Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?
Får ganska ont ibland, får som mensvärk.. Mest på kvällarna, är i v 13 ! Någon annan som fått så?
Blir orolig
Får ganska ont ibland, får som mensvärk.. Mest på kvällarna, är i v 13 ! Någon annan som fått så?
Blir orolig
Nu är det min tur att söka lite tröst och stöd hos er. Har mått så otroligt dåligt i några dagar nu. Vi hade sambons föräldrar på besök här om kvällen. Jag är väldigt glad dom båda och har fått uppfattningen av att det går åt båda hållen. Men när dom var här tog hans mamma upp våran ekonomi sådär hux flux. Min sambo är fast anställd, heltid och tjänar riktigt bra med pengar. Jag däremot, som pausade mina studier för att flytta hit till en mini"stad" i en fjord i Norge jobbar som timvikarie i en klädbutik. Jag har inte många timmar i veckan då butiken inte går så himla bra. Jag söker absolut alla jobb som kommer upp, men har inte fått något än, vilket i sig inte är så kul för självförtroendet.
Hur som helst. Jag förstår att hans mamma oroar sig eftersom jag inte har fast jobb osv. Men blev ändå ganska obekväm när hon tog upp ämnet. Jag försökte lugna henne och sa att jag är väldigt bra på att leva snålt och spara pengar, och trots att min månadslön är runt en fjärdedel av min sambos har jag satt undan mer pengar än vad han har gjort det senaste halvåret. Då fick jag ett snäsigt svar om att det inte är så konstigt eftersom han betalar mer än mig. Visst, han betalar huslån som jag inte betalar, eftersom han köpte huset innan vi träffades. Men räkningar och mat splittar vi 50/50.
Jag kan inte släppa vad hon sa, och det känns verkligen som hon tycker att jag är en gold digger. Jag kan inte ens vara glad över babyn just nu, längtar inte efter den alls just nu. Jag bara ligger på sovrummet i mörker och gråter och kräks.
Min sambo säger att han kan ta upp det med henne, förklara hur hårt jag faktiskt försöker för att få ett fast jobb, och att jag blev sårad av vad hon sa. Men jag är rädd för att hon bara ska bli mer irriterad på mig då.
Usch, har så ont i magen över det här. Vad skulle ni göra om ni var mig?
Här är en till som fått smaka på nån form av illamående. Vet inte riktigt vad jag ska kalla det för jag har hittills inte behövt spy men jag är hungrig hela tiden och då menar jag så hungrig att jag mår illa. Försöker äta lite hela tiden men har svårt att få till det, tror att mina tidigare problem med mat spökar men jag försöker hitta på vettiga mellanmål som även funkar för mitt dumma huvud. Tycker dock att allt är så sött och sliskig, tom bananer ger mig rysningar.
Imorgon har jag ultraljud, känner mig glad och exalterad samtidigt som jag är lite nervös. Hoppas hoppas att allt ser bra ut, då ska jag fira med nåt litet klädesplagg .
Jag har fått knäpp på salt,syrligt ibland surt. Avskyr sött också just nu.. Sätter sig i halsen direkt (om det inte är Ginger Ale) .
Ett tips är att gå till liknande mottagning för ätstörning så kan de hjälpa dig att få pli på dumma tankar. Alternativt dietist? Hört att de hjälpt många som haft problem med maten tidigare och blivit gravida :)
Lycka till med UL!
Är så glad, har varit på ultraljud nu och allt såg bra ut. Lilla Klumpen är 21.8 mm och jag blev flyttad 3 dagar från 8+3 till 8+6 så imorgon går jag in i vecka 10 .
Det rosa från igår har gått över till brunt och när jag läser här på forumet verkar det som ett bra tecken. Hoppas det nu när allt såg bra ut idag...
Vad roligt ???? Det är väl inte helt ovanligt med småblödningar i graviditeten, så tycker du kan försöka slappna av lite nu efter att ha sett att det lever på ultraljud också. <3
Ska ni göra kub om några veckor?
Jo, det borde man väl egentligen göra, men det känns som om sidor som t.ex 1177 och andra appar/sidor som är granskade av en barnmorska borde stämma bättre överens med vad bm säger eller vad de säger vid ultraljud. Om det gällt sidor som inte varit seriöst granskade så kunde jag mer har förstått skillnaden, men nu känns det mest underligt.
Har aldrig hört att man kan få se modeller av bebis på det sättet innan, men det låter ju faktiskt både spännande och lärorikt. Låter som om det är något som man faktiskt borde kolla upp om det finns möjlighet att göra i detta landsting också.
Nu känner jag mig lite dum, jag måste ha varit lite trött och snurrig när jag skrev inlägget tidigare. Jag menade att jag har farit på frejasamtal, dvs. ett samtal om fosterdiagnostik som man i detta landsting rekommenderas att göra (eller jag uppfattade det nästan som man måste göra det) innan man bokar tid för KUB, för att bättre förstå vad det är och kunna fatta ett bättre beslut ang. valet att göra eller inte göra det.
Men aurorasamtal låter ju faktiskt också bra och roligt att du fick en positiv erfarenhet utav det. Vilken vecka är du i? Jag var lite som dig innan vi valde att boka det, att det var lite otäckt och läskigt att det bara var sannolikheter och vad man skulle göra om man fick ett dåligt resultat. Men då sambon resonerade som så att det ändå är bättre att ta reda på det man kan göra innan, dvs. att det är bättre att få veta om det är något fel redan nu än att få veta det på det sena ultraljudet eller t.om på förlossningen. Så i slutändan valde vi att göra det.
Jag förstår att du kanske resonerar annorlunda eftersom du gjort ett tidigt ultraljud och fått se bebisen innan RUL. Vi hade inte gjort något ul innan, så kände att de trots allt kunde vara skönt att få se att bebis levde även fast det var jobbigt med riskbedömningen.
Om man väljer att göra KUB är det väl viktigt att man vet hur man vill gå vidare om man hamnar på hög risk (1/200 eller mer). Jag resonerade lite som så att eftersom risken för mf vid fostervattenprov är 1%, så vid 1/100 eller högre risk så skulle jag nog garanterat gått vidare, för då var risken för missfall lika stor eller lägre än risken för att något var fel. Men mellan 1/100 och 1/200 så är jag inte lika säker på att jag gjort det, men hade iaf funderat kring det, då det ändå är en hög risk i sammanhanget.
Tack, tänkte att det inte kunde skada så mycket att skriva hur vi hade resonerat och tänkt angående det, speciellt inte eftersom ni verkar vela så mycket fram och tillbaka.
Får inte ni ha något frejasamtal, dvs information om vad fosterdiagnostik är och vad det innebär och därmed chans att diskutera med bm innan ni bokar? Här var vi rekommenderades vi, eller kändes som vi var tvungna, att gå på det samtalet innan vi fick boka KUB just för att ha mer på vad det innebar innan man boka.
Jag tror ju att i de flesta fall känns det skönt att ha gjort det och ha så mycket kunskap man kan innan, än att eventuellt upptäcka allvarliga avviker mycket senare. Då har man tid och förberedda sig och fundera kring hur man ställer sig till saker och ting.
Har inte skrivit här inne på jättelänge men följt er på håll, är fortfarande extremt trött så jag gör min jobbdag och sen är det inte mer. Idag gjorde jag KUB men fick gå därifrån utan siffror för klimpen ville inte visa upp nackspalten hur vi än försökte men det barnmorskan såg var toppen. Hon höll på och böka i över 1 timme men sen gav hon upp så det blir nytt ultraljud imorgon. Jag är nöjd för jag har fått se den lille i mängder idag och får se imorgon igen . Kul för min mamma också som var med idag och tyckte att det var fantastiskt.
Någon mer än jag som är sjukt illamående när ni ligger ner? Är i v37 nu och har sjukt svårt att gå pga foglossningen.
Tjejen har också vänt sig uppåt istället.. Ska på ultraljud på tisdag och om hon inte vänt sig ner ör det vändningsförsök på onsdag.
Hon låg med huvudet uppåt fortfarande. Ska göra vändningsförsök nästa vecka då dom hade fullt denna veckan. Om det inte går så blir det kejsarsnitt veckan efter
Försöker också se det som envishet och att hon är bestämd haha.
Jag har en tanke som jag skäms lite för "har jag kämpat såhär i 9 månader och nu ska dom bara skära upp och plocka ut?!" Haha. Känner mig lite snuvad på förlossning liksom. Men så länge hon kommer ut säkert och välmående så är jag nöjd egentligen.
Hur känner du? Ja om bebis ligger sådär fastkilad så förstår jag verkligen varför snitt är aktuellt. Hoppas bebis vänder på sig ändå så fötterna får komma ut :)
Usch idag är det åter en skit dag, vad jag än försöker äta kommer skiten upp efter någon timme igen :(
Inget funkar idag tydligen.
Nu får dagarna gå snabbare och lillen får gärna komma ut snart så man kan få bli människa igen.
Drömde inatt att lillen kom nästa fredag hoppas och håller tummarna för att den gör det då.
Massa positiv energi till dig! Förstår vad du menar. Min lilla vände sig helt plötsligt bara :/
Idag gjorde jag mitt vändningsförsök och som jag misstänkte gick det inte alls men jag fick jättefint bemötande och det var på sin höjd obehagligt när de försökte vända bebis. Har inte tagit reda på kön men det är en lite mindre bebis som mår toppen.
Blev lite förvånad för jag har fått tid för snitt bara tre dagar innan beräknad och idag när jag kopplades upp på ctg visade det sig att jag har regelbundna värkar. Märkte i helgen att nåt ändrades och jag fick förvärkar och mensvärk och ändå ska jag vänta två veckor på snitt... kan bli intressanta två veckor .
Lycka till med din vändning Cissi90, det var lätt värt ett försök iaf
Tänkte gå in nu på morgonen och skriva om hur nervös jag är. Fick reda på igår att min bästa vän som skulle varit med på förlossning inte kommer hem till Sverige så är både lite ledsen och nervös.
Vad bra att det inte gjorde så ont! Varför väntar de så länge med snitt? I hopp om att bebis vänder sig ändå kanske?
Jag har som tur är en fantastisk sambo, men är lite jobbigt när man planerat för något som blir ens trygghet :)
Min vändning lyckades inte heller, jag hade tyvärr en helt annan upplevelse då hon satt fast och det gjorde något otroligt ont. Trodde mina revben skulle gå av typ då hon sitter där och antagligen spjärnar emot.
Totalt slut och sovit fem timmar nu här hemma. Deras snitt tider var ganska fulla så fick åka hem så ska dom ringa mig i morgon när det blir :) känns så tråkigt men så länge jag får ut henne säkert!
Ja då är bebis jätte fin ju! Hoppas du får svar på alla frågor :)
Har precis som du varit extra uppmärksam. Rör hon sig, hur rör hon sig, var det verkligen en spark osv osv. Har precis som du en väldigt lugn bebis och det har hon varit hela tiden så länge man inte trycker på magen haha.
Starkt av dig och fint att du har en så bra mamma!
Ja det var absolut inte en rolig upplevelse jag blev helt spänd i hela kroppen pga att det gjorde så ont och hon satt fast. Var nog skönaste sömnen jag har haft efteråt haha.
Fick snitt dag nu på onsdag. Är beräknad 23e. Känns skönt faktiskt.
Ja nu flyttade dom fram till 15e men ändå bra liksom :)
Absolut vi hörs av! Lycka till du också :)
Vår tjej kom i morse kl 09 :) allt gick super fint! Hon är stor som tusan (4kg) inte konstigt jag har haft ont liksom.
Jobbigt med snittet, svårt att röra mig för att ta dottern och att kissa. Förutom det är jag så himla glad.