• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Anonym (politiker)
    Anonym (FEL!) skrev 2015-08-15 13:51:17 följande:

Nej det är 1-2 enskilda soctanter som bestämmer!

Socialnämnden är bara en formuläritet för att det ska se ut som det är rättssäkert!

Absolut INTE. Har varit med om att ändra på tjänstemännens förslag till beslut i många ärenden. Tror du vi sitter där för att gapa och svälja?
  • metervara
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-16 08:47:11 följande:

För en anonym orosanmälan? Seriöst? Så jag kan börja göra anonyma anledningar om sexuella övergrepp och på det viset se till att gårdens skrikande störande ungar hamnar i placeringar hos soc?? Jiises....

Anmälan var inte anonym. Det var barnens moster som anmält.
  • Anonym (Håller tummarna för er TS)
    Anonym (Svart) skrev 2015-08-15 23:42:29 följande:
    MEN VAAA? Det låtrr ju helt jävla sinnessjukt.

I vilken kommun hände detta? Varför kontaktades inte media?

Man blir mörkrädd...på riktigt.
    Västra Götaland, Göteborg. Media har inte kontaktats pga tillståndet hon är och har vart i sedan lillen togs ifrån dom, det hjälper ju inte deras fall i socialtjänstens ögon heller att hon mår så pass dåligt som hon gör tyvärr pga detta. Och jag kan förstå att de inte ser henne som lämplig mamma nu när hon är helt förstörd över detta.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Håller tummarna för er TS) skrev 2015-08-15 18:23:12 följande:
    Min kompis ramlade i trappan och bröt lårbenet 6 veckor efter sin förlossning, socialen blev inblandad och ansåg att hon gjort det med flit så hon skulle "slippa" sin bebis medan det läkte och tog barnet ifrån dom. Detta var ett barn gjort av IVF, ett väldigt efterlängtat barn av både mamman och pappan. Att pappan fanns till hands för att steppa upp lite extra gjorde visst ingen skillnad. Barnet är numera över året och de har fortfarande inte fått tillbaka henne, min kompis är numera sjukskriven och får gigantiska nervsammanbrott av att dom tog deras dotter och inte får tillbaka henne. Så jo, socialen kan av helt sinnessjuka ogrundade anledningar ta barn.
    Lär finnas en annan historia bakom eftersom pappor inte behöver steppa upp om den förälder som är föräldraledig bryter lårbenshalsen, pappan får självfallet ta ut föräldraledigt medan mamman är sjukskriven. Inget barn tas för att ena föräldern bryter benet detta sker bara om föräldern är ensamstående och inte har ett nätverk som kan ta hand om barnet andra anhöriga får ju tom. ta ut särskild föräldrapenning för att ta hand om barnet.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 09:48:17 följande:
    Lär finnas en annan historia bakom eftersom pappor inte behöver steppa upp om den förälder som är föräldraledig bryter lårbenshalsen, pappan får självfallet ta ut föräldraledigt medan mamman är sjukskriven. Inget barn tas för att ena föräldern bryter benet detta sker bara om föräldern är ensamstående och inte har ett nätverk som kan ta hand om barnet andra anhöriga får ju tom. ta ut särskild föräldrapenning för att ta hand om barnet.
    Vadå "inget barn tas för att föräldern bryter benet"?! Det var ju just det som hände! Kanske finns det ingen "historia bakom", utan soc har helt enkelt gjort fel?

Det är skrämmande att många har sådan tilltro till soc och att föräldrar som bedyrar sin oskyld blir ifrågasatta.
  • Anonym (igen?)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 09:48:17 följande:

Ibland får ju folk inte ens hjälp, när de ber om det. En kompis till mig har en fru som blev psykiskt sjuk och försökte skada både barnet och mannen. Hon blev inlagd akut på psyket. Mannen sökte hjälp ifrån soc. med avlastning för att han kunde liksom inte både ta hand om barnet, jobba, och ta hand om hemmet. Dessutom tog inte soc barnet ifrån dem, vilket några illvilliga rykten här säger, ska ske så fort man kontaktar soc i en sådan situation.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (igen?) skrev 2015-08-16 09:57:10 följande:
    Ibland får ju folk inte ens hjälp, när de ber om det. En kompis till mig har en fru som blev psykiskt sjuk och försökte skada både barnet och mannen. Hon blev inlagd akut på psyket. Mannen sökte hjälp ifrån soc. med avlastning för att han kunde liksom inte både ta hand om barnet, jobba, och ta hand om hemmet. Dessutom tog inte soc barnet ifrån dem, vilket några illvilliga rykten här säger, ska ske så fort man kontaktar soc i en sådan situation.
    Kunde han inte ta hand om barnet, jobba och ta hand om hemmet?! Det är annars vardag för alla ensamstående föräldrar, så det låter lite konstigt.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Mia) skrev 2015-08-16 09:53:00 följande:
    Vadå "inget barn tas för att föräldern bryter benet"?! Det var ju just det som hände! Kanske finns det ingen "historia bakom", utan soc har helt enkelt gjort fel?

Det är skrämmande att många har sådan tilltro till soc och att föräldrar som bedyrar sin oskyld blir ifrågasatta.
    Då skulle många tusentals barn tas per år för att en förälder bryter en arm, är med om en olycka, hamnar en längre tid på sjukhus för något, blir sjukskrivna för något där de inte fysiskt kan ta hand om sitt. Självklart kostar inte samhället på den dyra kostnaden för familjehem för att en förälder för tillfället inte fysiskt är kapabel att ta hand om sitt barn när det finns möjlighet för den andra föräldern att ta föräldraledigt eller tom. vilken nära anhörig som helst, farmor, mormor, moster, morbror, kusin osv. har rätt till tillfällig föräldrapenning om en förälder bryter lårbenshalsen och inte kan sköta om sitt barn.
    Förr när dessa regler fanns då när pappor inte kunde vara föräldralediga kunde däremot socialtjänsten leta rätt på ett familjehem när mamman pga. sjukdom inte kunde ta hand om sitt barn, mina föräldrar hade hand om en liten pojke under ca. 7 veckor när deras mamma opererats och genom gick rehabilitering pappan hade barnet på helgerna eftersom han jobbade och inte hade råd att ta tjänstledigt utan lön nu var detta 40 år sedan när det var helt andra regler.
  • Anonym (igen?)
    Anonym (Mia) skrev 2015-08-16 10:02:38 följande:

Kunde han inte ta hand om barnet, jobba och ta hand om hemmet?! Det är annars vardag för alla ensamstående föräldrar, så det låter lite konstigt.

Samt ha en fru som är sjuk, innan man blir ensamstående brukar det ligga en hel del förberedelse bakom. Men du verkar tro att män per automatik alltid ska klara av allt? Inkl plötsligt uppkomna situationer?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 10:04:21 följande:
    Då skulle många tusentals barn tas per år för att en förälder bryter en arm, är med om en olycka, hamnar en längre tid på sjukhus för något, blir sjukskrivna för något där de inte fysiskt kan ta hand om sitt. Självklart kostar inte samhället på den dyra kostnaden för familjehem för att en förälder för tillfället inte fysiskt är kapabel att ta hand om sitt barn när det finns möjlighet för den andra föräldern att ta föräldraledigt eller tom. vilken nära anhörig som helst, farmor, mormor, moster, morbror, kusin osv. har rätt till tillfällig föräldrapenning om en förälder bryter lårbenshalsen och inte kan sköta om sitt barn.
    Förr när dessa regler fanns då när pappor inte kunde vara föräldralediga kunde däremot socialtjänsten leta rätt på ett familjehem när mamman pga. sjukdom inte kunde ta hand om sitt barn, mina föräldrar hade hand om en liten pojke under ca. 7 veckor när deras mamma opererats och genom gick rehabilitering pappan hade barnet på helgerna eftersom han jobbade och inte hade råd att ta tjänstledigt utan lön nu var detta 40 år sedan när det var helt andra regler.
    Men det är ingen som har sagt att soc gjorde rätt när de tog barnet, eller att det är så det ska vara. Men nu hände det! Av någon anledning fick socialen för sig att mamman skadat sig själv och inte var stabil, detta trots att det inte alls var så.
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund