• Decibel84

Ej berättigad IVF

Hejsan
    Jag har haft ätstörningar i hela mitt liv och har sedan ett tre år tillbaka funnit en trygghet i mig själv och mitt utseende, trots övervikt.
    Nu har vi försökt bli gravida i över två år och är pga min övervikt inte berättigade IVF.
    Är någon i samma sits, eller varit i samma sits?

Hur gjorde ni?

Är ju inte "bara" att gå ner i vikt, tänka på vad jag äter och röra på mig, så har jag ju tänkt i hela mitt vuxna liv.
    Känner en enorm press att gå ner i vikt och jag känner att min ätstörning börjar smyga sig på.

Någon som gjort privat IVF? Vad har det kostat?

• Svar på tråden Ej berättigad IVF
  • Långbenopluto

Fast jag tror inte man får privat IVF heller om man har för stor övervikt.

Hur stor övervikt har du? handlar det om många kilon eller "bara" några?

• Strato

Hej!

Jag tror tyvärr att alla kliniker har en BMI gräns, även de privata. Ofta ligger gränsen runt 30 om jag har förstått det rätt. Det kan nog vara bra att skicka ett mail till några privata kliniker och fråga!

Vi har inte gjort privat utan valde att vänta men kollade under väntetiden på olika kliniker. Priserna vi har sett varierar från 38000 för ett ET till 60 000 för ett "tre-pack".

• Emmask

Har du testat att gå och få hjälp? Tex en terapeut? Det hjälper min kompis med hennes ätstörningar att gå till en psykoterapeut. Hon har hållit vikten i många år nu, fått hjälp att hantera ångesten.

• fjanten

Lider du av en mindre övervikt på ett par kilogram, eller lider du av fetma?

• Decibel84

Jag lider inte av min övervikt, men ja jag har en övervikt, jag har gått ned 32 kg.

Och om det hade handlat om "Några kilon" så hade det ju inte varit några problem öht:)

Enligt min läkare så kan jag få privat IVF.

Vi ska nu snart göra vårat andra inseminerings försök.

• sanla

Jag var lite överviktig medan vi stod i kö och kliniken ringde mig om jag kunde tänka mig att gå deras viktminskningsprogram med soppor som man fick. De månaderna lyckades jag gå ner till precis under 30 så det löste sig bra ändå.
    Nu vet jag inte precis hur din situation är, men kan lätt känna sig utestängd i situation att vara överviktig/ha fetma. Att gå ner i vikt på ett sunt sätt kan ta grymt långt tid, och så länge till vill man ju helst inte vänta medan biologiska klockan tickar.

Men, nu har jag gått igenom två stimulerade ivf försök och totalt 2 ET och 2 FET och nu gravid
    Det finns en stor anledning att IVF-klinikerna är just stenhårda med detta då att övervikt och ålder (som ju också var en gräns) äg betydande för chanserna att lyckas. Det är påfrestande att gå igenom både psykiskt och fysiskt och det är ju en tanke att man ska kunna gå in i processen med hyfsade chanser att lyckas. Sedan har man ju bara tre gratis försök.

Så jag förstår din situation att det absolut inte är lätt att "trolla" med vikten, speciellt farligt med bakomliggande ätstörningar. Men jag kan nog säga ärligt att innan IVF tänkte att jag mest att jag ville gå in i försöken så fort som möjligt oavsett övervikt, nu i efterhand kan jag mer hålla med om klinkers hårda riktlinjer.

• SIS79

Viktgränserna som finns handlar ju inte om att sjukvårdspersonal tycker att tjocka människor inte ska få barn - det är ju inte en moralisk fråga. När kroppen blir för tjock (eller för smal) så uteblir ägglossningen då kroppen själv känner att det inte är läge att skaffa barn. Att då tvinga på kroppenen graviditet bara för att man vill är ju inte vidare klokt. Även om graviditet är naturligt så är det också en enorm belastning för systemet - in systemet då redan är tungt belastat så kan det mycket väl bli härdsmälta och det är därför det finns viktgränser - för DIN skull TS.

• Gweny

Jag går på SU, där är BMI-gränsen 35. Vet vissa med övervikt, som fått göra i Danmark, där dem har högre gräns. Hoppas ni får hjälp och du kan kämpa påmed vikten. Håller själv på att få ner vikten, men svårt då jag har problem med sköldkörteln och PCOS med.

• Decibel84
    SIS79 skrev 2015-09-03 10:22:35 följande:

Viktgränserna som finns handlar ju inte om att sjukvårdspersonal tycker att tjocka människor inte ska få barn - det är ju inte en moralisk fråga. När kroppen blir för tjock (eller för smal) så uteblir ägglossningen då kroppen själv känner att det inte är läge att skaffa barn. Att då tvinga på kroppenen graviditet bara för att man vill är ju inte vidare klokt. Även om graviditet är naturligt så är det också en enorm belastning för systemet - in systemet då redan är tungt belastat så kan det mycket väl bli härdsmälta och det är därför det finns viktgränser - för DIN skull TS.

Nej det förstår jag ju. Men jag har ägglossning varje månad och jätte bra värden så man tycker ju att det borde spela roll
  • Cyanea

Människor och djur brukar likna varandra väldigt, väldigt mycket i så gott som all forskning. Den forskning jag läst om fertilitet (vilket det finns mycket av på djursidan) är vikten en stor faktor, inte bara till om en graviditet ska uppkomma utan också för om den kan fortgå och att förlossningen ska gå bra. Både under- och övervikt är problem. Bra att du har ägglossning, men det är inte hela bilden. 

Jag förstår att det måste vara supertråkigt på alla sätt och vis att behöva gå ner i vikt för att bli beviljad IVF. Som att ens situation inte är illa nog från början, så ska de klaga på vikten. Men jag tror, som flera andra i tråden skriver, att det bästa för alla inblandade är att försöka gå ner de kilon de begär. 

Under mina behandlingar har jag gått upp en del i vikt, och risken finns säkert att du också gör det. Om du inte har problem med din vikt än så kan du komma att få det om du skulle välja att behandlas. 

Kan du inte få hjälp av en dietist eller liknande som kan hjälpa till att övervaka nedgången? 

Svar på tråden Ej berättigad IVF