Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Fyraåringen gör allt som han inte får

Möta honom där han är, att avleda ett så stort barn brukar inte fungera.
    Efter varje incident, ta ett samtal med honom (utan att skuldbelägga) och fråga honom hur han tänkte då.
    Försök att tillsammans hitta ett stopptecken, som ni kan använda när något håller på att gå överstyr, för ärligt sagt, jag tror inte att han egentligen vill vara så bråkig, men saknar egna verktyg för att stoppa sig själv.
    Sedan får ni lära lillasyster att säga ifrån också (beroende på hur gammal hon är förstås)

• sextiotalist
    Alexi skrev 2015-07-15 15:21:08 följande:

Jag har försökt fråga vad som hände, varför osv i efterhand men det har han inget svar på.

Storasyster försöker säga ifrån men hur ska hon stoppa honom när det inte funkar med ord?

Det kanske just det som ska vara stopptecknet, behöver inte vara ord, kan vara en harkling, ett ljud, ett tecken, en handklappning, och det kommer säkert inte fungera första, andra eller tredje gången.
    Något som inte faller in i det vanliga bruset.
    Du behöver inte avkräva något svar, syftet är att han ska fundera inte förklara varför. Det är då bättre att prata om situationen typ "jag vet att du var jättearg, arg får man vara, men man slänger inte saker".
    Ibland är det bara att lyfta barnet från situationen.
  • sextiotalist
    Alexi skrev 2015-07-15 15:21:08 följande:

Jag har försökt fråga vad som hände, varför osv i efterhand men det har han inget svar på.

Storasyster försöker säga ifrån men hur ska hon stoppa honom när det inte funkar med ord?

Det kanske just det som ska vara stopptecknet, behöver inte vara ord, kan vara en harkling, ett ljud, ett tecken, en handklappning, och det kommer säkert inte fungera första, andra eller tredje gången.
    Något som inte faller in i det vanliga bruset.
    Du behöver inte avkräva något svar, syftet är att han ska fundera inte förklara varför. Det är då bättre att prata om situationen typ "jag vet att du var jättearg, arg får man vara, men man slänger inte saker".
    Ibland är det bara att lyfta barnet från situationen.
Svar på tråden Fyraåringen gör allt som han inte får