• Ellie

Min dotter har svårt att bajsa, tips?

Du kan börja med att öka dosen Laktulos till 15 ml. Ge det någon vecka och se om det har effekt. Annars är nästa steg att få recept på Movicol (eller Forlax - smakar bättre).
    Har hon blöjor? Det bästa för tarmen är att sitta ner och bajsa, på potta eller toalett (med pall så att benen kommer upp lite). Var inte rädd för att ge microlax (föredrar dock resulax).
    Barnmagar har tendens att bli förstoppade av mycket fibrer (till skillnad från vuxna magar), men lösare av fett och olja.

• Ellie
    lindalinaa skrev 2015-08-12 22:05:21 följande:
    Hon använder blöja än men går med trosor på dagen om vi bara är hemma eller så men vill inte alla dagar superförkyld kissa på toa/potta, håller sig hellre in i de absolut sista. Bajsa på toa/potta vill hon heller inte då det tar alldeles för lång tid och den tiden orkar hon inte sitta och trycka.. Här snackar vi alltså allt från 10 till 45 min, när hon har blöja brukar hon gå iväg när hon vill bajsa och de är alltså den tiden ca som hon försöker och trycker..
    Försök få henne att i alla fall sitta ner (på huk eller liknande) när hon bajsar, eftersom det är lättare att tömma då. Står hon upp så kniper hon antagligen allt hon kan för att hålla allt inne (ofta pga rädsla att det skall göra ont). Många förstoppningsproblem blir bättre när man skippar blöjan (har själv en 3-åring som vägrar bajsa på toa/potta så vet hur det är). Med mer laktulos eller movicol så kommer det gå snabbare att trycka ut allt, så kanske hon har bättre tålamod då.
Svar på tråden Min dotter har svårt att bajsa, tips?