Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

BF maj 2016

Stemia skrev 2015-08-29 15:34:47 följande:

Hej!

Plussade på digitalt test idag gravid vecka 1-2 enligt sidor på nätet borde barnet bli beräknad 15maj smile1.gif

Första barnet därav lite funderingar: när ska man ta kontakt med barnmorska?

Bör jag börja äta vitaminer av nå slag,hört många äter mittval osv.

Du kan ringa barnmorskan när du vill, det är frivilligt att göra det överhuvudtaget. Hur som helst brukar man få komma på första inskrivningssamtalet längre fram så det är åtminstone ingen brådska, men vill du ringa direkt så gör det!

Folsyra ska du börja med direkt, det ska man helst börja med redan när man planerar att bli gravid, men alla planerar ju såklart inte att bli gravida men att börja nu då är bättre än aldrig. :) Annars bör du vänta tills du pratat med en barnmorska och se om du behöver komplettera med andra vitaminer.
  • Sajocawa
    somensvala88 skrev 2015-08-29 18:13:43 följande:

hoppar in här. Detta blir mitt 5 barn följer gärna med er tillsammans :)
    Vad heter facebookgruppen?

Välkommen! Spännande med så många barn :)
    Facebookgruppen heter Majmammor 2016, men än så länge är den hemlig så andra inte kan se att man är medlem, så skicka vänförfrågan till mig 'Caroline Wallbäck' så lägger jag till dig i gruppen! :)
  • Sajocawa
    Chicy skrev 2015-08-29 21:04:36 följande:
    Vore superkul att få gå med i FB-gruppen! Är jag också välkommen? ????
    Alla är välkomna! Bara att skicka vänförfrågan till mig, och eventuellt ett meddelande så jag inte missar eller glömmer någon, så lägger jag till alla som vill.

Tänker att vi "låser upp" gruppen (gör den synlig så vem som helst kan söka efter den) om ett par veckor när de flesta inte ärliga oroliga att andra ska få veta om graviditeten. Så dumt att man inte kan ha gruppen synlig utan att visa medlemmar... :(
  • Sajocawa
    Mera76 skrev 2015-08-30 08:20:03 följande:

Tog ett nytt test idag, som direkt visade positivt. Det jag kollat tidigt var väldigt svagt. Kör på IVF här, och det är andra grav genom IVF, men har 3 tidigare barn på naturlig väg med annan man. Så, Somensvala88, detta blir mitt 5e med! Vad det gäller Facebookgrupp undrar jag varför den ska göras fullt synlig alls sen? Vi har inte berättat för omgivningen att vi kört på IVF, känns privat.. Onödigt att Facebook ska skylta med det. Vet inte vad ni andra tycker?

För att folk ska hitta och kunna vara med i gruppen, nu går den inte att söka efter överhuvdtaget och då fyller den ju inte riktigt sitt syfte. Den ska finnas för alla blivande mammor som vill ta del av gemenskapen av andra mammor som är i samma stadie i livet. Vi kommer kunna följa varandra tills barnen börjar skolan, inte bara under graviditeten.
    Och jag sa heller aldrig att den kommer vara fullt synlig, den kommer vara sluten vilket betyder att man måste ansöka om medlemskap, men då kan man ändå gå in och se vilka som är medlemmar.
    Hoppas du blev nöjd med mitt svar. :)
  • Sajocawa
    smiley85girl skrev 2015-08-30 09:51:40 följande:
    Hoppas den blir hemlig tilks alla hunnit berätta iallafall.

Min mobil gillar inte fl helt. Så bra fb gruppen finns.

När har ni tänkt berätta?

Jag har betättat för min syster och 2 nära kompisar.

Får se om vi fixar att hålla oss tills vi passerat v12 innan familjen får reda på de.

Fast vill berätta de nuuuuu. Men ingen som vet vi försökt så vill inte berätta om de blir knas
    Förra gången berättade vi för våra familjer i vecka 9 när vi absolut inte kunde hålla oss längre, och sen när vi "gick ut med det" på Facebook så var jag nog i vecka 15 om jag inte minns fel... Nu ska vi berätta för våra familjer om två veckor då alla kommer va samlade (vissa kommer och hälsar på från annan stad) och då kommer jag vara i vecka 6. Sen bryr jag mig inte så mycket när övriga får veta den här gången så får se om vi gör något kul av det :)
  • Sajocawa
    Stemia skrev 2015-08-31 20:00:55 följande:

Förresten kan någon hjälpa mej att förstå hur man tyder veckorna på veckoindikator? På mej blev de gravid 1-2 i lördags, betyder de att jag är gravid i vecka 1-2? Borde haft äl 24e så får de inte att gå ihop?

Står det 1-2 veckor betyder det från ägglossningen, du är alltså i vecka 3-4 i graviditeten :) Grattis!
  • Sajocawa
    Cissi2801 skrev 2015-09-01 15:47:47 följande:
    Jag har åkt på en liten blödning för en stund sedan... Vad tror ni? Att det är en nidblödning? Den börjar avta..
    Nidblödning uppstår ju när ägget fäster i livmodern. Det låter konstigt att få det så långt efter att du har plussat, om ägget inte fäste förrän nu borde testerna ha varit negativa..
  • Sajocawa
    Cissi2801 skrev 2015-09-01 20:47:08 följande:
    Molande, blödningen kommer och går.. Svårt att förklara
    Hm.. Är det rikligt som mens då, eller bara en liten blödning? Tveka inte att ringa in till gyn om du känner dig orolig <3
    Det är vanligare än man tror med blödningar under graviditeten så det är säkert ingen fara, så länge det inte gör ont eller kommer klumpar :)
  • Sajocawa
    Cissi2801 skrev 2015-09-02 20:32:32 följande:
    Jag fick min mens nu... Har sån mensvärk så det finns inte... Får bli nya tag
    Åh nej, beklagar missfallet :(   Hoppas kroppen återhämtar sig snabbt. Kram!
Svar på tråden BF maj 2016