• Alwinter

Ettåring vaknar varje timma

Hej Allesammans

Vi har ett rejält problem med våran lilla. Hon har sedan födseln varit nattaktiv och vaknar ofta ofta för napp, mat, närhet, bekräftelse, ledsen osv osv

En typisk dag ser ut som följande:
    vaknar kl 07.30 leker lite och får frukost vid 08.15 gröt eller macka.
    leker vidare och får oftast smaka lite av min frukost som jag äter vid senare tillfälle. Sedan går tiden till 10.30-11.30 där någonstans blir hon seg och trött så då ger vi henne välling och låter henne vila någon timma.
    Hon vaknar och får burkmat  ganska omgående.
    Sedan äter hon igen vid 16 tiden våran mat eller burkmat.
    Sedan brukar hon vara helt färdig vid 18 tiden ibland fram tills 19.00 då hon får välling och somnar för natten.

hon vaknar kl 20.00 och får napp o tröst,
    kl 20.45 vaknar hon igen och får tröst
    kl 22.30 vaknar hon och får en flaska välling till.
    kl 00.00 vaknar hon och sätter sig i sängen och man får lägga henne ned och ge henne nappen.
    kl 02.00 vaknar hon och vi ger henne en halv vällingflaska så hon somnar om i ren desperation.
    kl 04.00 vaknar hon och sitter i sängen och skriker/gråter.. lägger henne ned och ger henne napp o tröst
    kl 05.00 ger vi henne en hel flaska välling.
    någonstans mellan 07.00-08.00 vaknar hon upp för ny dag

Hon ligger över kurvan på vikt, 1 år och 12 kg

Sambon tar för det mesta natten då jag jobbar och sover i annat rum.
    Jag har haft lite annorlunda jobbtider så har kunnat vara hemma till lunch så då har hon passat på att vila mellan 07.00-12.00
    Nu kommer hon börja studera och jag jobba dag igen. Så nu har vi ett problem!
    Vem skall ej få någon sömn alls? Hon eller jag eller bägge?
    Har många gånger funderat rent hypotetiskt hur några droppar öl i vällingen skulle fungera MEN som sagt så vilka störda tankar får man inte när sömnen har uteblivit i över ett helt år!!
    testa själva att ställa klockan på ringning varje 1,5 timma och gå upp och diska några glas eller sortera några böcker i bokstavsordning!

Kommer någon enstaka gång ibland (1 gång/vecka) då hon sover nästan hela natten från 23.00-04.00(välling) - 07.00... de dagarna är mirakel. :|

Hur får vi henne att sova iaf i 4 timmar i sträck?

Man hör alla prata om hur pass duktiga deras barn är på att sova och hur utvilade dem är men våran lilla natthäxa tar död på våran moral. ( i gutanamo bay basen använder dem uppväckningar och stressmoment som tortyr för fångarna) utebliven sömn går inte längre.

Någon som har något tips?

mvh

• Svar på tråden Ettåring vaknar varje timma
  • Frontline

Sånt är livet vill jag påstå, ni har haft 1 år med dålig sömn vi har 3 barn och har haft snart 8 år med dålig sömn..

Det är helt enkelt bara att gilla läget...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Frontline
    Alwinter skrev 2015-08-14 00:01:02 följande:
    Hej Allesammans

Vi har ett rejält problem med våran lilla. Hon har sedan födseln varit nattaktiv och vaknar ofta ofta för napp, mat, närhet, bekräftelse, ledsen osv osv

En typisk dag ser ut som följande:
    vaknar kl 07.30 leker lite och får frukost vid 08.15 gröt eller macka.
    leker vidare och får oftast smaka lite av min frukost som jag äter vid senare tillfälle. Sedan går tiden till 10.30-11.30 där någonstans blir hon seg och trött så då ger vi henne välling och låter henne vila någon timma.
    Hon vaknar och får burkmat  ganska omgående.
    Sedan äter hon igen vid 16 tiden våran mat eller burkmat.
    Sedan brukar hon vara helt färdig vid 18 tiden ibland fram tills 19.00 då hon får välling och somnar för natten.

hon vaknar kl 20.00 och får napp o tröst,
    kl 20.45 vaknar hon igen och får tröst
    kl 22.30 vaknar hon och får en flaska välling till.
    kl 00.00 vaknar hon och sätter sig i sängen och man får lägga henne ned och ge henne nappen.
    kl 02.00 vaknar hon och vi ger henne en halv vällingflaska så hon somnar om i ren desperation.
    kl 04.00 vaknar hon och sitter i sängen och skriker/gråter.. lägger henne ned och ger henne napp o tröst
    kl 05.00 ger vi henne en hel flaska välling.
    någonstans mellan 07.00-08.00 vaknar hon upp för ny dag

Hon ligger över kurvan på vikt, 1 år och 12 kg

Sambon tar för det mesta natten då jag jobbar och sover i annat rum.
    Jag har haft lite annorlunda jobbtider så har kunnat vara hemma till lunch så då har hon passat på att vila mellan 07.00-12.00
    Nu kommer hon börja studera och jag jobba dag igen. Så nu har vi ett problem!
    Vem skall ej få någon sömn alls? Hon eller jag eller bägge?
    Har många gånger funderat rent hypotetiskt hur några droppar öl i vällingen skulle fungera MEN som sagt så vilka störda tankar får man inte när sömnen har uteblivit i över ett helt år!!
    testa själva att ställa klockan på ringning varje 1,5 timma och gå upp och diska några glas eller sortera några böcker i bokstavsordning!

Kommer någon enstaka gång ibland (1 gång/vecka) då hon sover nästan hela natten från 23.00-04.00(välling) - 07.00... de dagarna är mirakel. :|

Hur får vi henne att sova iaf i 4 timmar i sträck?

Man hör alla prata om hur pass duktiga deras barn är på att sova och hur utvilade dem är men våran lilla natthäxa tar död på våran moral. ( i gutanamo bay basen använder dem uppväckningar och stressmoment som tortyr för fångarna) utebliven sömn går inte längre.

Någon som har något tips?

mvh
    Med andra ord har vi inte sovit en hel natt utan avbrott mer än dom 1-2 gånger vi har haft barnvakt per år dom sista 3 åren
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (förstår)

Jag förstår att ni är trötta både kroppsligt och mentalt. Det är tortyr att aldrig få sova. Nu när ni båda ska jobba/studera anser jag att det mest "rättvisa" är att ni delar på nätterna.

Går det att hålla henne uppe någon extra timme på kvällen? Läsa bok, leka något stillsamt, bara sitta och mysa med henne? Dra ut på att ge henne den där flaskan välling så långt det går?

Måste hon ha varm välling? Vänj henne stegvis vid kall (om hon går med på det), så kan ni ha en ren flaska med vatten och pulver i samma rum så kan ni göra i ordning vällingen där och behöver inte krångla med att gå upp och ordna den.

Vad har ni för välling? En lite kraftigare välling har en längre mättnadskänsla och många barn sover längre med en sådan.

Var sover hon, i eget rum eller inne hos er? Hon verkar ju på din beskrivning ha behov av närhet, finns det någon möjlighet att testa att hon sover i samma rum eller t.o.m. i samma säng som det vuxne som har "nattvaket"? Det förenklar ju också att ni slipper gå upp så fort hon vaknar. Kan en vuxen vara i rummet även tidigare på kvällen (ha en dator/TV, läsa en bok) så att hon känner att någon är nära? Efter ett tag kan ni ju prova att gå ut ur rummet korta stunder i taget, så kanske hon till sist "nöjer" sig med att sova helt själv.

En del använder sig av beting för att få barn att känna att det är dags att sova (tänk Pavlov...). Om man alltid t.ex. sjunger samma vaggvisa när man nattar henne och när hon vaknar på nätterna tills hon somnar (och en liten stund extra), så kommer hon troligen att koppla den sången till sömn efter ett tag.

Det ovan är såklart bara förslag, och det är inte säkert att det funkar på er dotter. Ta till er förslagen eller förkasta dem, ni vet bäst vad ni vill göra/testa och hur er dotter fungerar.

Vissa barn har helt enkelt ett mindre sömnbehov, andra barn är inte "duktiga" för att de sover som små stockar 20:00-07:00.

Jag hoppas något funkar så att ni får sova!

• EmPe

Känner igen det du beskriver..det är verkligen fruktansvärt. Man fungerar inte som en social varelse. Min son var likadan så länge jag ammade honom. Då vaknade han han varje timme och vill sutta. Han har aldrig tagit flaska eller napp! Efter en jobbig natt fick jag nog, ut åkte hans säng och jag hade ammat för sista gången. Då var han 9 mån så det var ändå tid för eget rum. Min sambo fick ta de första nätterna och det gick rätt fort att vänja honom av vid att det inte blir mat på nätterna. Nu sover han mycket bättre. I perioder sover han fortfarande dåligt tex när det är en tand på gång. Då får han sova mellan oss..kanske inte bästa lösningen men det ger oss sömn:) Jag hade försökt sluta med välling på natten. Äter hon gröt? Kanske ska prova med det?

• scanmia

Många bebisar och småbarn sover just så som er lilla och det säger jag inte för att förminska att ni har det jobbigt utan mer för att säga att jag förstår och vet hur det känns. Min yngsta, tex är 3 år nu och har sovit 4 hela nätter i hela sitt liv... Och det är inte så att hennes storebröder var mycket bättre. Det är normalt. Och jättejobbigt.  Just runt året så upplevde jag det ofta extra intensivt för att sedan lugna ner sig lite efter bara ett par månader.

Saker ni kan testa:
    - samsova. Eller, tvärt om, ge henne eget rum om ni redan sover ihop. Testa något nytt och se om det blir bättre. Samsovning erbjuder lättare och kortare uppvak medan vissa barn störs och sover bättre i ett tyst, mörklagt rum. Ett mellanting kan vara att ge er dotter en stor säng som ni sedan kan turas om att sova i med henne när hon vill ha närhet. Det medför fördelen att det är lättare att tona bort föräldern när hon sover lite djupare och längre.
    - sova mer dvs fler timmar. Det man inte får i kvalitet kan man kompensera med kvantitet. 
    - dela upp natten. Dela upp natten så att ni båda får ostörd sömn. Visst känns det inte idealt att ha sin huvudsömn mellan 19 och 1 på morgonen, men när man har ett riktigt stort sömnunderskott så funkar även det.
    - kaffe...

• Mamma76

Har ni kollat om hon har reflux? Det är helt typiskt att vilja äta ofta och sätta sig upp eftersom det gör ont i matstrupen. Jag känner ett annat barn med samma problem och hon vägde också lite mer än hon skulle.

• Maddi

Våran började sova bra nätter vid 2,2 år. Med bra nätter menar jag att han vaknar oftast 1 gång på natten ibland ett par till.

Förut vaknade han mellan 10-20 gånger och vi har alltid samsovit med honom tills han ca över 2 år. Visar testat allt vi kunde komma på.

Att han började sova bra var när sambon var tvungen att åka bort och jag sov med den yngsta i rummet bredvid och jag hade räknat med helvetesnätter. Han vaknade första natten 4 gånger och en gång va jag in till honom. Det kändes som en dröm! Men vi har som sagt testat eget rum till honom förut också, vilket varit katastrof! Men han behöver sova lite på dagen, annars blir de illa och somnar för natten 21.30 oftast och vaknar 6-7. Jag vill ju lägga han tidigare, men då blir det tokigt.

Så jag tror man bara måste acceptera att barnen sover dåligt, men det kommer släppa. När vet man inte, men den dagen kommer. Och jag vet själv hur arg man blir att höra från andra att det kommer bli bättre. Dessutom höra från andra föräldrar, min sover hela nätter. Då kokar man och vill bara att folk håller tyst.

• Anonym (Sömn)

Vet du, det låter faktiskt helt normalt för åldern. Vissa har tur och får barn som sover bättre, men jag tror ändå att de flesta av oss har det sådär. Och det är skitjobbigt! De första tre åren är ren tortyr!!

Visst kan ni prova att t.ex. vänja av nattvällingen t.ex. Eller sluta med napp. Har ni tur så hjälper det. För oss gjorde det ingen skillnad på sömnen.

Utan ni måste hitta en lösning som fungerar just nu. Så att båda får tillräckligt med sömn. Ta varannan natt är mitt råd. Andra föredra att ta halva natten var t.ex. Personligen gillar jag inte det alls.

Sen ta en sovmorgon var på helgen. Skär ner på alla sena aktiviteter för er. Dvs gå inte ut med kompisar och sånt. Skippa alkohol en tid. När det inte finns tid och möjlighet att återhämta sig så kostar det för mycket helt enkelt...

Kämpa på, en dag blir det bättre :)

• Anonym (Sömn)

Ville bara tillägga att jag tar för givet att ni samsover. Prova genast det annars! Det tillsammans med att ta bort vällingen kan 'göra under' för sömnen :)

• Natulcien

Det låter hemskt jobbigt det där.

Det jag reagerar på är de extrema mängderna välling (4-5 flaskor per dygn), och dessutom gröt på det. Har ni provat att ta bort vällingen? Kanske är det hennes mage som är upprörd och stör henne p.g.a. all gluten hon får i sig?

• Anonym (loo)

Min son sov max 40 min åt gången nätterna igenom tills det upptäcktes var reflux. Har kräkts mycket och fick kväljningar/hosta då han låg ner. Kräktes till han var över ett år efter mat el då han t ex böjde sig. Brukade komma upp småskvättar kräk/ vätska då han legat ett tag och hostade. För oss blev räddningen att han upptäckte var reflux och fick medicin. Då började han vid ett årsålder sova iaf 2-3 timmar. Han ville altid äta nattetid, dämpade väl tillfälligt magsyrekänningarna.

Är ju väldigt vanligt med sömnproblem hos de små utan något är "fel", men ville bara berätta vår historia om anledningen till plågsamma nätter.

Svar på tråden Ettåring vaknar varje timma