Inlägg från: Anonym (Inte en chans) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte en chans)

Sluta snåla, ge pengar till tiggarna!

än 2015

thure skrev 2015-07-28 12:05:47 följande:

Tack för ett välskrivet inlägg!

Fortsätt med likvärdiga inlägg i alla tänkbara forum, både på och utanför nätet.

Sverigedemokraterna behöver röstvärvare som dig!  

Fast din härligt bitande ironi är nog bortspilld på de röda, men änd
  • Anonym (Inte en chans)
    nihka skrev 2015-07-28 12:23:25 följande:

Hejdå!

Var det jobbigt att bli påkommen som lögnare? *ledsen min*
  • Anonym (Inte en chans)

Off topic, men jag håller med - vi ska inte förstöra en ung kunnig satiriker genom att smutsa ner honom i politikens korridorer. Men han kunde väl få skriva satiriska krönikor i SvD eller något.

• Anonym (Inte en chans)
    nihka skrev 2015-07-28 13:08:00 följande:

Nej, ert lilla spel är inte det minsta jobbigt.

Fast jag får revidera vad jag har sagt igen utifrån hur situationen utvecklar sig: visst plockar jag skit - flera inlägg om dagen.

Om det där inte är ett erkännande så vet jag inte vad som är det. -_-
  • Anonym (Inte en chans)
    todo nada skrev 2015-07-28 13:24:27 följande:

Jag betalar också mycket skatt (vilket egentligen är ointressant eftersom vi alla betalar vår kvot utifrån vad vi tjänar) och jag räknar med att de pengar som betalas in bland annat ska gå till att hjälpa de som har det svårt, precis som att jag själv ska kunna bli hjälpt av skyddsnätet om min situation förändras.

Jag slutade ge pengar till tiggare när jag insåg att det inte är att hjälpa, snarare att stjälpa. Vi "vanliga" människor ska inte behöva städa undan oredan som tex Bulgariens regering ställt till med, vi ska sätta press på vår regering att agera på EU nivå för att romerna ska få hjälp i sina hemländer istället. Så länge vi ger pengar till tiggare så hjälper vi bara till att mörka verkligheten, så att deras egen regering som ska värna om sina invånare inte behöver ta sitt ansvar.

Om du själv hamnar i den sitsen att du inte klarar av din vardag ekonomiskt, vill du väl få hjälp här i Sverige och inte behöva sitta utanför en affär i något annat EU land och skramla med en pappers kopp?

Mitt ex fick kontakt med en rar man som satt utanför Willys och tiggde. Han förklarade att han, frun och sonen inte hade någonstans att bo, och om min fd kunde hjälpa dom på något sätt. Han lovade att se vad han kunde göra.. Det hela slutade med att denna mannen började bli fräckare och fräckare för var gång min fd skulle in och handla, tjatade om att få hans telefonnummer och om han hittat någonstans där de kunde sova ännu. Sista gången när min fd blev tvungen att säga ifrån, så ville han att exet skulle köra 25 mil enkel resa för att hämta släktingar till han som skulle komma.

Ett klassexempel på ordspråket ge handen och ta hela armen.

(Sonen var dessutom en vuxen man som var äldre än vad min fd var)

Dessa människor måste få hjälp i sina hemländer istället. Man måste också komma ihåg att de som kommer hit inte alla gånger är de som behöver det mest. De som kommer hit är de som har råd att ta sig hit, de som inte ens har ekonomin att kunna fly från sin situation är de som i första hand skulle behöva all hjälp de kan få.

Tack för ditt vittnesmål via exet. Det finns så många såna här historier. Du anar inte - eller kanske gör du det nu när du via en närstående fått upp ögonen för ett otäckt beteende.

Själv har jag två godtrogna, snälla, lite hippieaktiga människor i bekantskapskretsen. Båda berättade att de frågat tiggare utanför varsina affärer om de ville ha macka eller något annat ätbart från affären. Slutar med att tiggaren hänger med in, tar en enkel smörgås, åh jag behöver verkligen det här schampot, och de här hårklämmorna, åh och.... Till slut rafsar de åt sig massa skönhetsprodukter. Båda mina vänner ser på chockade, de är ganska fattiga själva men ville hjälpa direkt, med en femtiolapp och så plötsligt ligger det varor för femhundra i korgen. Ena vännen sa och visade "NEJ" , men efter tiggarens bedjande och hundögon släppte han korgen och gick. Andra vännen, en supersnäll tjej,

hon försökte lirka genom att gå till barnmatshyllan och peka/visa/säga "för ditt barn! Baby!" och vaggade armarna.

Det gick inte hem hos tiggaren men till slut plockade dumhuvudet en barnmatsburk. Min kompis slängde ut allt utom burk, schampo och macka, dvs allt onödigt, och gick sen och betalade varorna och gav till tiggaren. Inte ens ett thank you.

När vi pratade om detta sa jag "Lite dumt gjort, det var synd att du köpte något alls med tanke på att hon inte verkade behöva något"

Då rodnade hon, slog handen för pannan och utropade "Jag veeet, jag vet."

Så känns det när man betalar flera gånger om för tiggarna, en gång via skattsedeln och sen en gång till. Så känns det att bli rövknullad. Man skäms.
  • Anonym (Inte en chans)

Ovanstående handlar alltså om två olika vänner till mig, och två olika tiggarkvinnor som påträffats utanför två olika livs på Södermalm i Stockholm under försommaren 2015.

Kändes bäst att förtydliga.

Detta med att tiggare lassar in skönhetsvaror i korgen på en intet ont anande svensk plånbok verkar vara ett vanligt tillvägagångssätt eftersom det t o m startats en tråd om det på FL för länge sedan.

• Anonym (Inte en chans)
    nihka skrev 2015-07-28 19:43:47 följande:

Ego

Hahahahaha! Nu har du allt trasslat in dig rejält i din iver att vilja knäppa mig på näsan. Klart man sanerar efter en olaglig bosättning. Jag har aldrig förnekat att de är ett problem och det hade du sett att jag redan har skrivit om du hade lagt mer tid att läsa vad jag skriver isf att bara klaga på det.

Citera mig gärna där jag skiver att "de inte gör något fel" eller samma mening uttryckt i andra ord. Läs innan du bildar dig en uppfattning av vad folk skriver.

*suck*

Nicka, du som har så många åsikter om tiggarproblemet. Vad är din slutgiltiga lösning på problemet?
  • Anonym (Inte en chans)
    nihka skrev 2015-07-28 17:26:08 följande:

Du frågade mig exakt så här:

"Hjälper du till att sanera efter deras boplatser också? Plockar du upp deras bajs ur buskar och lekplatser?"

Och jag svarade "ja". När sedan någon berömde mig för det hade uppfattats att jag hade plockat bajs också förtydligade jag jag inte hade det utan mitt svar gällde enbart saneringen. Om jag hade velat ljuga kunde jag ju bara inte sagt något. Varför är det här viktigt?

Varför det är viktigt? Varför är det här viktigt? Jo för jag tror aldrig jag träffat på någon som uppvisat att den ljuger på ett så flagrant sätt på ett internetforum förut. Du blev påkommen med en lögn.

Men jag kanske får backa - kanske är det så att du faktiskt JOBBAR med att sanera. Du kanske sanerar marken som blivit bulldozrad efter ett tiggarläger rivits.

Om du arbetar professionellt med detta så får du iofs betalt för att göra det - men då gör du det för pengarna och inte för att vara fin medmänniska.
  • Anonym (Inte en chans)

Det absolut bästa vi kan göra än att stoppa huvudet under vingen som storkarna, gå vidare med huvudet undanstoppat och hoppas att allt löser sig till det bättre på något magiskt sätt.

• Anonym (Inte en chans)
    Anonym (skratta eller gråta) skrev 2015-07-30 09:09:16 följande:

Bra du tog upp storken som ett ex, skulle du ta struts så vet man aldrig var huvudet hamnar när man försöker stoppa den i marken

Verkar i alla fall som om dom börjar fatta, där politiker felar kommer befolkningen ikapp, det finns lediga platser där jag bor så det verkar som om dom så smått börjar röra sig hem.

Ett förbud hade inte skadat så dom inte försöker sig på en omgång till senare, för att önska att polis ska faktiskt ingripa verkar vara en ouppnåelig dröm.

Ja det finns definitivt en anledning till att jag nämnde stork och inte struts

Här i Stockholm är de fortfarande tolv stycken kring ett kvarter, så jag måste säga att jag upplever dom som fler nu under sommaren. Ta t ex en sväng runt vår Drottninggata (där alla turister går) och se hur de ockuperat varenda gathörn och varenda parkbänk och bygger "fina små kuddfort" av sitt bohag.

Ett förbud, ja.Av någon sort. Men tiggarna har varit här sen minst 2010, vad gör politikerna? Ska de stoppa huvudet under vingen i fem år till? Tio? Femton?

Rumäniens utrikesminister föreslog ju att Sverige skulle få en insatsstyrka rumänska poliser med batonger och hundar "för det är det enda som biter".
  • Anonym (Inte en chans)

.... och politikerna i Sverige sa som de flesta nog vet nej. Detta var väl kring vintern 2012.

• Anonym (Inte en chans)
    Anonym (skratta eller gråta) skrev 2015-07-30 12:48:18 följande:

Jo, innerstan är fortfarande under belägring, men på utkanterna börjar dom sinna, eller så har dom hittat bättre platser vet ej.

Menar du allvar?

Det har jag missat, har alltså Rumänien erbjudit sig att skicka hit en styrka för att städa upp och ta hem dom och Sverige tackade nej?!

Jadå, detta var en uppmärksammad nyhet ca 2012. Google suger på min platta så jag kan inte hitta nyheten nu, men löftet sades av Rumäniens utrikesminister. Och JA, Sverige tackade nej - av humanitära skäl. Hahahahahahaha!
  • Anonym (Inte en chans)

Läser idag om SD-s tunnelbanekampanj där de vänder sig till turister i första hand.

I deras uttalande stod det att det bara är SD, S och M som erkänner att tiggeriet är organiserat.

Tycker det var intressant. Varför tycker inte övriga sjuklövern att det är organiserat då?

De har åtminstone rådslag här borta vid en specifik plats varje kväll. Men det kanske inte klassas som organisation? Dessutom har större, nya klanen jagat iväg den mindre klanen som utövade tiggeri i denna del av staden sen tidigare. Men det kanske inte heller räknas.

• Anonym (Inte en chans)
    nihka skrev 2015-08-04 15:04:51 följande:

I så fall får du ta bort det eller inte citera alls, men man får inte hitta på egen text och försöka låta den passera som andras. Förstår du verkligen inte det?

Sedan ska man inte heller kalla andra för namn. Förstår du inte det heller? Förstår du NÅGOT om hur man uppför sig öht?

Jag har klickat på dina länkar och i en stod det om hur mycket pengar EU ville satsa på att ge tiggarna drägligare levnadsvillkor och hur mycket Sverige ville bidra med. Vad har det att göra med vad tiggarna har kostat oss? Sedan tar du en rivning av en kåkstad och gör en egen beräkning och kommer fram till siffran 300 miljoner kronor. Var får du siffran 200 000 - 500 000. Du bara drar siffror ur hatten på samma sätt som du drar öknamn ur den.

Visa mig var det står att man inte får ändra i andras citat.

200 000 - 500 000 = -300 000 och inte +3 000 000

För övrigt får man inte vara off topic heller.
Svar på tråden Sluta snåla, ge pengar till tiggarna!