• Migas

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

elin1987 skrev 2015-11-26 19:29:58 följande:
    Åh vad fina och billiga :) ska lägga in en beställning
    jo de har lite roligare motiv och färger jämfört med vanliga apotek och sportaffärer och i och med att det finns många kategorier att välja på både inom olika tryck och med den designen så fungerar det ju även på jobbet i vanliga fall och vid längre promenader eller löpning också om man känner för det, så är nog inget dumt köp. Det svåraste är bara att kunna välja
    safiia skrev 2015-11-26 20:14:10 följande:

Nej det är nog ingen fara att gå ner 4kg. Beror förståss lite på utgångsvikten också. Jag gick sammanlagt ned 10kg (normalviktig från tidigare) och det oroade inte läkarna. Mer oroande var nog att inget hölls i mig och att elektrolyterna var helt i obalans.

Mår fortfarande illa och denna vecka har varit riktigt jobbig :( . Dessutom väldigt trött och somnat på soffan direkt efter jobbet varje dag.

Oj det var mycket, men det är nog sant att det inte är det största problemet i det läget utan de fokuserade nog främst på att du skulle få behålla något. Svårt att förhindra viktnedgång om man ändå inte kan något. Kom de fram till vad problemet var eller löste det sig av sig själv med tiden? 

Det låter ju inget vidare, hoppas att de går över snart eller åtminstone blir bättre så att du inte blir helt påverkade av det iaf. Kollat blod- och järnvärdet på sistone? Tänkte på tröttheten, men den kanske lika gärna kan bero på måendet i övrigt. Vilken vecka var du i nu igen? Kanske har skrivit det nyligen men minns inte det just nu. 
  • Migas
    S79 skrev 2015-11-30 12:09:55 följande:

Varning för klagoinlägg!

Jag har fått så himla ont i ryggen, blygdbenet och ljumsken, foglossning säger barnmorskan. Idag fick jag lov att gå hem från jobbet för jag hade så himla ont :( ska träffa en läkare på onsdag så får vi se vad han säger. Jag hoppas lite på en sjukskrivning faktiskt, inte alls vad jag vill egentligen men det funkar inte att jobba på förskola med denna värk! Att hitta en skön sovställning är också näst intill omöjligt! Jag blir galen!!

Någon som har något liknande? Tips på hur man kan lindra besvären kanske?

För att avsluta med något positivt så lever Pyret rövare mest hela dagarna nu! Så mysigt! <3

Jobbigt det lät Jag tror att det bästa vore en sjukskrivning tills du provat ut ett hjälpmedel mot foglossningen (bälte eller något), så att du inte förvärrar situation ytterligare (eller i snabbare takt) genom att pressa kroppen till mer än den egentligen orkar just nu. Sen är det klart att man vill jobba så länge som möjligt men inte värt att jobba heller om man får lida för det allt för mycket sedan. 

Får du inte träffa en sjukgymnast också och få tips på övningar som kan underlätta? Vilken vecka är du i? 
    mig&minbebis skrev 2015-11-30 12:25:10 följande:
    Jag har med foglossningar. Fick gravidpenning så jag jobbar inte längre men detta pga lyft & dumma tider. Annars hade jag med försökt få sjukskrivning. att vara hemma istället för att jobba gör ju att man kan själv känna efter mer vad man klarar av & styra dagen efter hur ont man har. Jag har fått ett bälte & en kudde med hål att sitta på av sjukgymnasten. Har med jätteont speciellt på ena sidan använder gravidkudde när jag sover & vilar på dagen när det gör för ont de har hjälpt lite i alla fall. Kudden avlastar lite då jag kan forma den mellan knäna sen stöttar jag under magen & så håller jag om den som att jag kramar kudden Hoppas du kan bli sjukskriven!
    Hade du lätt att få igenom gravidpenning? Jag har också skickat in en ansökan då jag har ett jobb där man står och går mycket (i princip ingen möjlighet att sitta ned förutom lunch och fika) och med båda tunga lyft och lyft i sidled och från golvnivå, så hoppas jag kan få det beviljat för märks i kroppen redan nu att det är mycket mer ansträngande än det varit tidigare. 
  • Migas
    mig&minbebis skrev 2015-11-30 12:13:41 följande:

Hej! Jag är ny här på familjeliv. Jag har en månad kvar till bf så tittade in här för att fördriva tiden här hemma. Tänker att om det är någon som undrar något över graviditeten i början eller lite längre fram så kanske jag gått igenom samma. Så fråga gärna om det är något du funderar över?

Börjar det bli nervöst nu när det närmar sig och bebis kan kika ut när som? Vet du könet eller valde du att vänta? 

Minns du vad du hade för SF-mått och bebisens puls omkring vecka 25? Har du gått upp mycket och hur har viktuppgången sett ut (dvs. mycket i början eller mycket i slutet?

Jag var hos bm i torsdag i vecka 24+1 och hade då ett SF mått på 23 och bebisens hjärtljud låg på 150. Jag hade även gått upp mellan 4 och 5kg sen vecka 7+1. Så än så länge är det inte så farlig viktuppgång.  
  • Migas
    LMG skrev 2015-12-01 19:53:28 följande:

Nån mer som börjar få svårt att andas? Vecka 28 nu och trycket på lungorna är verkligen skit jobbigt tycker jag :( har ångest för jag vet ju att det kommer bli värre ju större bebis blir

Jag har tänkt på det i några dagar nu (men kopplat samman det med att jag börjar känna av en förkylning), speciellt på kvällen när man sitter eller halvligger i soffan. Märker inte lika mycket tidigare under dagarna eller på natten. Så att ligga ner eller gå upp verkar fungera bättre än så länge tack och lov. Det räcker just nu med att man vaknar var 2 - 4 timme och måste gå på toa.

Fast börjar ju bli andfådd av minsta lilla just nu, det räcker med att gå upp för trappan till övervåningen och det känns som man sprungit en bit

Jag går in i vecka 26 imorgon, så jag hoppas att det inte blir värre allt för fort.
  • Migas
    safiia skrev 2015-12-01 20:15:55 följande:
    Jag fick diagnosen hyperemesis, man vet inte vad det beror på. Så jag kan nog förvänta mig att jag kräks graviditeten igenom.

Järnvärdet var lite lågt sist. Tar järntillskott nu och då

, men det smakar så illa... Borde köpa tabletter och testa dem istället. Är i vecka 24.
    Aha, det låter inget vidare. Det finns alltså ingen förklaring till varför vissa får det och andra inte?

Jag har tagit niferex ett tag och tycker att de fungerar helt ok att ta, visserligen är de inte goda men upplever de inte värre än typ alvedon eller liknande. Skulle tro att vätska är värre då man måste dricka en större mängd som smakar något, med kapslar känner inte jag inte mycket mer smak än vätskan du sväljer de med. 
    En del av oss skrev 2015-12-01 21:56:43 följande:

Har också svårt och andas när jag ligger ner, blir täppt så fort jag lägger mig och sängen känns som cement. Svårt och andas och cement säng ger inte många timmars sömn.

Har du testat att använda nässprayer som består av saltlösning? Jag tycker att det fungerar ganska bra de gånger jag upplevt nästäppa. Sängen är kanske värre att göra något åt om du inte är beredd att köpa en ny madrass
    Linkken skrev 2015-12-02 07:46:04 följande:
    Hehe, jaa mycket möjligt hon bara trivs bäst högre upp då. Min bebis drar mest åt högra sidan så jag blir alldeles sned ibland, haha! Inte mycket att göra åt, vi får gilla läget bara. Glad
    Vad intressant att bebisen redan har hittat sin favoritplats i magen och speciellt bara åt ena sidan och inte lågt heller högt.  Jag upplever än så länge att min bebis rör sig lite överallt då jag känner en hel del både uppe och nere.
  • Migas
    En del av oss skrev 2015-12-03 18:05:28 följande:

Har blivit rådd att börja med Niferex nu då mitt ferretin var på 22. Min mage kommer ju kollopsa totalt.

Vad hade ni för ferretin värde?

På inskrivningen hade jag ett järnvärde på 14 och ett HB på 135. Väntar nu på svar om värdena är bättre när jag tog de sist efter att ha ätit Niferex dagligen under flera veckor redan. Jag rädd också rädd att börja ta niferex efter allt negativt man läst, men för min del så fungerar det helt ok. 
  • Migas
    En del av oss skrev 2015-12-03 22:21:54 följande:

Vilket bra hB du hade. Mitt har sjunkit som en sten sedan jag blev gravid. Hade 134 i augusti och i november 11 men har också slutat äta kött i stort sett eftersom jag inte fixar det längre. Fixar inte kyckling, men äter fisk.

En del av oss skrev 2015-12-03 22:25:45 följande:

111 ska det stå. Är iaf glad att ferritin låg på 22 det är ju bättre än vad jag trodde. Vet dock inte vad ett bra värde i ferritin ska ligga på.

Hur sjutton ska jag fixa att svälja alla tabletter? Tar 2 omega 3 1 vitamin 1,5 tablett Levaxin 1-2 niferex och så 1/4 dels tablett Albyl Minor samt 1 progesteronvagiator varje kväll men dom slutar jag dock med den 21 december.

Ursäkta sent svar.

Jo, det skulle tydligen vara ett bra HB, men jag är förundrad över hur det är möjligt att ha ett så pass bra HB  men ett järnvärde under gränsen för normalt. Jag är inte säker men vad jag förstått så är den nedre gränsen för ett normalt ferritin värde 15, så du ligger ju bra över gränsen. 

Vid nästa kontroll så hade jag lyckats öka järnvärdet till 26 men HB minskat till 129. Jag har dock ätit järntabletter i princip hela tiden däremellan så kanske inte så konstigt att HB inte sjunkit mer och att jag ändå lyckats få upp järnvärdet. BM rekommenderar dock att jag fortsätter med järntabletter dagligen trots dessa värden för att hålla värdena på en fortsatt stabil nivå. 

Låter som mycket tabletter att svälja, måste du ta alla samtidigt eller kan du dela upp de på morgon och kväll eller något?
  • Migas
    En del av oss skrev 2015-12-05 08:50:49 följande:

När har ni BF? Jag har BF 3 juli, men blir igångsatt 2 veckor innan så runt 19-20 juni. Får väl se vilket datum jag får på RuL också, men borde inte bli flyttad så mycket.

Jag har BF den 15 mars, så börjar att närma sig nu även om det fortfarande känns långt borta.
    S79 skrev 2015-12-05 12:25:59 följande:
    Ja precis så är det. Så himla mysigt att man nu verkligen känner att det är någon där inne :)

Jag hoppas att tiden fortsätter gå så fort som jag tycker att det har gjort hittills. Känns ju på ett sätt inte alls som att det var så längesen jag skrev i den här tråden för första gången. (Och på ett sätt känns det som en evighet sedan)
    Tycker också att det är mysigt när man nu ofta känner hårda sparkar/rörelser, men tycker fortfarande att det är lite obehagligt när bebis sparkar snett uppåt så det känns i sidan. 

Hur går det för dig nu?
  • Migas
    HannaPez skrev 2015-12-13 09:50:10 följande:

12 veckor kvar till BF! Tiden går sjukt snabbt, jag har nu börjat få en gravidkula som syns utanpå kläderna (äntligen)! innan såg ingen att jag var gravid, jag har ju alltid varit ganska smal.

Hur mycket har ni gått upp och vilken vecka är ni i?

Jag är i vecka 28 och har gått upp från 58kg till 70kg (dagens vikt).

Jag har mått jätte bra hela trimester 2 och haft sjuk energi, blivit riktigt lätt uttråkad och understimulerad. Är sjukskriven pga foglossning.

Nu går jag in i trimester 3 och humöret har börjat blivit sämre och jag är betydligt tröttare. Jag mådde riktigt psykiskt dåligt under första trimestern och jag är rädd att det ska komma tillbaka och bli lika illa. Jag tycker verkligen synd om min partner när jag får dessa sjuka humörsvängningar.

Orken just nu tar slut väääldigt snabbt, jag blir så slut när jag har tex varit i affärer, så jag vill bara lägga mig raklång och dö. Jag har aldrig varit en människa som kan sova en stund på dagarna heller även fast jag skulle behöva , för när jag vaknar mår jag riktigt dåligt (känner mig febrig osv, har alltid varit så).

Jag har från inskrivningen i vecka 7+1 fram till vecka 27+5 gått upp 7kg, men troligt att jag hade gått upp något eller några kg innan inskrivningen också. 

Jag upplever också tröttheten mer och mer som ett problem, men det kanske inte är så konstigt att man ständigt känner sig mer eller mindre trött ändå när kroppen hela tiden är aktiverad med bebis. Hur mår du nu?
  • Migas
    I norr skrev 2015-12-28 09:33:04 följande:

Måste kolla om det är nån annan som har samma problem som mig. Har fått så himla ont i typ bröstmuskeln och bak i ryggen typ mellan skulderbladen, går även ner i ryggen. Detta kommer på nätterna lr typ morgonsidan när jag sover och jag håller på att bli galen då det inte alls går att ligga ner.

Har börjat sova med amningsbh för att brösten ska få stöd och testat med en kudde som stöd för bröst å mage när kag ligger på sidan men inget hjälper. Igår började jag även göra lite övningar för gravida så hoppas verkligen att det hjälper för jag orkar inte börja sova dåligt redan i v 29.

Jag känner igen mig delvis i din beskrivning. Jag har senaste dagarna fått ont i ryggen, typ som du beskriver mellan skulderbladen och sen strålar det oftast ner i resten av ryggen. Min smärta kommer dels på nätterna när jag sovit en stund, men även på dagarna om man sitter eller står länge i samma ställning. Så tror att det har med enformig belastning/tryck att göra eller något.

Det är inte heller lätt att ligga annorlunda för då ligger jag istället på något sätt så jag får ont i nedre delen av ryggen och ner i benen, så känns inget roligt att det kommit redan i vecka 29 för mig också  Men får hoppas att det är något övergående eller att man hittar en sovställning som avlastar både rygg, ryggslut och höfter mera. 
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?