat samla på mig rejält med vätska :( mina händer och armar domnar också mycket då jag sover, jobbar vid datorn eller kör bil. Syns förstås i vikten också att jag har mycket vätska i kroppen. Men det försvinner väl sedan.
    Oj, och jag som tyckte kläderna och färgerna var så fina (förutom det 70-talsbruna) och jag var glad över att det mesta var lite större, vi har nämligen bara handlat i storlek 50 och 56 då vi inte vet kön. Tyckte lådan var fenomenal, en hel massa grejer som man nu inte behöver handla själv, bara åkpåse kostar ju massor. Men smaken är ju olika förstås. :) Läste att de skulle börja med mammalåda i Kanada nu också, kul om det sprids. :)

Vätskan lär ju försvinna rätt snabbt efter förlossningen, men kan tänka mig att det inte är speciellt kul...
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?