Alexi skrev 2015-08-28 15:08:51 följande:
Varför är vi dåliga på det då? Har skolan blivit sämre på det eller föräldrarna?
Nu är det en gammal tråd men jag tyckte den var intressant eftersom jag precis har börjat arbeta med en 1:a. Precis som du säger så kan många redan läsa när de börjar ettan. Jag har bara två av 20 i min klass som inte läser alls, resten läser mer eller mindre flytande. Så varför tappar de intresset? Det är verkligen frågan. Jag tror att en del av det handlar om tålamod. Barn har väl aldrig varit överdrivit bra på att ha detta men jag tycker att man märker att det blir sämre och sämre för varje år. Så det där med att fundera över saker och ting och reflektera över vad som står i en text är svårt. Man vill ha snabba svar.
Det tror jag varken är skolans eller föräldrarnas fel. Eller rättare sagt, det är bådas fel. Samhällets fel. Det räcker att gå till oss vuxna. Vi har också börjat välja den enkla vägen. Läser inte så mycket böcker utan håller oss till "vecko"-(tidningar) och sociala medier. Många av oss får sitt nyhetsflöde från aftonbladets hemsida istället för att titta på nyheterna där språket oftare är mer avancerat.
Det blir tokigt, tror jag, om vi tror att undervisning i lässtrategier ska rädda Sveriges problem. Vi måste ta tag i det på alla fronter och fundera på var vi stöter på språk och hur vi kan "utsätta" oss för det för att utvecklas. Lättare sagt än gjort=)