tobbe01 skrev 2015-09-06 09:22:29 följande:
?? Håller absolut inte med dig. Det är väl rätt självklart om en kille vill bjuda alla killar och en tjej sina gelikar? Det är ju ngt som alla kan begripa och tjejerna (t ex) som grupp lider knappast av det.
Vad är det du inte håller med om? Jag ifrågasätter varför det är mer okej att utesluta alla av ett visst kön, än att utesluta vissa individer.
Om en tjej brukar leka med killarna, känner hon sig knappast mindre utanför om bara killar blir bjudna på kalaset, även om ingen annan tjej i klassen heller blir bjuden. Och omvänt: Om hon brukar leka med killar, eller blandat, kanske hon inte bryr sig om några av de andra tjejerna bara bjuder varandra?
Om ett barn VILL bjuda alla tjejer eller alla killar, får h*n givetvis göra det. Likaså om man vill bjuda hela klassen, och har möjlighet till det. Men alla har inte det. Då är det bättre att bara bjuda några stycken (förslagsvis de barnet brukar leka med), men inte hänga upp sig på kön.
Jag blev inte bjuden på alla kalas när jag växte upp och jag har aldrig lidit av det. Däremot skulle jag självklart ha blivit ledsen om alla i klassen var bjudna utom jag och kanske några få till. Men det har aldrig hänt.