• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

elin1987 skrev 2015-07-30 07:45:45 följande:
    Det är lite det som hänt.. I början hade jag jätte ömma bröst, hungrig hela tiden och lite illamående.
    Oj, förlåt! Läste tokigt, ser nu att du skrev "i början". Men oroa dig inte, det är ju många som mår bra under graviditeten, är ju bara skönt i så fall!
  • Linkken
    Natalila skrev 2015-07-30 14:01:06 följande:

Någon som har provat?
    Köpte precis och ska se om de lindrar lite! Orkar inte må så dåligt när jag vaknar varje morgon :(

Jag har dem och tycker nog de hjälper lite grann under dagen och kvällen då jag mår illa från och till. Men morgonillamåendet tar de inte bort, jag kräks ändå. Har blivit så van vid det nu att det är en del av morgonrutinen... Men du kan ju testa, kanske det funkar för dig!
  • Linkken
    S79 skrev 2015-07-31 10:45:08 följande:

Igår kom illamåendet igång och imorse kom första spyan. Inte så kul.. Jag som önskade mig lite symptom för ett par veckor sedan för att känna att jag faktiskt är gravid. Men nu har jag ångrat mig, går gärna tillbaka till när jag mådde prima ;)

Jag gjorde precis likadant, önskade mig mer symptom i början. Nu är jag inne på tredje spy-veckan... Man ska vara försiktig med vad man önskar sig. Flört Men går in i v. 10 imorgon, så kanske det lättar så småningom.
  • Linkken

Jag har nu tagit min gravid-vitaminer i två dagar och tycker att jag både är piggare och mår bättre under dagarna. På morgnarna mår jag ju fortfarande illa, men det kan jag leva med om resten av dagen går smidigt. Vet ju inte om vitaminerna faktiskt hjälper så mycket eller om det kanske hade lugnat sig i alla fall vid denhär tidpunkten, men det kanske kan vara bra för andra att veta. Värt ett försök i alla fall om man känner sig hängig...

elin1987 skrev 2015-07-31 12:14:24 följande:

Var nyss och hälsade på farmor och farfar.. Farmor synade mig och "såg" tydligen på mig att jag var gravid.. Jag är helt sjukt svullen om magen!

Min bula börjar också bli svår att dölja. Jag hoppas faktiskt på regnigt väder nu, för att gå runt i bikini är inte ett alternativ längre. Det används ordentligt med lösa och stora tröjor här minsann...
  • Linkken
    pannkakan87 skrev 2015-08-01 10:43:21 följande:

Jag har också varit illamående den senaste veckan men har inte spytt än. Mitt går över när jag får lite mat i magen och jag kan äta allt fortfarande.
    Så upp i vikt går jag och magen är sjukt stor.

Gick in i vecka 9 idag. Nån mer med stor mage?Solig

Min mage är jättestor ibland och ganska liten däremellan. Antagligen är det tarmarna som sväller då jag äter och då blir den större, för den är som minst på morgonen (så är det ju i och för sig annars också). Men tighta kläder går inte längre. Och bara jeans som är låga i midjan, annars börjar de spänna på. Ändå hade jag bara gått upp 1 kg ännu..

Men idag får jag så lov att köpa nya bh:ar, för tjejerna hålls inte på plats i mina gamla längre. Sambon är nöjd åtminstone... Skrattande
  • Linkken
    safiia skrev 2015-08-02 10:07:45 följande:

Och idag kom första morgonspyan :/urk... kollade med en läkarbekant vad hon rekommenderade mot illamående och hon sade att det är bara ett gott tecken att man mår illa. Bra mat och dryck var det hon rekommenderade.

Jag har ätit jätte mycket de senaste dagarna för att hålla bort illamåendet. Är redan aningen överviktig och vill förstås vara försiktig med att gå upp allt för mycket. Men frukter och sallad gör mig för tillfället inte alls att må något bättre. På vissa ställen på nätet står det dessutom att en extra frukt ska räcka fram till 12 veckor. Men jag skulle nog bara vara sängliggande om jag skulle äta normalt+en frukt.

Det är väl bara att kämpa sig igenom. Ni som nu är lite längre (jag är i 6+1) meddela gärna när illamåendet lättar så att jag har något att se framemot ;). Nästa vecka ska vi ut och åka båt med jobbet och jag vet inte hur jag som annars alltid blir sjösjuk skall klara det. Postafen tänker jag absolut inte ta efter att ha läst lite om det under graviditet.

Nu ska vi besöka min föräldrar i ett par dagar, mycket möjligt att det inte går att hemlighålla :P är dessutom blek som ett lik i ansiktet....

Sorry för mitt långa gnäll...

Jag håller helt med, bara en frukt extra om dagen skulle jag inte heller klara mig på. Jag tar oftast en smörgås då jag blir hungrig och illamående. Är i v. 10 nu, tycker illamående är lättare under dagen och kvällen än tidigare, faktiskt. Dock mår jag fortfarande illa på morgnarna, så jag har tyvärr inga goda nyheter åt dig där.
    Är det inte vanligt att äta Postafen? Jag har tagit några under graviditeten då jag också annars har tendens att bli åksjuk. Har förstått att de rekommenderas åt gravida, på apoteket sa de att många gravida tar dem mot illamående.

Nytt symptom för mig här. Har såna vansinniga krypningar i benen, kan inte sitta stilla på kvällarna och inatt somnade jag inte förrän efter kl. 3 för det kändes så otäckt i kroppen. Otroligt jobbigt!
  • Linkken
    elin1987 skrev 2015-08-02 16:22:33 följande:

Det här kan inte vara sant :( har redan börjat få små bristningar på magen... Måste börja smörja mig ordentligt nu vill verkligen undvika bristningar in i det sista!

Har du någon kräm redan som du tänkt använda? Jag är lite skeptisk då jag läst forskning som visat att dedär salvorna egentligen inte har någon effekt, det lär vara genetiskt om man får bristningar eller ej. Men finns ju de som tycker det funkar också, så visst är det värt ett försök. Meddela gärna om det funkar!! :)
  • Linkken
    elin1987 skrev 2015-08-02 17:29:15 följande:
    Nej jag använder ingen spec, kör på kokosolja/smör :) brukar använda de som hudkräm till hela kroppen :)
    Oj, intressant! Skrattande Jag räknar nog lite med bristningar, fick det på låren under puberteten också då jag var pinnsmal innan och kroppen utvecklades snabbt. Men tror nog jag ska skaffa nån olja ändå, är ju ändå skönt att smörja in då huden spänner..
  • Linkken
    elin1987 skrev 2015-08-03 07:41:06 följande:

Just typiskt.. Första jobbdagen idag efter semestern och jag har legat och spytt sen jag klev upp :/ tror jag har sluppit morgon illamående för att jag sovit ut tills kroppen är utvilad och ätit när jag har känt mig redo,. Nu blev de bara pang på upp 06:30 och äta frukost kl 7.

Åh nej!! Rynkar på näsan Tror du att du klarar att jobba då? Vad jobbigt att det blev så, ska hoppas det lättar så småningom!
  • Linkken
    sandraellinor skrev 2015-08-02 22:04:00 följande:

Halloj :)

Gravid med första barnet, 22 år gammal, plussade 25e juli och bf 3 april:)

Underbart, nervöst och orofyllt.

Än så länge bara sambon som vet om vad som bakas. Blir lättlite ensamt när ingen annan vet och ingen finns att rådfråga om saker i ens närhet.

Inte så mycket "bekymmer" ännu, endast onda hårda bröst, liite humörsvängningar, noll aptit, otroligt trött och känner mig konstant bakfull. Är väl rätt vanliga grejer antar jag? :)

Grattis till plusset! Glad
    Låter som vanliga grejer, jo, bara att stå ut. Flört Det blir lätt ensamt jo... Därför är det bra med sånahär grupper där man kan prata av sig lite!
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?