Inlägg från: Anonym (förstår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förstår)

Ettåring vaknar varje timma

Jag förstår att ni är trötta både kroppsligt och mentalt. Det är tortyr att aldrig få sova. Nu när ni båda ska jobba/studera anser jag att det mest "rättvisa" är att ni delar på nätterna.

Går det att hålla henne uppe någon extra timme på kvällen? Läsa bok, leka något stillsamt, bara sitta och mysa med henne? Dra ut på att ge henne den där flaskan välling så långt det går?

Måste hon ha varm välling? Vänj henne stegvis vid kall (om hon går med på det), så kan ni ha en ren flaska med vatten och pulver i samma rum så kan ni göra i ordning vällingen där och behöver inte krångla med att gå upp och ordna den.

Vad har ni för välling? En lite kraftigare välling har en längre mättnadskänsla och många barn sover längre med en sådan.

Var sover hon, i eget rum eller inne hos er? Hon verkar ju på din beskrivning ha behov av närhet, finns det någon möjlighet att testa att hon sover i samma rum eller t.o.m. i samma säng som det vuxne som har "nattvaket"? Det förenklar ju också att ni slipper gå upp så fort hon vaknar. Kan en vuxen vara i rummet även tidigare på kvällen (ha en dator/TV, läsa en bok) så att hon känner att någon är nära? Efter ett tag kan ni ju prova att gå ut ur rummet korta stunder i taget, så kanske hon till sist "nöjer" sig med att sova helt själv.

En del använder sig av beting för att få barn att känna att det är dags att sova (tänk Pavlov...). Om man alltid t.ex. sjunger samma vaggvisa när man nattar henne och när hon vaknar på nätterna tills hon somnar (och en liten stund extra), så kommer hon troligen att koppla den sången till sömn efter ett tag.

Det ovan är såklart bara förslag, och det är inte säkert att det funkar på er dotter. Ta till er förslagen eller förkasta dem, ni vet bäst vad ni vill göra/testa och hur er dotter fungerar.

Vissa barn har helt enkelt ett mindre sömnbehov, andra barn är inte "duktiga" för att de sover som små stockar 20:00-07:00.

Jag hoppas något funkar så att ni får sova!

Svar på tråden Ettåring vaknar varje timma