• finee

Ivf falun hösten 2015

Hej!

Tänkte undra om jag får vara med här? :)

Vi håller på med utredning just nu inför ev. första IVF:en. Var och tog blodprov förra tisdagen och kommande vecka nu ska vi fortsätta utredningen. Tror det blir spermaprov för mannen och kanske ul för mig(?). Nervöst!

Hur lång tid fråb utredning till behandlingsstart brukar det vara? Någon som vet? Och är det någon som vet vad som är vanligast i Falun, långa eller korta metoden?

Kram alla! :)

• finee
    irrbloss_83 skrev 2016-02-20 16:11:39 följande:

Tack så mycket! Lycka till med sprutandet! :)Klart du får vara med! Vi gjorde utredning och simulering i Östersund och sen själva ÄP/ET i Falun. För oss tog utredningen nästan ett år, men vi hade nog maximal otur med diverse schemakrockar osv.

Vet inte vad som är vanligast heller, det beror ju åtminstone till viss del på orsaken till infertiliteten. Vi gjorde korta i alla fall.

Lycka till på resan! :)

Ok, tack för svar och lyckönskningar (kan behövas!).

Känner så blandade känslor inför det här - dela hopp, äntligen en ärlig chans att få lyckas, och dela stor oro kring att det trots IVF inte ska gå. När man försök efter försök testat att bli gravid den vanliga vägen så har man ju alltid kunnat tänka att "går det inte så finna det IVF". Nu finna ingen sådan nödutgång längre, om det här inte lyckas :( (vi kan inte adoptera eftersom vi inte skulle bli godkända för det).

Irrbloss - när gjorde du första IVF:en? Är det här det först FET? Håller tummarna för dig!
  • finee
    canada skrev 2016-02-20 16:51:03 följande:

Välkommen hit!!

Hoppas er utredning går snabbt!!

Ver inte vilket protokoll Falun brukar köra men vi gör det korta iaf.

Känner verkligen igen mig i det du skriver, vad gör man om ivf inte funkar, vad testar man då, och framför allt hur orkar man, men låt oss hoppas att vi inte behöver ta reda på det :).

Ja, jag hoppas också att utredningen går snabbt. När man är mitt i det här så känns någon månad hit och dit jätteviktigt. Hade man haft lite kylig distans så hade man nog haft lättare med väntandet.

Hoppas på det korta protokollet - verkar vara färre biverkningar plus att det ju går fortare.

Hur många försök har du gjort (kanske du skrivit tidigare i tråden iofs...)? Visst vågar man knappt tänka på hur det skulle vara att inte lyckas. Hoppas man slipper upptäcka hur det känns! Vi håller modet, hoppet och tummarna nu iaf! :)
  • finee
    irrbloss_83 skrev 2016-02-20 16:54:11 följande:

Ja, precis sådär har det varit för mig också, en känslomässig berg och dalbana hela vägen. Men samtidigt är det ju värt det också, bara för att faktiskt ha chansen att lyckas. Det här är ändstation för oss också, adoption känns inte som ett alternativ för oss. 

Gjorde stimulering och första ET under november och första dagarna av december. Sen vill de att man väntar en cykel innan FET, men då fick jag plötsligt ingen ägglossning, vilket var en irriterande nyhet. Men nuså, är vi på banan igen hoppas vi. Nu oroar jag mig bara för att eskimåerna inte ska klara upptiningen....

Ja, det känns lätt värt det! Trots berg- och dalbanan!

Varför vill de att man väntar en cykel innan FET? Tycker mig ha läst i andra trådar att man kan gå rätt på nästkommande månad vid ett minus (om det inte blivit plus och sedan tidigt missfall då). Trist att din ÄL lyckades krångla där :( Men bra att ni är på banan igen!
  • finee
    canada skrev 2016-02-20 19:12:56 följande:

Detta är första ivf försöket. Vi har försökt själva i 2,5 år och har 4 mf bakom oss.

Ja vi håller alla tummar o tår för detta försöket.

Förstår hur du känner med att man vill att det skall gå fort med utredningen, vår tog över 1 år men då har vi flytta runt mellan div sjukhus osv samt missfallsutredningen som tog lång tid.

Dock verkar de i Falun lite mer handlingskraftiga jämfört med vår statliga inrättning här i Västsverige så det går förmodligen väldigt mycket snabbare för er!

Ha en skön kväll alla!

Vi har typ också försökt i närmare 2,5. Inte skyddat oss sen okt 2013. Men det var först i slutet av 2014 som jag började mäta ÄL och prickat sex aktivt kring fertila perioden ("fertila", nåväl).

Tråkigt att er utredning tog sådan tid! Beklagar verkligen missfallen, tufft för er! Vi har aldrig plussat, så inga missfall. Hoppas att ni får hjälp att behålla nästa plus i nio månader!
  • finee
    MamaSniff skrev 2016-02-20 22:49:44 följande:

Välkommen till tråden Finee!

Vi gjorde utredningen i Falun och det gick väldigt snabbt för oss att få alla svar. Spermaprovsresultaten kom samma dag som de lämnades och då fick vi också svaren från mitt UL. Någon vecka därefter blev vi inkallade på möte inför IVF-start där vi gick igenom vilken metod vi skulle prova (korta) och sedan var det bara att invänta nästa mens för att köra igång. Ni skall nog inte behöva vänta någon längre tid.

Angående metod så fick vi höra att de bestämmer det främst utefter vad utredningen visar. Jag har PCO och då testar de alltid korta först tydligen. 

Att vänta en månad mellan ET och FET tror jag bara är bra. Har inget vetenskapligt bevis för det men det känns som att kroppen då får en chans att återhämta sig efter all medicinering och stress en IVF-behandling trots allt innebär. Men igen kan det ju kännas superfrustrerande när allt man strävar efter är det efterlängtade plusset (och barnet som följer!). 

Hoppas verkligen att det går snabbt och smidigt för er! Håll oss uppdaterade!

Känns bra att vara i tråden här :) Och grattis till din graviditet! Härligt att du kommit över 12-veckorspuckeln. Visst skrevs du in på MVC igår?

Åh, det lät ju onekligen smidigt med utredningssvaren redan samma dag. "Snabbt och smidigt" skulle man ju vilja ha mer av, med tanke på hur hela den här försöka-göra-barn-resan sett ut hittills. Det bästa skulle ju vara om vi kunde börja behandling redan nästa cykel i mars. Men det skulle nästan vara för bra för att vara sant.

Jo, det låter vettigt att ha en cykels vila mellan ET och FET. Så atr både kropp och psyke får vila lite.
  • finee

Jag har precis fått ett telefonsamtal från kliniken ang. de blodprover som jag tog för ca två veckor sedan. Jag hade för högt prolaktinvärde - 91, normalt ska det ligga inom intervallet 5-23. De skrev ut medicinen Pravidel som jag ska börja äta. Blir jätteorolig och har tusen frågor :´( Är det kört nu??? Någon som vet om man kan bli gravid trots detta? Får man genomgå IVF i alla fall? Provet ska tas om om en månad, så det lär ju dröja ett bra tag innan vi kan börja ev. IVF-behandling. Är det någon som också har förhöjt prolaktin här i tråden? 

• finee
    canada skrev 2016-02-22 20:08:51 följande:
    Vad tråkigt att höra! Vet tyvärr inget om det men tänker att det kanske är något som går att åtgärda och att det kan vara svaret på varför det inte funkat för er!

*håller tummarna * att det löser sig så snart som möjligt!!
    Ja, det är väl min största förhoppning, att det ska gå att behandla så kanske jag kommer det att gå vägen :/ Ska dit på torsdag och diskutera vidare med dem. Håller tummarna jag med !
  • finee
    irrbloss_83 skrev 2016-02-22 21:42:12 följande:
    Jag har inte heller så mycket fakta att komma med, men kanske en solskenshistoria. Känner en kvinna som hade högt prolaktin under tiden de försökte få barn, det tog visserligen sin tid men hon blev gravid på naturlig väg till sist, så det är nog inte alls omöjligt med IVF-hjälp. Det gäller bara att få lite ordning på det först!

All lycka till, och håll oss gärna uppdaterade om det känns bra :) Kram!
    Åh, tack att du ville dela med dig en solskenshistoria :) Hoppas att det hjälper med medicinen så att jag kan bli gravid (IVF eller naturligt). Har googlat massa i eftermiddag (såklart....) och tycker att det är märkligt att jag trots det höga värdet inte har några symptom såsom man tydligen brukar ha vid förhöjt prolaktin. Har regelbunden mens, ingen vätska ur brösten, får utslag på ÄL-test. När jag läser runt så verkar det som att de flesta har någon form av menstruationsrubbning. Mitt enda symptom är ju fertilitetsproblemen. Hoppas att det går att åtgärda hur som helst, trots att jag verkar ha en lite atypisk symptombild. Kommer att hålla er uppdaterade i tråden, känns skönt att ha stöd här, tack för det <3
  • finee
    MoM11 skrev 2016-02-23 06:37:32 följande:

Finee det finns en tråd här på FL, kommer ej ihåg.exakt namn men "vi med högt prolaktin" eller liknande. Prova att googla på "familjeliv prolaktin" och "familjeliv prolaktinom" så borde du hitta den.

Tack snälla för tipset. Har redan varit där (plus i en annan tråd) och panikerat, hehe...
Svar på tråden Ivf falun hösten 2015