Inlägg från: Alexi |Visa alla inlägg
  • Alexi

Om barn idag läser mycket tidigare, varför är då skolresultaten sämre?

Alltså jag inser att det här är en väldigt komplex fråga men jag blev väldigt nyfiken av en annan tråd jag läste där flera (som jobbar inom skolan) skrev att barn idag läser mycket tidigare än förr. Att kanske hälften kan läsa när de börjar fklass och nästan alla när de börjar ettan.

Så var det ju inte när vi började skolan på 80-talet, jag vet tex att jag var en av kanske 5-7 barn som kunde läsa när vi började ettan.

Men borde då inte skolresultaten vara mycket bättre än förr då? För om barnen kan läsa kanske ett år tidigare så borde ju läsförståelse, stavning osv hinna tränas mycket mer?

• Svar på tråden Om barn idag läser mycket tidigare, varför är då skolresultaten sämre?
  • Alexi

Jw83: nej. Nu talar jag inte bara om pisa men svenska elever har blivit mycket sämre på både läsförståelse och matte. Det är ju många lärare på högskola och universitet som bekräftar detta. Elevernas mattekunskaper är för dåliga efter gymnadiet så de klarar inte ingenjörsmatten tex. Och att läsförståelsen blivit sämre vittnar ju många om.

• Alexi

Varför är vi dåliga på det då? Har skolan blivit sämre på det eller föräldrarna?

Svar på tråden Om barn idag läser mycket tidigare, varför är då skolresultaten sämre?