• finee

Ivf falun hösten 2015

Jaha, en liten uppdatering dåKyss 

Var på kliniken idag och fortsatte med utredningen. Läkaren var lite fundersam kring mitt höga prolaktinvärde och att jag samtidigt inte har några symptom i princip. Men hon sa att man är olika känslig och har olika gränser för när ägglossning och så börjar rubbas av högt prolaktin. Jag har börjat äta Pravidel i alla fall och kommer att ta om prolaktinvärdet om en månad. Hoppas på att det går ned. I övrigt hade jag bra och normalt AMH-värde och normala äggstockar. Igår fick jag positivt utslag på ÄL-test, och läkaren kunde se att jag precis haft ägglossning eftersom en av äggblåsorna hade lite ojämn kant. Hon sa att det var lyckat att det slumpade sig så väl att jag råkade ha min besökstid just dagen för ägglossning, eftersom hon då också kunde se att min livmoderslemhinna var "tjock och fin" så att ett befruktat ägg skulle kunna fastna. Kändes bra att allt såg bra ut, trots att jag fortfarande är fundersam gällande mitt höga prolaktinvärde med med inga symptom...

Hur går det för er andra?
  • finee

Åh, vad bra Irrbloss att du är ruvare nu! Hoppas att den lilla blastisen vill stanna :) Kan vara skönt att släppa lite på kontrollen och luta sig tillbaka och försöka lita på kroppen och läkemedlen, som du säger. Nu kan du inte göra så mycket mer än att vänta liksom.. När har du testdag?

• finee

Irrbloss - testdag 9/3 är ju ganska nära i tid ändå. Fast tiden känns ju sååå långsam! Jag vet inte om jag skulle våga testa i förtid - blir det negativt då så blir ju restrerande tid på ruvningen liksom bara ledsam. Iofs blir man ju ändå lika ledsen att testa minus på TD.

Sookie85 skrev 2016-02-25 17:53:45 följande:

Skönt att det spg bra ut finee.

Och lycka till med ruvningen irrbloss_83, jag fick också äta trombyl och prednisolon. Fick du inget dropp?

MamaSniff skrev 2016-02-25 18:59:42 följande:

Finee, skönt att allt annat verkar ok! Bådar gott!

Irrbloss, jag fick också medicinerna men inget dropp. Hade också en liten rymlings-blastis. Bra tecken, då är ju i alla fall kläckningen avklarad. Håller tummarna för att det går vägen!

Ja, det kändes skönt att allt såg bra ut. Såg bra ut även gällande mannens simmare. Nu får vi se vad nästa steg är, och NÄR.
  • finee
    irrbloss_83 skrev 2016-02-27 09:33:34 följande:

Ja, förra gången testade jag i förtid och det gjorde det inte lättare. Tror ett negativt test är jobbigt oavsett när man får det, så då kan man lika gärna ha hopp några dagar extra. :)

Jag resonerar lika - man kan ju passa på att bjussa sig själv på lite hopp så länge det går :) Det kanske släcks ändå innan TD, av typ symptom som plötsligt försvinner eller av för tidig blödning... Håller verkligen tummar ich tår för dig att den lilla blastisen vill stanna!
  • finee

Sookie85- vad skönt att allt var som det skulle :)

Hoppas2014 - jag har inte ord nog! Vad väldigt olyckliga besked att båda hade avstannat :'( Sörj och försök att samla lite kraft på er resa, så kanske ni orkar och vågar er på ett till försök med lyckan på er sida. Kramar<3

• finee

Hur går det för alla i tråden? Själv väntar jag och mannen in något slags besked från kliniken om när vi ska sätta igång med behandlingen. Seeegt att vänta!

Irrbloss - hur går det för dig, visst har du testdag imorgon? Tjuvtestat än? Fått blödning? Känner symptom? Nyfiken och håller tummarna!!

• finee
    irrbloss_83 skrev 2016-03-08 18:31:03 följande:

Javisst har jag testdag imorgon, vilken koll du har! Inte tjuvtestat och inte fått blödning heller. Har haft lite symtom fram och tillbaks men inget jag riktigt vågar lita på. Idag hade jag lite feber, vilket jag även hade vid förra återförandet så nu funderar jag på om det är så att min kropp försöker mörda embryot...

Hoppas ni får höra nåt snart, vet hur hemsk den här väntan kan vara...

Förstår att du inte vågar lita på eventuella symptom. De kan ju bero på lite vad som helst... Hoppas du har fel angående febern och att du får behålla embryot!! Har också ägnat massa tankeenergi åt att fundera på kopplingen mellan typ immunförsvar/ kroppens önskan att stöta ut embryon och min oförmåga att bli gravid. Själv blir jag ALDRIG sjuk, var förkyld senast för lite drygt fem år sedan. Blir inte smittad av andras förkylningar helt enkelt. Tänker att jag kanske har ett superbra immunförsvar och massa sådana där NK-celler som ställer till det för mig. Tänkte be om sådan där intralipdiassisterad befruktning. Herregud vad man kan analysera blir tokig!! Haha.

Ja, segt med väntan. Funderar på att ringa kliniken imorgon om de inte ringt än.

Hoppas du plussar imorgon! Iaf bra tecken att du inte fått ngn blödning! Uppdatera gärna. Kram!
  • finee

Förstår att du är nervös! Åter igen - lycka till imorgon :)

• finee

Men å-håå!!! GRATTIS Irrbloss!!! Helt fantastiskt, verkligen glad för din skull!!!

Såå roligt verkligen :D Mamma i november coming right up, då!

• finee
    happy15 skrev 2016-03-17 11:06:30 följande:

Hej alla, behöver era kloka tankar nu.

Andra ivf försöket, ÄP igår. 4 ägg men bara två befruktade. Läk rekommenderar nu att sätta in båda för att öka chanserna till graviditet (fick MA första IVF v 8+3)

Är 41.. Så klart att tiden spelar in i deras rek.

Men, vi är friska o har haft två MF från spontangrav. Är ju jätterädd för tvillinggraviditet och kanske ännu mer för att få tvillingar. Har ingen backup från föräldrar sen då de är för gamla.

Vad har ni för erfarenheter, tankar, kunskaper och råd att ge??

Tacksam för svar :)

Oj, vad svårt! Har också läst massa om risker med tvillinggraviditeter, förstår att du är orolig. Gäller framför allt risken med för tidig födsel, dvs mer än två veckor för tidigt (vilket inträffar i 50% av tvillinggraviditeterna har jag läst). Och vid för tidig födsel ökar ju risken för andra komplikationer såsom CP-skada, hjärnblödning etc. Men som sagt, av de 50% som blir för tidigt födda så grejjer sig väl majoriteten av dessa bebisar utan utvecklingsproblematik. Men förstår att du ändå är orolig, trots att chansen ändå är större att det skulle gå bra med en tvillinggraviditet.

Samtidigt rekommenderar de väl inte att sätta in två om det är större än 15% chans/risk att det faktiskt ska reaultera i en tvillinggraviditet? Har jag för mig. Vilket betyder att det förmodligen inte blir en tvillinggraviditet ändå, tros två embryon återförda. Så, sammanfattningsvis så ska du ju först pricka in att det blir en tvillinggraviditet (15%) och sedan att det blir en för tidig födsel (50%) och därefter komplikationer, vilket ju majoriteten inte verkar få (väl?). Så förmodligen är det sammantaget ganska låg risk för er att sätta in två, tänker jag. Men det där gäller ju bara barnen. Det är ju mer påfrestande med en tvillinggraviditet, med högre risk för graviddiabetes, foglossning etc. för själva mamman.

Ojojoj! Svårt beslut! Förstår att du har funderingar och inte vet hur du ska göra! Uppdatera gärna här vad ni kommer fram till! Kram!
Svar på tråden Ivf falun hösten 2015