Inlägg från: pannkakan87 |Visa alla inlägg
  • pannkakan87

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

elin1987 skrev 2015-07-25 23:59:59 följande:
    Hon har ett hål i livmodern så mest troligt kommer det leda till missfall hursomhelst. Hon ska ringa läkaren på måndag. När hon fyller 23 ska dom operera livmodern. Men förstå så sjukt, två systrar som båda har väldigt svårt att bli gravida blir det samtidigt med bara någon vecka emellan oss!
    Å fy! Stackars henne. Då förstår jag att det är en otroligt tuff situation. Ja helt otroligt att ni blev det nu! Hur kommer det sig att du har svårt att bli gravid?
  • pannkakan87
    Hejsan tjejer! Skrattande

Jag gick in i vecka 8 igår - älskar att tiden ändå trallar på. Känns fortfarande stabilt och bra. Inga blödningar, samma symptom som innan plus lite mer illamående ungefär som åksjuka eller bakisillamående. Hur mår ni? Har ni fortfarande starka symptom?

Jag har en liten fråga! Nästa vecka ska vi till GrönaLund och jag undrar lite hur ni skulle ställa er till att åka karuseller och sådär? Jag vet att man inte rekommenderar att man göra det när magen är stor men nu är jag som sagt i v8 och det syns inget på magen än. Men jag är rädd för att stresspåslaget kanske ska påverka graviditeten negativt osv. Hur skulle ni ha gjort?

Kram!
  • pannkakan87
    elin1987 skrev 2015-07-26 11:12:34 följande:
    Jag har oregelbunden mens så denna graviditet tog 17 månader innan de tog sig. Och ungefär lika länge gångerna innan dom förra graviditeterna som slutade med missfall. Är livrädd att något ska få snett nu när man för vänta så länge mellan gångerna..
    Men tredje gången gillt eller vad är det man brukar säga! :) Tufft att det tagit så lång tid mellan gångerna men förhoppningsvis behöver du inte tänka på att bli gravid igen på flera år, eller i alla fall nio månader. *blink*
    Hur går det med din syster? Skulle hon få komma och prata med någon?
  • pannkakan87
    Linkken skrev 2015-07-26 11:15:55 följande:
    Oj, det har jag aldrig tänkt på. Jag skulle aldrig åka i en berg- och dalbana eller karusell annars heller, men jag kan väl inte tro att det skulle vara skadligt? Kanske bäst att kolla med en barnmorska för säkerhets skull?

Jag gick in i v. 9 igår, mår fortfarande illa och kräks på morgnarna, trött mest hela tiden och sover mycket. Men tycker ändå det känns rätt trevligt, ska på inskrivning på onsdag. :)
    Jag ska nog ta de lite lugnare karusellerna, spökhuset och sådär.. Är ändå för "åksjuk" just nu för att ta någon värre karusell. :P

Å inskrivning på onsdag så himla kul! Du får berätta hur det gick sen! :D
  • pannkakan87
    safiia skrev 2015-07-26 20:44:44 följande:
    Jag har inte haft molvärk och inte mått så värst illa idag. Mitt illamående är ganska lätt, som åksjuka men inte så att jag skulle kräkas. Trött men det kanske beror på lite sömn i natt (bröllop igår och svårt att sova). Och så har jag läst på om missfall eftersom jag tycker att jag inte har så mycket symptom. Men det verkar vara rätt vanligt att inte ha så mycket symptom heller.

Det är knappas någon fara att åka karusell, men kanske du kan åka lite lugnare karuseller och inte de värsta :)

Min mage är större men det är bara uppsvälldhet, ingen gravid mage ännu förstås :)
    Låter precis som mitt illamående! På kvällen är det som bortblåst vilket är skönt :)
    Ja det känns som det är lika vanligt att ha mycket symptom som lite. Jag har lätt illamående på förmiddagen och molvärk ibland samt ömma svullna bröst.
    Min mage ser också större ut! Längtar till svullnaden lägger sig dock!
  • pannkakan87
    elin1987 skrev 2015-07-27 11:24:00 följande:

Ångesten som börjar krypa sig på nu då jag gått in på min sista semestervecka :( fick veta andra dagen på min semester att jag var gravid och jag är så tacksam att jag fått vara ledig och ta det lugnt dom första veckorna. Men snart börjar allvaret och jag är lite orolig då jag har ett väldigt fysiskt arbete, hemstäd! Ser inte fram emot att konka på dammsugare upp och ned för trappor eller städa massa toaletter när man mår dåligt... Suck :(

Det låter tufft! Hoppas att det går bra. Försök annars får du sjukskriva dig tills det värsta släppt runt v12. Jag pluggar så börjar inte skolan förrän 17augusti, glad att jag är runt v11-12 då så jag inte mår illa under föreläsningar och sånt.
  • pannkakan87
    Obsession89 skrev 2015-07-28 14:11:08 följande:

Hej allihopa!
    Idag har jag och sambon varit på inskrivning. Fick information om kommande ultraljud, tog blodprover, blodtryck samt vägde mig :) Jag kände mig nästan lite dålig för jag kom inte på en endaste fråga att ställa :)

Å vad roligt!! Jag längtar tills det är min tur! Den 25e ska jag på inskrivning. När fick du tid för ul?
  • pannkakan87
    elin1987 skrev 2015-07-30 07:45:45 följande:
    Det är lite det som hänt.. I början hade jag jätte ömma bröst, hungrig hela tiden och lite illamående.
    Jag tror att det kan ändras mycket! Jag kände ingenting de första veckorna förutom molvärk, inte ens ömma bröst och nu är det precis tvärtom plus illamående så nu väntar jag bara på att det ska vända igen. 
  • pannkakan87
    elin1987 skrev 2015-07-30 11:09:37 följande:

Nu har jag skrivit min första sida i boken jag köpte :) det blev en helt vanlig skrivbok. Skriver direkt ur minnet om när jag plussade och allt som hänt därefter, super mysigt :)

Å så mysigt! Solig

Jag ska nog också köpa mig en liten bok. Har en "pärm" där jag har lagt inskrivninspappren och "kallelsen" till ultraljud osv. Sen bloggar jag anonymt om graviditeten men det kan ju vara extra kul med en egen bok där jag kan skriva ännu mer privat. :)
  • pannkakan87
    elin1987 skrev 2015-07-30 20:13:51 följande:

Jag har fått en knöl i höjd med bikinilinjen mot höften som ömmar. Känns som en irriterad körtel typ.. Har någon hört om det är vanligt under en graviditet ??

Japp. Det är normalt att få ömma körtlar i ljumskarna och under armarna :)
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?