Inlägg från: MakeitHappen |Visa alla inlägg
  • MakeitHappen

BF maj 2016

Cherryay skrev 2015-10-16 19:57:02 följande:
    Ja alltså de var tvungna att kontrollera att cellförändringarna inte ökat sen början av grav och om det var ok med vaginal förlossning, tog dessutom en bit från livmoderhalstappen att skicka iväg på odling och att kunna jämföra med de prover jag ska ta på tisdag. Ingen som sagt något om att det inte skulle va ok till mig iaf... De skulle väl inte göra det om det var farligt, då borde jag fått något att säga till om väl?!

Det innebär att livmoderhalstappen har stor risk att börja öppna sig för tidigt och på så sätt "tappa" fostret/barnet, har dessutom tydligen problemet att livmodern "sjunker ner" för lågt och på så sätt kan lossna, de två i kombination ger en markant högre risk för missfall eller för tidig födsel... Men än så länge har jag iaf lyckats få två underbara flickor, missfallen däremellan är ju tyvärr sånt som alla kan råka ut för... :/

Ja okej det är bra att dom kontrollerar med jämna mellanrum :)
    ja men precis, men de bör läkaren veta... Men på 1177 står det fram till vecka 15.. men sen efter det vet jag inte varför inte det skulle gå ? det funkade ju på dig?

Jaha men hur vet man om man är drabbad av det då ?
    jag har haft cellförändringar men de har inget sagt nå om tappen... och jag har haft två missfall tidigare..

• MakeitHappen
    Cecilia20160513 skrev 2015-10-17 08:22:41 följande:
    I början va ja mest orolig över hur man kommer bli som mamma m.m. nu är jag orolig om man skulle få missfall. Att barnet dött men inte kommit ut m.m. men jag ska göra ett kub test och det känns skönt att man snart vet så allt är bra:)
    Jag förstår. när gör du Kub-testet då? :)
    själv gör jag UL nästa vecka :D ser fram emot det!
  • MakeitHappen
    Cherryay skrev 2015-10-17 11:23:15 följande:
    Glömde det, cellförändringar uppvisade jag först förra året men fick veta att jag har försvagad livmoderhalstapp för lite mer än 11 år sedan nu. Har haft flera missfall efter första dottern innan jag lyckades få min andra dotter i maj i år :) har ju lätt för att bli gravid iaf...
    din yngsta är född i maj och du är gravid igen ? :)
    skönt att veta att man har lätt för att bli gravid :)

jag har haft lätta cellförändringar i tre årstid så har kollat upp det varje 6 månader, så det bör vara dags snart igen...
  • MakeitHappen
    Cherryay skrev 2015-10-17 18:05:01 följande:
    Ja hon föddes 14 maj i år :P vi ville ju satsa på ett till syskon tätt men trodde väl inte riiiktigt det skulle bli så nära inpå som bara ett år emellan :P men jag fick ju tillbaka mensen direkt i juni trots att jag ammade så bara att gilla läget ;)

Okej, så pass! Ja men skönt att de håller täta kontroller så man vet vad som händer.
    hehe nej men det gör väl ingenting.. asså kan man få mensen fast man ammar?
  • MakeitHappen
    Cherryay skrev 2015-10-18 11:19:04 följande:
    Hehe, ja det kan man, när mensen kommer tillbaka efter en förlossning är helt individuellt, den kan hålla sig borta drygt ett år även om du inte ammar, eller komma tillbaka direkt trots att du ammar, allting däremellan, därför det är så viktigt med preventivmedel så snart som möjligt efter förlossningen om man vill undvika en ny graviditet, kroppen är ju dessutom väldigt beredd för ny graviditet första halvåret efter förlossningen pga alla graviditetshormoner du haft ;) så mao har man extra lätt att bli gravid igen efter en fullgången graviditet ;)
    Jaaha! för syster har varit gravid 3 gånger o hon sa det är så skönt att slippa mensen så länge ja ammar, så hon ammade ett år... sen kom den tillbaka... tänkte åh va skönt att slippa den ett år :p och så kommer du med detta... de gillade jag inte haha ;p
    haha känns som helt ny information detta :p hahah tack
  • MakeitHappen
    Cherryay skrev 2015-10-18 12:02:03 följande:
    Hahaha, nej det suger, jag hade ju hoppats på att slippa mensen typ ett halvår iaf men har fått tillbaka den direkt efter båda barnen fötts trots att jag ammat... Lite lagom surt sådär :P man har ju större chans att mensen håller sig borta om man ammar än om man inte gör det, men tyvärr ingen garanti ;)
    Ja där ser man... det återstår att se då hur de blir sen då :p
    och den vet man ju inte alls NÄR den kommer heller!!! det tycker jag skulle vara det jobbigaste :p
    vågar man ha ljusa byxor haha :p
    eller fick du nån liten förvarning att den var på väg ?
  • MakeitHappen
    Cherryay skrev 2015-10-18 16:18:35 följande:
    Tja alltså, det beror väl lite på hur man haft det tidigare? Först är det ju efterblödningar och eftervärkar medan livmodern drar ihop sig och allt återställs efter grav. och detta kan hålla i sig i flera veckor om man har otur, sen får man ju oftast mensvärk någon dag innan mensen sätter fart, eller så är det för mig iaf, så jo jag fick ju förvarning på så sätt :P

Jag hade efterblödningar i 8-10 dagar sen uppehåll i ett par veckor innan jag började få pms och första mensen kom :P
    Jo de kanske är så. ajj säg inte det :p ja minns bara hur livmodern skulle dra ihop sig efter mitt första missfall... ajj... och tänk då efter en förlossning haha shit
    men allt har ju nått gott med sig :D beebis :D
  • MakeitHappen
    Pell skrev 2015-10-20 19:02:04 följande:

Någon annan som blivit förstoppad?? Ska ringa bm imorgon. Men visst borde man kunna ta lite laxermedel??

Ja det känner jag igen :p
    men ät Yoghurt, katrinplommon, drick mycket vatten, fiberrik mat! :)

prova de innan du tar laxermedel.. för mycket laxermedel är inte bra för tarmen.
  • MakeitHappen
    Cherryay skrev 2015-11-01 11:51:14 följande:

Förra gången berättade vi för sambons föräldrar i v 15 och mina i v 19, denna gång tänkte vi vänta och se hur länge det tar innan någon kommenterar något eftersom kulan syns så tydligt redan nu i v 12 :P garanterat flera som misstänker men inte vågar fråga, vilket bara gör det hela ännu roligare ;)

Haha kul! den är så kul, att se OM o när de vågar säga nått.
    Minns när min syster var gravid och ingen sa något.. mer bakom ryggen till oss andra.. "ska de ha en till?" Jag visste ju om det men jag sa inget :p
  • MakeitHappen
    Cherryay skrev 2015-11-01 13:57:08 följande:
    Ja precis! Tror det är just så det låter i sambons familj just nu, tisslande och frågar varandra lite försynt men utan framgång :P moooahahaha :D
    haha spännande! Men klart det är ju kanske inget man direkt frågar... menar en kan ju bara va lite tjock med :p
  • MakeitHappen
    Cherryay skrev 2015-11-01 17:42:24 följande:
    Ja eller hur, sambon trodde någon skulle kommenterat för längesen men jag sa som du, man frågar inte just ifall att det skulle vara fel, vill ju inte få någon att känna sig tjock utan låtsas istället som ingenting :P
    Heha ja men ändå kan de gå till nån annan och fråga dom... :p
  • MakeitHappen
    Anonymsvbo skrev 2015-11-01 18:55:13 följande:

Måste tyvärr lämna gruppen då jag fått ett MA. Fick en liten blödning i torsdags, åkte in och då visade det sig att fostret dött i vecka 7+4 (var i vecka 13+0 då) Det känns väldigt snopet då vi sett ett tickande hjärta i vecka 7+4 och trodde därmed att det var lungt. Nu har fostret kommit ut vilket var en smärtsam process men nu är det klart. Så nu är det bara att läka och sedan ta nya tag. Jag hoppas att det går bra för er andra och att ni får era guldklimpar i maj!

Åh jag beklagar verkligen!!
  • MakeitHappen
    Alice i Underlandet skrev 2015-11-03 16:14:43 följande:

Idag har vi träffat pyret.. Den mår bra o allt såg fint ut..!

Så fin :D
  • MakeitHappen
    SJLN skrev 2015-11-08 15:12:57 följande:

Hej!

Är det okej om man hoppar in här såhär sent? Jag är i vecka 11+1 idag men med ett par MA i bagaget har jag hållit mig lite när det kommer till familjeliv. Men två ultraljud och tydliga hjärtljud med dopplern så nu vågar jag nog

Grattis! och Välkommen!
    så mysigt att få se bebis! :)
  • MakeitHappen
    chma skrev 2015-11-18 15:33:25 följande:
    Jag är från Varberg. :) dok är jag bf 27 april och inte i maj.
    Det spelar la ingen roll :)
    Va roligt... är det första barnet ?
  • MakeitHappen
    chma skrev 2015-11-19 14:14:14 följande:
    Ja det är första barnet. För dig då? :)
    ja första barnet här med :)
    Var ifrån varberg är ni?
    Själv flyttar vi nu från lägenhet i Bua till hus i Nyebro :D flyttlasset går nu idag, ska bli så spännande :D
  • MakeitHappen
    chma skrev 2015-11-21 19:04:09 följande:
    Åh vad spännande :D är det vid åskloster eller? Vi bor i hus på karlberg (området vid Ps)
    Ja men precis det är inåt där ja. nära åkrabergs trädgård :)  okej :)

Har inte haft internet på datorn på en veckas tid så därför har det dröjt med svar tills nu :p
  • MakeitHappen
    LillGumsan skrev 2015-12-08 00:04:31 följande:

Finns det någon trevlig facebook grupp att gå med i för oss med majbebisar?

Ja jag är med i två grupper.

en större med 100 medlemmar och en mindre med 20...
    vet dock inte om de är "fulla"  men skicka och fråga admin...

Jennifer Petterson

Anna Årmarker

• MakeitHappen
    LillGumsan skrev 2015-12-12 13:17:56 följande:

Finns så många med de namnen.. Hur kommer man i kontakt med dem på familjeliv först?

Facebook kändes plötsligt enormt :)

jag vet inte alls va de heter på familjeliv.... men jag kan skicka bild hur deras profilbild ser ut kanske det hjälper
Svar på tråden BF maj 2016