• AnnieLauren

Omöjligt att få lägenhet pga KFM?

Jag satt och funderade... Händer det att hyresvärdar tillåter En förstahandsuthyrning om man har obetalda skulder och betalningsanmärkningar? Dock aldrig några obetalda hyror på något håll.

Jag och min man söker lägenhet akut, även andrahands marknaden är svår då allting kostar för mkt. Just nu är det bara jag som jobbar, och vi får ut ca 13- 15000. Andrahands hyrorna ligger på mellan 9000 och 14.000 för ettor och tvåor här i Stockholm. Vi kan ej (även fast viljan finns) att flytta utanför Stockholm då familjen är den enda vi umgås med och det finns en väldigt stark relation mellan min man (och mig) o hans mamma och familj. Plus att bägge mina arbeten är här.

Senaste året har vi bott i en 24 kvm utan kök och betalat 6000 i månaden inkl el o bredband. Nu har vi blivit erbjudna att hyra en 2a i närområdet för 8000 kr och det är äckligt dyrt men finns ej många valmöjligheter. Om vi blir godkända (Wallenstam är kända för att vara lite svåra)

Min man är skuldfri, vi hat gemensamma lån som vi betalar av innan jag kan betala större belopp på mina skulder, och jag har skulder hos inkasso och KFM sen yngre dagar. Idag är jag skötsam och betalar allt i tid, är hellre utan mat än lämnar något obetalat. (Förutom mina skulder som ligger på hyllan så vi kan styra rätt ett i taget)

Tips på privata hyresvärdar som ej är så strikta sökes. Bostadsköer och liknande?

Om vi ej får denna lägenhet så blir man bostadslös, då kontrakten går ut i slutet av denna månad :/

• Svar på tråden Omöjligt att få lägenhet pga KFM?
  • Birgitta02

I er ansökan skall ni omgående meddela era KFM-skulder och varför de uppstått. Ni skall också kunna visa att ni håller på att betala skulderna. Det är inte OMÖJLIGT att få kontrakt, men näst intill. Bara att höra sig för.

• AnnieLauren

Hej och tack för ditt svar :) okej hur ska man meddela sådant om man söker i första hand?

Birgitta02 skrev 2015-08-02 20:53:35 följande:

I er ansökan skall ni omgående meddela era KFM-skulder och varför de uppstått. Ni skall också kunna visa att ni håller på att betala skulderna. Det är inte OMÖJLIGT att få kontrakt, men näst intill. Bara att höra sig för.

• Birgitta02
    AnnieLauren skrev 2015-08-02 21:04:15 följande:

Hej och tack för ditt svar :) okej hur ska man meddela sådant om man söker i första hand?

Det är ju bara att göra i tillägg i ansökningsblanketten. Men - du kan också vänta med det tills de kallar dig för visning och du faktiskt är en av bara några få som kan få lägenheten. DÅ berättar du. Men - de har ju hellre hyresgäster som skött sin ekonomi än såna som är föremål för indrivning.
  • Anonym (Inte helt omöjligt)

Fick förstahandskontrakt med anmärkningar kvar på mig. Inga skulder att betala då. Var 2010 dock. Aldrig missat nån hyra innan och skulderna var bara skitsaker egentligen. Jag vet inte om de tog en upplysning på mig ens, jag hörde ingenting om det och inga krav på borgensman eller nåt. Hade inte angett att jag hade anmärkningar, fanns ingenstans att göra det.

Olika bostadsbolag kan det ju skilja mellan. Detta var det kommunala bostadsbolaget på ort västra Sverige. Kanske är tuffare där uppåt öster.

• Anonym (nope)

I S-holm är det omöjligt att få en bostad med bet.anm och KFM, tro mig.

Det är sååå många som söker bostad som inte har KFM som gå före.

Ge upp!

Bo kvar där ni bor nu eller sök er till annan ort där dom kanske låter er få bostad. Man kan umgås med sin släkt ändå.

Eller fixa era skulder!

• MallaL

I Stockholm är det tyvärr så att man inte kan räkna med att få en hyresrätt. I det långa loppet är det billigare att äga, men då måste man ha sparat ihop kontantinsatsen först. Vilket är förklaringen till att stockholmsmammorna är ca 32 år i genomsnitt för första barnet, det är då man har råd med lägenhet, sorgligt men sant.

• Aniiee

Det beror väl lite på vad du menar "kan inte flytta utanför stockholm". Det finns en större handfyll krans- och närkommuner som ni kan bo i. Det tar mindre än 15 minuter från min pendelstation in till centralen. 

Ni har inte så mycket till val om ni vill ha någon stans att bo annat än att se lite längre än näsan räcker. Måste ni flytta till Södertälje så måste ni. Tar fortfarande bara en timme att åka in till Centralen.

Though we think we witness, we're part of the scene.
  • AnnieLauren

Vi håller på och fixar våra skulder. Men med en inkomst som är låg dessutom är det svårt att betala av allt på ek gång och därför prioriterar att betala det som ligger på hans namn men är gemensamma då han har ett sk vitt namn fortfarande.

Men man kan inte bara flytta utan bostad och jobb måste man ju ha i det nya staden. Har kolla med chefen om förflyttning men det gick ej

Det är dock synd att andrahandshyrorna är så förbaskat dyra. Det blir inte mkt kvar att leva för, och tack vare hans familj så har vi mat för oss iaf. Så vi klarar oss. Vi båda vill bli skuldfria, men jag är skyldig att försörja honom eftersom min lön överstiger lägsta normen som är 5700 kr för två personer för hushåll plus hyra så han kan DJ få tillfällig hjälp heller. Vi gör allt för att han ska få ett jobb ovh har sökt in på skola till hösten men ej fått svar.

Vi har inget emot att bo i andrahand, men att det blir väldigt svårt med så höga hyror och låga inkomster. Har god översikt över vårt ekonomi, avbetalningsplaner mm. Vill klara oss för oss själva osv.

Anonym (nope) skrev 2015-08-02 21:16:28 följande:

I S-holm är det omöjligt att få en bostad med bet.anm och KFM, tro mig.

Det är sååå många som söker bostad som inte har KFM som gå före.

Ge upp!

Bo kvar där ni bor nu eller sök er till annan ort där dom kanske låter er få bostad. Man kan umgås med sin släkt ändå.

Eller fixa era skulder!

• Anonym (G.)

8000 för en tvåa är rimligt och inte äckligt dyrt.

• AnnieLauren

Exakt, och vi som verkligen vill ha barn kommer få vänta en 5-7 år innan vi kan skaffa ett om vi vill ge barnet ett stabilt liv. Självklart kan man klara sig på mindre det gjorde min mamma men att det kanske Inte är det smartaste.

Vi är båda drivna men hamnat i en livskris som ibland förekommer, jobbigt bara att det känns som att där de finns lägenheter finns inga jobb o tvärtom. Skulle inte ha ngt emot att bo i en mindre stad annars.

MallaL skrev 2015-08-02 21:23:57 följande:

I Stockholm är det tyvärr så att man inte kan räkna med att få en hyresrätt. I det långa loppet är det billigare att äga, men då måste man ha sparat ihop kontantinsatsen först. Vilket är förklaringen till att stockholmsmammorna är ca 32 år i genomsnitt för första barnet, det är då man har råd med lägenhet, sorgligt men sant.

• AnnieLauren

Pratar mer om avståndee som Norrland - Skåne... Däremot ska vi bo i Märsta eller Södertälje kommer det ta 2 timmar för mig till jobbet istället för 1 timme som det gör nu :)

Han är väldigt fäst vid sin familj o det är allt han har, efter sin pappas bortgång, så av känslomässiga val kan vi ej just för tillfället flytta så långt även fast vi skulle vilja det. Tiden förändrat dock, och så är jag nått par år äldre än han och ifrån en annan kultur och alltid klarat mig själv som gör att jag har lättare att vara öppen för förslag. :) tack för ditt svar :)

Aniiee skrev 2015-08-02 22:12:25 följande:

Det beror väl lite på vad du menar "kan inte flytta utanför stockholm". Det finns en större handfyll krans- och närkommuner som ni kan bo i. Det tar mindre än 15 minuter från min pendelstation in till centralen. 

Ni har inte så mycket till val om ni vill ha någon stans att bo annat än att se lite längre än näsan räcker. Måste ni flytta till Södertälje så måste ni. Tar fortfarande bara en timme att åka in till Centralen.

• AnnieLauren

Ja det är Rimligt i förhållande till hur andrahandsmarknaden ser ut idag i Stockholm. Och jämförelse till vår andrahandhyresrätt som kostar egentligen 2800 men vi betalar 6000 för ( jag vet och har sätt mkt dyrare)

Men i förhållande till inkomsten och två personer är det äckligt dyrt.

Anonym (G.) skrev 2015-08-02 22:20:13 följande:

8000 för en tvåa är rimligt och inte äckligt dyrt.

• AnnieLauren

Glömde tillägga att nuvarande är 24 kvm utan kök, orginalhyra 2800, vi betalat 6000 men räknat ut med hyresgästföreningen att vi betalat ca 1800 kr för mkt i månaden

AnnieLauren skrev 2015-08-02 22:26:55 följande:

Ja det är Rimligt i förhållande till hur andrahandsmarknaden ser ut idag i Stockholm. Och jämförelse till vår andrahandhyresrätt som kostar egentligen 2800 men vi betalar 6000 för ( jag vet och har sätt mkt dyrare)

• Topcom
    AnnieLauren skrev 2015-08-02 22:24:55 följande:

Pratar mer om avståndee som Norrland - Skåne... Däremot ska vi bo i Märsta eller Södertälje kommer det ta 2 timmar för mig till jobbet istället för 1 timme som det gör nu :)

Han är väldigt fäst vid sin familj o det är allt han har, efter sin pappas bortgång, så av känslomässiga val kan vi ej just för tillfället flytta så långt även fast vi skulle vilja det. Tiden förändrat dock, och så är jag nått par år äldre än han och ifrån en annan kultur och alltid klarat mig själv som gör att jag har lättare att vara öppen för förslag. :) tack för ditt svar :)

Om han är så fäst vid sin familj får han väl se till att skaffa jobb så att ni kan ta en lägenhet andrahand isf. Man kan ju inte både äta kakan och ha den kvar. Ska man bo centralt får man jobba för det.
  • Anonym (G.)
    AnnieLauren skrev 2015-08-02 22:26:55 följande:

Det hade varit en rimlig förstahandshyra också. I mitt hus kostar tvåorna 7800. Min första hyresrätt kostade en tvåa 6500 men det var 15 år sen, så 8 är helt ok!

Om ni betalat för mycket för ettan så kan ni ju få tillbaka en del om ni går till hyresnämnden, men ni måste göra det innan ni flyttar.
  • AnnieLauren

Ja men det är det vi försöker som mest, att han ska få ett arbete alternativt studera. Han mår dåligt av att vara hemma, själv har jag inget emot att vara den som drar in, i kärlek finns de inget sånt för mig, och det har varit tvärtom en gång i tiden. Men inte så lätt att hitta ett arbete Tyvärr :( o han kan tänka sig jobba med precis allt som ger betalt

Topcom skrev 2015-08-02 22:31:16 följande:

Om han är så fäst vid sin familj får han väl se till att skaffa jobb så att ni kan ta en lägenhet andrahand isf. Man kan ju inte både äta kakan och ha den kvar. Ska man bo centralt får man jobba för det.

• Xxxx333

Gävle.

Godtar betalningsanmärkningar men man får inte ha en skuld över 25000 kr.

Ganska lätt att få lägenhet - iallafall i de mindre bra områdena. Rimliga hyror

Ca 1,5 t med tåg till Stockholm C

Kolla gavlegardarna.se

• Anonym (nope)
    AnnieLauren skrev 2015-08-02 22:43:28 följande:

Ja men det är det vi försöker som mest, att han ska få ett arbete alternativt studera. Han mår dåligt av att vara hemma, själv har jag inget emot att vara den som drar in, i kärlek finns de inget sånt för mig, och det har varit tvärtom en gång i tiden. Men inte så lätt att hitta ett arbete Tyvärr :( o han kan tänka sig jobba med precis allt som ger betalt

Jobb finns det överallt i Stockholm!!!! Tro mig, då letar han inte tillräckligt mycket på alla McDonalds etc etc.....
Svar på tråden Omöjligt att få lägenhet pga KFM?