• Lilla W

Fyraåringen gör allt som han inte får

Här är en till. 4.5 år och har nyligen även blivit storebror till lillasyster 3 månader. Puh vad kämpiga vissa dagar är. Han älskar sin lillasyster och är jättesnäll mot henne, men har sen några veckor tillbaks varit sjukt trotsig. Så vispig, smiter iväg överallt, lyssnar inte, inget tålamod, blir görledsen för väldigt märkliga saker, typ att jag åt en (!) jordgubbe ur våra två askar - grät i 30 min, eller "vart tar vattnet vägen som du tvättade äpplet med" ledsen i en kvart. Det är lixom som om han vill bli ledsen och få gråta ut, han vet nästan att det är lite löjligt. Han gör en massa hyss och när man till sist blir arg eftersom han inte lyssnar så blir han jätteledsen. Alla vardagsbestyr typ klä på sig osv blir så otroligt omständigt. Svaret på alla frågor är "absolut inte" och han tycker allt är fult, dumt och det är en väldans massa prat om bajs... Idag har han gjort en massa sjukt konstiga saker; gick fram till en främmande tant o försökte äta (!) på hennes glass, drog en främmande mamma i hennes tofsar på shortsen. Jag satt och ammade och kom efter med bebisen på tutten och ursäktade. Efteråt skämdes han jättemkt och kan inte förklara varför. Plötsligt så gränslös...Han kan lixom inte hejda sig riktigt. Han är som en liten tonåring, argumenterar väldigt bra plötsligt och mkt prat om orättvisor osv även mkt om döden, vem är den här lilla bortbytingen? Igår var vi på borås zoo hela dagen med full uppmärksamhet från både mig och pappa och han var en ängel hela dan. Så det som funkar här är 10 ggr mer kärlek och 10 ggr mer uppmärksamhet. Jag försöker säga att tycker inte om det du gjorde men jag älskar dig iom att han säger att vi inte tycker om honom när han blir tillrättavisad. Mutor fungerar oxå, för stunden i alla fall ;)

• Lilla W

...och i mellan varven så är han såklart den charmigaste, gladaste killen i världen. Upp som en sol och ner som en pannkaka hela tiden. Det lixom kliar i honom...

• Lilla W

Japp, när inget annat funkar så lyfter jag oxå bort honom, humor funkar oxå för att avleda ibland. Han märker när jag fortsätter va irriterad efter en jobbig fadäs fastän jag försöker dölja det, då säger han "jag ser att du är arg på ögonbrynen" :D Tyvärr tryter ju tålamodet när lillasyster skriker oxå :/

Svar på tråden Fyraåringen gör allt som han inte får