• tikki masala

Dottern vill inte bjuda alla flickor.

Min dotter fyller nio år och skall ha kalas nästa helg men hon vill bjuda alla flickor förutom en plus fyra av killarna.  Förut har hon alltid bjudit alla men den tjejen som hon inte vill bjuda har aldrig kommit ändå. Funderar på om det är "ok" att inte bjuda henne också eftersom en del av killarna inte är bjudna heller. Men min dotter gillar inte den här tjejen.

• Svar på tråden Dottern vill inte bjuda alla flickor.
  • tobbe01
    Mammamodig skrev 2015-09-06 09:06:36 följande:
    Att utesluta en person utan skälig anledning känns fel. Jag skulle kontakta det andra barnets förälder om barnet var elakt mot mitt barn. I det fallet skulle det inte få komma på kalaset om läget inte förbättrades. 

Jag anser dock att man inte ska utelämna eller inkludera en person utifrån kön heller.  
    Att man måste bjuda enbart alla tjejer eller alla killar är förlegat. 
    Ingen skulle utgå ifrån de andra diskrimineringsgrunderna när man bjuder till kalas. Varför inte bjuda ex. 60% av klassen och låta dottern välja. Om den andra tjejen mest umgås med killar på skolan som inte är bjudna anser jag att det är okej. Det är inte tal om mobbning eftersom hon (tjejen som inte blir bjuden) har andra vänner som prioriteras. Vad händer om alla kristna förutom en blir bjuden på kalas måste man då även bjuda den sista kristna? 

Jag anser även att man tar sitt ansvar som vuxen och försöker få barn i sin omgivning att må bra. Det är vi som kan ifrågasätta normer och motverka utanförskap.

Kristna? Handlar detta om religion?

• Axe

Jag tycker man bjuder de man vill på ett kalas.

Men man delar inte ut inbjudningar i skolan om inte alla är bjudna.

Barn behöver också lära sig att man är inte alltid bjuden och så enkelt är det. Men visst att bjuda ALLA utom EN i en stor grupp är väl inte jätteschysst, men så är ju inte fallet för TS.

• seriösanvändare

Jag håller med om att detta med "alla tjejer" eller "alla killar" låter jättekonstigt. Skulle det vara ok att bara bjuda invandrarbarn så länge man bjöd alla dessa, eller bara svenska barn?

Vad ger det för signaler till barnen när könsseparatism är ok? På tal om att lära barnen "sunda värderingar", att man inte utesluter några få i en klass osv.

Antingen bjuder man hela klassen, eller också bara ett mindre antal, men KÖN ska för sjutton inte spela någon roll! Om Lisa brukar leka med 3 tjejer och 1 kille måste hon väl för sjutton få bjuda dessa utan att hon måste bjuda alla tjejer och strunta i killen, eller hela klassen.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare

Jag håller med om att detta med "alla tjejer" eller "alla killar" låter jättekonstigt. Skulle det vara ok att bara bjuda invandrarbarn så länge man bjöd alla dessa, eller bara svenska barn?

Vad ger det för signaler till barnen när könsseparatism är ok? På tal om att lära barnen "sunda värderingar", att man inte utesluter några få i en klass osv.

Antingen bjuder man hela klassen, eller också bara ett mindre antal, men KÖN ska för sjutton inte spela någon roll! Om Lisa brukar leka med 3 tjejer och 1 kille måste hon väl för sjutton få bjuda dessa utan att hon måste bjuda alla tjejer och strunta i killen, eller hela klassen.

• tobbe01
    seriösanvändare skrev 2015-09-06 09:17:15 följande:

?? Håller absolut inte med dig. Det är väl rätt självklart om en kille vill bjuda alla killar och en tjej sina gelikar? Det är ju ngt som alla kan begripa och tjejerna (t ex) som grupp lider knappast av det.
  • Themis

Eftersom det redan står i trådstarten att flickan ändå inte brukar komma på kalas till TS dotter sen innan så ser jag inte problemet.

Ge en inbjudan, hon kommer inte, hur skadar det någon?

Men just det att flickan inte kommer kanske borde få alla er här att fundera över om det är HON som inte tycker om TS dotter, och kanske därför inte vill komma dit, eller kanske rentav skäms för nåt som hon har gjort?

Det är en annan möjlighet, om det nu inte bara är så att familjen inte har råd att köpa presenter till en massa kalas och hon därför måste prioritera.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • seriösanvändare
    tobbe01 skrev 2015-09-06 09:22:29 följande:
    ?? Håller absolut inte med dig. Det är väl rätt självklart om en kille vill bjuda alla killar och en tjej sina gelikar? Det är ju ngt som alla kan begripa och tjejerna (t ex) som grupp lider knappast av det.
    Vad är det du inte håller med om? Jag ifrågasätter varför det är mer okej att utesluta alla av ett visst kön, än att utesluta vissa individer.

Om en tjej brukar leka med killarna, känner hon sig knappast mindre utanför om bara killar blir bjudna på kalaset, även om ingen annan tjej i klassen heller blir bjuden. Och omvänt: Om hon brukar leka med killar, eller blandat, kanske hon inte bryr sig om några av de andra tjejerna bara bjuder varandra?

Om ett barn VILL bjuda alla tjejer eller alla killar, får h*n givetvis göra det. Likaså om man vill bjuda hela klassen, och har möjlighet till det. Men alla har inte det. Då är det bättre att bara bjuda några stycken (förslagsvis de barnet brukar leka med), men inte hänga upp sig på kön.

Jag blev inte bjuden på alla kalas när jag växte upp och jag har aldrig lidit av det. Däremot skulle jag självklart ha blivit ledsen om alla i klassen var bjudna utom jag och kanske några få till. Men det har aldrig hänt. 
  • Majjsan74

Så du överväger på allvar att inte bjuda en ensam tjej som ändå aldrig kommer? Usch, fy, bläh va elakt! Och även om man inte delar ut inbjudningar i skolan så pratas det ju om kalaset. Då blir hon utanför även där!

Fatta att den tjejen (och kanske hela familjen) mår superkasst av tjejens utanförskap redan innan. Vill ni då spä på det, eller räcka ut en hand som inte kostar er mer än ett inbjudningskort eller mail?

Vuxna människor, nu går vi ihop tillsammans för att visa medmänsklighet och kamratskap!

• Themis
    tobbe01 skrev 2015-09-06 09:22:29 följande:
    Jag tycker inte alls det är självklart. Vår son leker med individer, inte alla av ett visst kön. Han har glatt bjudit dem han faktiskt har kontakt med och t.ex. spelar spel med av både tjejer och killar ända tills de nu är 11 år.

Tror man att tjejer inte kan ha roligt på laserdome, att det krävs kuk för att spela Minecraft eller att killar aldrig vill dansa eller se en film om kärlek så ligger man nog lite efter kurvan i dagens samhälle skulle jag säga.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • tobbe01
    seriösanvändare skrev 2015-09-06 10:04:02 följande:
    Vad är det du inte håller med om? Jag ifrågasätter varför det är mer okej att utesluta alla av ett visst kön, än att utesluta vissa individer.

Om en tjej brukar leka med killarna, känner hon sig knappast mindre utanför om bara killar blir bjudna på kalaset, även om ingen annan tjej i klassen heller blir bjuden. Och omvänt: Om hon brukar leka med killar, eller blandat, kanske hon inte bryr sig om några av de andra tjejerna bara bjuder varandra?

Om ett barn VILL bjuda alla tjejer eller alla killar, får h*n givetvis göra det. Likaså om man vill bjuda hela klassen, och har möjlighet till det. Men alla har inte det. Då är det bättre att bara bjuda några stycken (förslagsvis de barnet brukar leka med), men inte hänga upp sig på kön.

Jag blev inte bjuden på alla kalas när jag växte upp och jag har aldrig lidit av det. Däremot skulle jag självklart ha blivit ledsen om alla i klassen var bjudna utom jag och kanske några få till. Men det har aldrig hänt. 
    Kan inte föreställa mig att ngn modern unge idag utesluter en kompis från kalaset för att den har "fel" kön! Låter ju absurt. Jag anser att man ska INTE blanda in skolklassen i det här med födelsedagskalas  om man inta avser att bjuda alla barn, alla pojkar eller alla flickor. En pojke som inte blir bjuden trots att han är superpolare fattar att det är ett kalas för tjejer och tar inte åt sig personligen rimligtvis (t ex) På våra barns skola var det förbjudet att springa runt och dela ut inbjudningar till kalas för det urartar ALLTID! om det inte finns vettiga vuxna som bestämmer.
Svar på tråden Dottern vill inte bjuda alla flickor.