• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Anonym (Mia)
    Anonym (igen?) skrev 2015-08-16 10:07:18 följande:
    Samt ha en fru som är sjuk, innan man blir ensamstående brukar det ligga en hel del förberedelse bakom. Men du verkar tro att män per automatik alltid ska klara av allt? Inkl plötsligt uppkomna situationer?
    Ja, att man plötsligt står som ensam förälder tycker jag att man får försöka klara utan myndigheter. Det kan ju hända vem som helst, när som helst. Det är helt rätt av socialen att neka hjälp, de har viktigare saker att göra.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Mia) skrev 2015-08-16 10:07:35 följande:
    Men det är ingen som har sagt att soc gjorde rätt när de tog barnet, eller att det är så det ska vara. Men nu hände det! Av någon anledning fick socialen för sig att mamman skadat sig själv och inte var stabil, detta trots att det inte alls var så.
    Om de ansåg att mamman inte var stabil efter en bruten lårbenshals lär de ju när de gjort utredningen som ta ett antal veckor upptäckt att de hade fel och dessutom låtit pappan ta hand om sitt barn för de ansåg väl inte att han också var ostabil?
    Socialtjänsten väljer det smidigaste och billigaste sättet alltid ett omhändertagande och en placering är varken smidigt eller billigt också därför man så länge som möjligt försöker med andra åtgärder som inte kostar så mycket och kräver så mycket arbete.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 10:12:04 följande:
    Om de ansåg att mamman inte var stabil efter en bruten lårbenshals lär de ju när de gjort utredningen som ta ett antal veckor upptäckt att de hade fel och dessutom låtit pappan ta hand om sitt barn för de ansåg väl inte att han också var ostabil?
    Socialtjänsten väljer det smidigaste och billigaste sättet alltid ett omhändertagande och en placering är varken smidigt eller billigt också därför man så länge som möjligt försöker med andra åtgärder som inte kostar så mycket och kräver så mycket arbete.
    Du skriver om hur det BORDE vara. Men det är inte så det ÄR. Alla som arbetar med LVU är inte kompetenta. Alla gör inte rätt. Många barn varje år blir felaktigt placerade, vilket ger stora trauman för både barn och föräldrar.

Du tycks tro att socialen inte gör fel, men det gör de!
  • Anonym (O)
    Anonym (igen?) skrev 2015-08-16 10:07:18 följande:

Samt ha en fru som är sjuk, innan man blir ensamstående brukar det ligga en hel del förberedelse bakom. Men du verkar tro att män per automatik alltid ska klara av allt? Inkl plötsligt uppkomna situationer?

Låg ingen förberedelse bakom när jag blev ensamstående. Jag själv är dessutom svårt sjuk med.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Mia) skrev 2015-08-16 10:15:13 följande:
    Du skriver om hur det BORDE vara. Men det är inte så det ÄR. Alla som arbetar med LVU är inte kompetenta. Alla gör inte rätt. Många barn varje år blir felaktigt placerade, vilket ger stora trauman för både barn och föräldrar.

Du tycks tro att socialen inte gör fel, men det gör de!
    Vad skulle syftet vara att ta ett barn från föräldrar för att ena föräldern blir inkapabel att ta hand om sitt barn genom att den får ett benbrott?
    Varför skulle socialtjänsten vilja ta den stora kostnad som uppkommer för utredning, rättegång och placering i familjehem när den andra föräldern eller någon släkting kan ta hand om barnet tills den skadade förälderns benbrott läkt?
    Massor av kvinnor har kvarvarande problem av foglossning när barnet är fött och kan inte fysiskt ta hand om sin bebis inte placeras deras barn i familjehem trots att mamman är rullstolsburen månader efter förlossning och inte kan sköta om sin bebis.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 10:29:17 följande:
    Vad skulle syftet vara att ta ett barn från föräldrar för att ena föräldern blir inkapabel att ta hand om sitt barn genom att den får ett benbrott?
    Varför skulle socialtjänsten vilja ta den stora kostnad som uppkommer för utredning, rättegång och placering i familjehem när den andra föräldern eller någon släkting kan ta hand om barnet tills den skadade förälderns benbrott läkt?
    Massor av kvinnor har kvarvarande problem av foglossning när barnet är fött och kan inte fysiskt ta hand om sin bebis inte placeras deras barn i familjehem trots att mamman är rullstolsburen månader efter förlossning och inte kan sköta om sin bebis.
    Det handlar inte om att det finns ett syfte. Tyvärr finns det personer som arbetar på socialen som snarare letar fel än gör opartiska bedömningar, och då blir det fel.

Det är det som blir så dumt med soc. Om en förälder håller med om ett LVU så var det rätt - för de har ju erkänt. Om föräldern däremot inte håller med heter det att de "saknar insikt" och då är beslutet också rätt! Det är jättesvårt att hävda sig som förälder.
  • Anonym (För hemskt för att vara sant)

Jag vill inte riktigt tro på det du skriver, eftersom jag tänker att det inte borde kunna gå till så. Det verkar fullkomligt ofattbart att ett så litet barn skulle kunna omhändertas så snabbt på de grunder du uppgett.

Om din historia trots allt är sann är det enda råd jag kan ge att skrika så högt du kan. För då är det en skandal av riksintresse. Ta kontakt med varenda journalist i hela Sverige. Starta en blogg. Skriv på Facebook. Skriv till utländska medier.

Kontakta socialnämndens ordförande, eller den politiker som fattade beslutet. Får du inget gehör där, kontakta övriga politiker i socialnämnden. Fattades beslutet bara av en politiker, uppvakta de politiska motståndarna. Anklaga för slapphet, vårdslöshet och tjänstemannasektorn. Hör av dig till socionomernas branschtidning, och branchsorganisationen. Ta reda på vilka regler beslutet strider mot. Anmäl till alla instanser det går.

Om din historia är sann har både tjänstemän och politiker missbrukat sin position. Det är extremt upprörande, och historien skulle kunna granskas ur många vinklar. Medborgarens utsatthet, rättsosäkerhet, tjänstemannastyre i kommuner, bristande kompetens / engagemang hos kommunpolitiker, brister inom socialtjänsten (pga bristande resurser eller erfarenhet?) etc.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Mia) skrev 2015-08-16 10:34:35 följande:
    Det handlar inte om att det finns ett syfte. Tyvärr finns det personer som arbetar på socialen som snarare letar fel än gör opartiska bedömningar, och då blir det fel.

Det är det som blir så dumt med soc. Om en förälder håller med om ett LVU så var det rätt - för de har ju erkänt. Om föräldern däremot inte håller med heter det att de "saknar insikt" och då är beslutet också rätt! Det är jättesvårt att hävda sig som förälder.
    Fast nu säger ju denna person att skälet var att mamman medvetet bröt sitt lårben för att slippa sitt barn och detta lär ju bevisats vara helt felaktigt dessutom så för att det ska bli ett omhändertagande så måste de hittat skäl till att pappan inte kunde vara föräldraledig under tid läkningsprocessen för benbrottet skedde.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (För hemskt för att vara sant) skrev 2015-08-16 10:39:37 följande:
    Jag vill inte riktigt tro på det du skriver, eftersom jag tänker att det inte borde kunna gå till så. Det verkar fullkomligt ofattbart att ett så litet barn skulle kunna omhändertas så snabbt på de grunder du uppgett.

Om din historia trots allt är sann är det enda råd jag kan ge att skrika så högt du kan. För då är det en skandal av riksintresse. Ta kontakt med varenda journalist i hela Sverige. Starta en blogg. Skriv på Facebook. Skriv till utländska medier.

Kontakta socialnämndens ordförande, eller den politiker som fattade beslutet. Får du inget gehör där, kontakta övriga politiker i socialnämnden. Fattades beslutet bara av en politiker, uppvakta de politiska motståndarna. Anklaga för slapphet, vårdslöshet och tjänstemannasektorn. Hör av dig till socionomernas branschtidning, och branchsorganisationen. Ta reda på vilka regler beslutet strider mot. Anmäl till alla instanser det går.

Om din historia är sann har både tjänstemän och politiker missbrukat sin position. Det är extremt upprörande, och historien skulle kunna granskas ur många vinklar. Medborgarens utsatthet, rättsosäkerhet, tjänstemannastyre i kommuner, bristande kompetens / engagemang hos kommunpolitiker, brister inom socialtjänsten (pga bristande resurser eller erfarenhet?) etc.
    Journalister kan inget göra eftersom socialtjänsten har sekretess och aldrig lämnar ut några uppgifter och för att kunna göra ett reportage behöver de alla handlingar i ärendet och en fullständig bakgrundshistoria som håller för att göra ett reportage.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 10:39:54 följande:
    Fast nu säger ju denna person att skälet var att mamman medvetet bröt sitt lårben för att slippa sitt barn och detta lär ju bevisats vara helt felaktigt dessutom så för att det ska bli ett omhändertagande så måste de hittat skäl till att pappan inte kunde vara föräldraledig under tid läkningsprocessen för benbrottet skedde.
    Ja, de fick tydligen för sig att hon skadat sig medvetet. Huruvida hon gjort det eller inte går aldrig att bevisa.

De måste inte hitta anledningar för att pappan inte ska kunna ta barnet. Det räcker med att de anser att barnets hemmiljö är otrygg för att de ska kunna bedöma att barnet bör tas ur den miljön.
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund