• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Mayy skrev 2015-08-04 09:30:46 följande:
    Det kanske är så jag borde äta för att inte må såhär illa ;)
    Jag äter vanligtvis en liten smörgås mellan frukost och lunch, och sedan lika mellan lunch och middag. På kvällen ofta en större smörgås eller två. Så det blir nog något att äta ca varannan timme eller så, då hålls det värsta illamåendet borta för mig. Förutom direkt på morgonen då, men även då äter jag ordentlig frukost direkt efter att jag spytt...
  • Linkken

Aah, första spy-fria dagen på länge nu. Åtminstone än så länge... Mår lite smått illa, men skönt att slippa spy för en gångs skull.
    Magen syns bra på mig också nu (v. 9+4) och inga byxor passar längre. Imorgon ska jag och shoppa, tror nog jag får köpa ett par mammabyxor eller åtminstone en massa tunikor som går att ha med leggings och jeggings, för det är de enda byxorna (förutom mjukisar) som funkar nu. Ska bli sååå skönt att berätta för folk, men vi väntar ännu till efter ultraljudet, som bli i v. 13.

• Linkken
    pannkakan87 skrev 2015-08-05 11:25:55 följande:
    Vi är exakt lika långt gångna då :) Jag är på 8+4 idag jag med! Vilket datum har du ul? Jag har den 2 september. Längtar!
    Fast jag är på 9+4. Glad 24.8 har vi ul, så 19 dagar kvar. Jo, jag har nedräkning.. Skrattande
  • Linkken

Kan meddela att nu i v. 9+5 har jag varit spyfri i två dagar. Jeeejj! Hoppas det håller i så att jag får må bättre nu då jag börjar jobba nästa vecka. Tänkte det kan vara trevligt för någon att veta att det nog lättar så småningom.

Dock lite orolig för hur det ska gå att börja jobba då det innebär betydligt mindre sömn, har en känsla av att jag mått bättre nu för att jag kunnat sova ordentligt. Men får hålla tummarna bara!

• Linkken

Nu har jag börjat få världens panik för att jag ska få missfall! Har varit rätt lugn fram tills nu, men de flesta av mina symptom (illamående, luktkänslighet, ömma bröst, trötthet...) har avtagit så snabbt och så läste jag att det är vanligast med missfall i v. 9-11 och jag är i v. 10! Visst har jag fortfarande en del symptom, men nu är jag riktigt bedrövad faktiskt. Någon annan som beter sig lika galet utan anledning?

• Linkken
    elin1987 skrev 2015-08-06 18:46:21 följande:
    Jag tänker på det flera ggr om dagen. Varje gång jag går på toa kollar jag efter blod.
    Man blir ju tokig med mindre... Men det är verkligen den största skräcken nu då vi äntligen blivit gravida efter att ha försökt så länge. Jag kan inte ens tänka mig hur jag skulle orka börja försöka igen sen om något skulle gå fel.
    Mayy skrev 2015-08-06 18:49:39 följande:
    Försök ta det lugnt. Jag är också orolig, samtidigt så har jag hört att missfallsrisken är lite mindre efter v 8, men jag har inga referenser till det tyvärr. Jag är också i v 10 - bara hoppas att det går vägen!
    Så sa min bm också, därför har de inskrivningar först efter v. 8. Men på nätet läste jag att det är vanligast v. 9-11. Vem vet vad som stämmer... Jag tror nog jag ska ringa imorgon och försöka få ett tidigt privat ul till nästa vecka, jag orkar inte vänta 2½ veckor till för att få veta att den lilla lever.

• Linkken
    elin1987 skrev 2015-08-06 19:26:25 följande:
    Beställ angelsound den kostade bara 500 kr så kan man förhoppningsvis höra hjärtat :)
    Var hittar man en sån? Ifall jag inte får en ul-tid till nästa vecka får jag nog göra det...
    safiia skrev 2015-08-06 20:15:06 följande:
    Störst risk för missfall är väl i vecka 6-7 och 8-9. Den här har lugnat mig ganska mycket: spacefem.com/pregnant/mc.php&d=20&y=15

Och denna: sites.google.com/site/miscarriageresearch/miscarriage-general

Har ej läst ursprungsartiklarna men de ser ut som vetenskapliga artiklar.

Jag läste just i en app att illamående vanligen är som värst i vecka 10 :/ jag vet inte hur jag ska orka så länge...
    Intressanta artiklar! Bara jag skulle få höra hjärtljud skulle jag alltså kunna lugna mig ordentligt!
    Angående illamåendet blev det ju lättare för mig nu i v. 10. Hoppas du får må bra snart!!

• Linkken
    ofverberg skrev 2015-08-07 08:21:20 följande:

Jag ringde Bm för att få ett tidigare ultraljud men fick inte det. Hon sa även att även fast man får ett tidigare ultraljud så kommer inte oron lägga sig, kanske för den dagen men sen vet man ju ändå inte om det händer något efter det ändå, å då kmr oron tillbaka. Å d hade hon rätt i när jag tänkte efter.

Så jag ska nog inte köpa sån där angel grej, för då kmr jag bli så nojig och lyssna varje dag för att veta att det lever.

Jag väntar till 3sept och om något händer så är det för att embryot är sjukt och kroppen känner av det, och det är ju bra, jag vill inte ha något sjukt barn.

Låter kanske tufft och hårt, men jag vet hur jag skulle reagera och bli orolig. Så låter hellre bli

Via bm får du nog inte ett tidigare ul, men privat får man ju gå. Jag skulle ändå känna mig lugnare i och med att det efter att man upptäckt hjärtslag är mindre risk för missfall. Min bm rekommenderade faktiskt att jag skulle beställa ett privat ul tidigare så att jag kunde vara lugn fram till v. 13 då jag ska på mitt första.

Men detdär måste man ju känna efter själv. Ska du ta fostervattensprov och sånt då? För att se att du inte får ett "sjukt barn"?
  • Linkken
    ofverberg skrev 2015-08-07 11:15:22 följande:

Jo jag ska ta kuv och beroende på vad det visar så gör vi nog fostervatten prov. Vi vet att vi inte skulle orka eller vilja ha ett barn me tex down syndrom.

Oj... Okej, detdär är förstås upp till var och en. För mig som växt upp med utvecklingsstörda på olika sätt och även jobbat med dem som vuxen är detdär en otroligt främmande tanke, eftersom jag sett hur fantastiskt meningsfulla även deras liv är. Men det är väl bra att möjligheten finns ifall man vet med sig att man inte skulle kunna vara en bra förälder till ett sådant barn.
  • Linkken
    ofverberg skrev 2015-08-07 16:16:23 följande:

Nu säger jag hej då. Trodde denna tråd skulle vara öppen och inte dömande. Men så kändes det inte nyss.

Det var absolut inte min mening att låta dömande, jag bara diskuterade ett ämne som ofta kommer upp i samband med graviditet. Alla har ju rätt till sin egen åsikt, jag dömer dig inte för din!
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?