• Alexi

Om barn idag läser mycket tidigare, varför är då skolresultaten sämre?

Alltså jag inser att det här är en väldigt komplex fråga men jag blev väldigt nyfiken av en annan tråd jag läste där flera (som jobbar inom skolan) skrev att barn idag läser mycket tidigare än förr. Att kanske hälften kan läsa när de börjar fklass och nästan alla när de börjar ettan.

Så var det ju inte när vi började skolan på 80-talet, jag vet tex att jag var en av kanske 5-7 barn som kunde läsa när vi började ettan.

Men borde då inte skolresultaten vara mycket bättre än förr då? För om barnen kan läsa kanske ett år tidigare så borde ju läsförståelse, stavning osv hinna tränas mycket mer?

• Svar på tråden Om barn idag läser mycket tidigare, varför är då skolresultaten sämre?
  • äldreochklokare

har du inte lyhört om senaste forskningen om att läsförmågan/förståelsen formligen dalar år för år i vårt land? Troligen beroende på att allt fler läser mindre böcker och bara snabbläser saker på sina datorer och mobiler. 

Det låter enkelt att "skylla" allt på skärmen men forskningen har visat att dels blir fler barn närsynta pga detta och dels har inte alla barn tålamod att sitta och läsa och njuta av upplevelsen. Det som jag tog fasta på mest är att det tar fler processer för vår hjärna när vi läser på en skärm än i en bok. När man läser i en bok har man bara boken och inget som stör runtom, för att förenkla det hela. Jag som jobbar inom skolan diskuterar detta ganska ofta och jag och en del av mina kollegor tror, att om ca 20 år kommer man skaka på huvudet åt hur vi under den period vi var/är i nu, låtit skolbarnen "tappa" i läsförmåga och låtit datorer bli alltmer allenarådande. 

Vi lär oss bättre, kommer ihåg det vi läser bättre om vi får ta i en bok, markera, stryka under osv. 
    Nu är det många skolor som satsar hårdare på olika läsprojekt (även min skola). Det måste till en svängning av pendeln så att läsförståelsen blir bättre igen.

Det jag skrivit nu är en mycket förenklad förklaring så det finns kanske personer som läser detta och vill påpeka för mig detaljer, men jag tänkte det räckte så här för nu.

• Jw83

Vi är inte sämre men sättet att mäta elevernas kunskaper är olika i alla länder. Därför blir det svårt att mäta och jämföra. Vi har en del elever i särskola, dessa elevers kunskaper räknas inte in. I exempelvis Finland har dom ingen särskola men istället en typ av specialpedagogisk insats för somliga elever. Dessa elevers kunskaper räknar inte finländarna in.

Jag minns inte exakta siffror men om vi har 3% av de lägst presterande eleverna som inte räknas med så har Finland 20% av deras lägst presterande elever borträknade. Jämför man då elevernas medelpoäng spå kommer dessa skilja sig stort och därmed ser Finlands elever starkare ut.

Länder som tidigare haft sina "särskoleelever" inkluderade har nu separerat dessa från övriga och fått " bättre resultat". Länder som Sverige kämpar för att inkludera fler i vanliga skolan och får så "sämre resultat".

Svenska elever är bättre än någonsin :) Men mätningarna som görs blir skeva.

• Alexi

Jw83: nej. Nu talar jag inte bara om pisa men svenska elever har blivit mycket sämre på både läsförståelse och matte. Det är ju många lärare på högskola och universitet som bekräftar detta. Elevernas mattekunskaper är för dåliga efter gymnadiet så de klarar inte ingenjörsmatten tex. Och att läsförståelsen blivit sämre vittnar ju många om.

• Ramborg
    äldreochklokare skrev 2015-08-28 07:14:33 följande:

har du inte lyhört om senaste forskningen om att läsförmågan/förståelsen formligen dalar år för år i vårt land? Troligen beroende på att allt fler läser mindre böcker och bara snabbläser saker på sina datorer och mobiler. 

Det låter enkelt att "skylla" allt på skärmen men forskningen har visat att dels blir fler barn närsynta pga detta och dels har inte alla barn tålamod att sitta och läsa och njuta av upplevelsen. Det som jag tog fasta på mest är att det tar fler processer för vår hjärna när vi läser på en skärm än i en bok. När man läser i en bok har man bara boken och inget som stör runtom, för att förenkla det hela. Jag som jobbar inom skolan diskuterar detta ganska ofta och jag och en del av mina kollegor tror, att om ca 20 år kommer man skaka på huvudet åt hur vi under den period vi var/är i nu, låtit skolbarnen "tappa" i läsförmåga och låtit datorer bli alltmer allenarådande. 

Vi lär oss bättre, kommer ihåg det vi läser bättre om vi får ta i en bok, markera, stryka under osv. 

Nu är det många skolor som satsar hårdare på olika läsprojekt (även min skola). Det måste till en svängning av pendeln så att läsförståelsen blir bättre igen.

Det jag skrivit nu är en mycket förenklad förklaring så det finns kanske personer som läser detta och vill påpeka för mig detaljer, men jag tänkte det räckte så här för nu.

Du har säkert rätt. Jag vill ändå påpeka att "markera, stryka under osv" är ingenting jag nånsin fått göra. (skola på 80-talet). En klassuppsättning böcker skulle användas i minst tio år, slås in i papper vid terminsstart och nåde den som klottrade.
    42.
  • Dasha

Jag tror att läsförståelsen tappas senare, när barn slutar läsa vid 8-10 år ungefär.

De har lärt sig läsa tidigt och är såååå duktiga i ettan.

Sedan tappar de intresset, vill bara spela datorspel och lägga upp bilder på instagram, och allt annat, bara inte läsa.

Sedan är de ju vana NU att allt de gör i skolan ska vara ROLIGT. Så fort de upplever att det inte är roligt - då klagar de och får rätt hos både lärare, föräldrar och rektorer.

Då visar läraren filmer istället, eller så får de lyssna på ljudböcker på lektionstid.

• Flickan och kråkan

Det är stor skillnad på att kunna läsa=avkoda och att läsa=förstå, göra inferenser och tolka. I Sverige är vi duktiga på det första, det visar internationella studier. Vi är däremot dåliga på att ge barnen redskap för att förstå och tolka och det är där vi dalar kraftigt.

• Alexi

Varför är vi dåliga på det då? Har skolan blivit sämre på det eller föräldrarna?

• Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2015-08-28 15:08:51 följande:

Varför är vi dåliga på det då? Har skolan blivit sämre på det eller föräldrarna?

Svensk skola har aldrig varit bra på att arbeta med läsförståelse. Vi har kört mängdläsning som approach. Att läsa mycket är bra och många lär sig lässtrategier genom att just läsa mycket, men inte alla.

När vi då läser mindre - som vi gör dag - så är det ganska naturligt att resultaten sjunker. Föräldrar läser inte med sina barn som man gjorde tidigare (och det är en ganska dramatisk skillnad). Barn läser inte lika mycket på fritiden. Lägg där till det faktum att informationstekniken (vilket man studerat vetenskapligt) gjort oss sämre på att koncentrera oss länge på något så är det en naturlig följd att läsförmågan i form av läsförståelse sjunker.

Läsförståelsen får man genom att läsa mycket och genom att lära sig lässtrategier. Det kräver också tid. Om vi läser mindre, inte lär ut lässtrategier i skolan och inte klarar av att fokusera på något längre stunder....ja, då är inte sjunkande läsförståelse någon man borde förvånas över.
  • Bobo
    Alexi skrev 2015-08-28 15:08:51 följande:

Nu är det en gammal tråd men jag tyckte den var intressant eftersom jag precis har börjat arbeta med en 1:a. Precis som du säger så kan många redan läsa när de börjar ettan. Jag har bara två av 20 i min klass som inte läser alls, resten läser mer eller mindre flytande. Så varför tappar de intresset? Det är verkligen frågan. Jag tror  att en del av det handlar om tålamod. Barn har väl aldrig varit överdrivit bra på att ha detta men jag tycker att man märker att det blir sämre och sämre för varje år. Så det där med att fundera över saker och ting och reflektera över vad som står i en text är svårt. Man vill ha snabba svar. 
    Det tror jag varken är skolans eller föräldrarnas fel. Eller rättare sagt, det är bådas fel. Samhällets fel. Det räcker att gå till oss vuxna. Vi har också börjat välja den enkla vägen. Läser inte så mycket böcker utan håller oss till "vecko"-(tidningar) och sociala medier. Många av oss får sitt nyhetsflöde från aftonbladets hemsida istället för att titta på nyheterna där språket oftare är mer avancerat.

Det blir tokigt, tror jag, om vi tror att undervisning i lässtrategier ska rädda Sveriges problem. Vi måste ta tag i det på alla fronter och fundera på var vi stöter på språk och hur vi kan "utsätta" oss för det för att utvecklas. Lättare sagt än gjort=)
Svar på tråden Om barn idag läser mycket tidigare, varför är då skolresultaten sämre?