Inlägg från: Kristalii |Visa alla inlägg
  • Kristalii

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Hej, får jag hoppa med här? Väntar oxå nr fyra. Är i vecka 16.

Vissa dagar är jag dock så osäker på om det verkligen var rätt beslut att skaffa en fyra. Maken var ju med på det, men när graviditeten väl var ett faktum så var han inte direkt glad... Just idag är jag mer osäker/nervös/mår dåligt/funderande än vanligt. Rynkar på näsan Jag vill bara snabbspola så bebisen är här. För vem kan låta bli att tycka om en bebis?! 

Är så orolig över vad vissa i omgivningen kommer tycka (har bara berättat för ett par nära vänner än). Och hur det kommer gå. Det blir i mina ögon verkligen en stor familj... Praktiska saker som får vi plats i huset, ryms inte i en vanlig bil, kommer vi orka skjutsa till allas aktiviteter, hur hinna med allt?

Var/är ni helt säkra på att det var rätt beslut att få fyra barn? Har ni känt er osäkra på ert beslut?

• Kristalii
    RobzMarley skrev 2015-12-13 08:25:58 följande:

Jag har lite tankar som man kanske inte direkt pratar om så.

Jag blev gravid ganska fort efter mitt första barn. Förste sonen har alltid varit väldigt mammig och behövt så mycket närhet. Sen var han mitt första och han var liksom min bebis, även om han hann bli 1 år och 10 mån innan lillebror kom. Jag mådde rätt dåligt i början av den graviditeten. Kräktes osv. Vilket gjorde att jag trodde att det skulle bli en tjej. Och alla sa nu är det dags för en lillasyster osv osv. Jag blev väldigt inställd på detta och RUL blev en chock. Det låter konstigt nu, även i mina öron. Men det var det verkligen. Jag blev ledsen oxkså för dottern jag "förlorat" och det tog några dagar för mig att svälja.

Sen blev jag så inställd på att eftersom det är en pojke kommer jag att få en likadan som jag redan har. Jag mådde sämre, fick mycket sammandragningar. GBS konstaterades och det sattes in antibiotika. Men när en kur var slut började det igen. Fler SD. Det ökade o ökade. Så höll det på mellan v 20-30. Sen i vwcka 31 satte det igång. Jag hade varit hos gyn dagen innan för att kolla upp en ev avampinfektion. Då var tappen stängd och oförändrad. Efter den natten med onda SD fixk vi åka in. Jag var nu öppen 4 cm. Jag blev inlagd fick sprutor osv.

Det lugnade sig oxh SD han med sig. Men jag fixk stanna på sjukhuset.

UTAN min lille kille hemma som var så mammasjuk. Det var så jobbigt.

Allt detta gjorde att jag liksom inte tog till mig bebisen i magen som jag hade gjort med ettan. De lyckades hålla honom kvar ända fram till vecka 36, då kom han. HELT olik sin bror. Liksom inte lik någon. Jättesmal med stora ögon stor näsa och mun. Prematurt utseende. Storebror var så söt när han kom ut. Såhär liksom inte ut som bebisar brukar utan var så slät i hyn osv. Eller vad man ska säga. Det tog mig flera dagar att liksom förstår att det också var mitt barn. Och kärleken fick växa fram. Vilket den gjorde. Och han är den som har mest charm av alla mina tre.

Men det var en hemsk graviditet och en hemsk början. Jag vill aldrig mer känna så.

Nu är jag rädd att det ska bli så igen. Yngsta barnet hinner visserligen bli nästan 4 år när bebis kommer. Men jag är hennes allt och har varit sen hon föddes. Hon går inte till andra gärna. Hemma här är det bara jag som gäller. Och jag tror det blev annorlunda då eftersom då var mellersta 4,5 år och störste 6,5 år. Sen var det en flicka vilket var nytt.

Men jag är så rädd att det ska bli så igen. Att jag inte har mer kärlek och tid. Att kärleken inte känns självklar direkt.

Jag har lite svårt nu att ta till mig graviditeten. Tror det ör för all spänning runt om vad jag trodde att folk skulle säga osv.

Förlåt det blev jättelångt. Behövde nog bara skriva av mig...

Jag känner igen mig så mycket i det du skriver. Du är inte ensam om dina tankar.
  • Kristalii

Skönt att läsa att jag inte är den enda som undrar och önskar ett visst kön. Har tre av samma så skulle så gärna vilja ha det andra oxå.

RUL nästa vecka för mig. Hoppas jag får veta kön då. Vill ha lite tid att bearbeta...

• Kristalii
    Greifing skrev 2016-01-05 12:08:23 följande:

Mitt RUL gick över förväntan. Allt såg bra ut med bebis. Blev framflyttad 1 dag. (jag som var så orolig för att den inte växte som det skulle) BF 25 maj.

Vi kunde inte hålla oss från att kolla kön. Det blir en   flicka  precis som jag trodde. Dock håller vi det hemligt för syskon och allmänheten (FB och så) 

Moderkakan ligger inte för längre och ligger dessutom i framvägg även denna gång. (2 läkare tidigare har sagt bakvägg) Därför jag inte känt av hon som jag önskat. 

Kan inte vara mer nöjd än så här! Känns som jag nyss plussat! Går runt på moln. 

Så skönt att allt var bra! Hoppas moderkakan flyttar på sig snabbt så du slipper blödningarna.
  • Kristalii
    Lizz85 skrev 2016-01-07 09:45:48 följande:

Greifing hoppas dem får stopp på allt och att din graviditet får fortsätta som vanligt sen.

Har inte skrivit på länge nu känner jag.

Har varit på RUL men fick inte veta något kön. Nyfikenheten tär på mig.. Men men. Var en frisk bebis som växte som den skulle. Blev flyttad två dar. Så 12/5 är jag nu beräknad!

Men nu till mitt problem.

Har haft dem senaste dagarna ont i benen vader.

Som myrkryp och det gör riktigt ont. Går med stödstrumpor om dagarna men det gör ändå fruktansvärt ont. Har alltså ont från höft och ner till tårna. Känns som en massa stick i benet.

Igår kväll var det i vänstra benet och vaknade i morse och hade i det högra benet. Och idag gör det ont. Har aldrig haft det så någon gång förr. Ja bara sendrag i vader. Det känns annorlunda detta!? Någon som haft så? Ska jag kolla upp det kanske? Vätska som samlas?( har jag heller aldrig gjort)

Magnesium hjälper mig mot kramp och sendrag. Mot myrkrypningar vet jag inte.
  • Kristalii
    Greifing skrev 2016-01-06 12:56:54 följande:

Tack spartacus <3

Dom har satt in bricanyl nu också förutom antibiotika och blödningshämmande.. Jag är 19+6 idag. Går in i v 21 imorgon. Blir kvar för observation. Kom slem förut så tror det är bitar av slemproppen..

Hur mår ni? Jag har bara tråkigheter att prata om! Inge kul..

Låter väldigt jobbigt. Jag hoppas det blir bättre snart.
  • Kristalii

Vi har vagn. En Emmaljunga edge som vi köpte till första barnet. Har trivs väldigt bra med den. Stor och stabil vilket är både fördel och nackdel. Jag vet dock inte riktigt hur vi ska få plats med alla barn och den stora vagnen i bilen (bor på landet och kommer ingenstans utan bil). Så jag har kikat lite på Kronan Duo/S. Vi har Kronan sulky till 3:an och varit himla nöjda. Blir så kompakt när en fäller ihop den.

Jag är väldigt nyfiken på vad ni har för bil, hur ni brukar sitta, packa och allt sånt med många barn. Vi gör några 40 mils resor varje år till familjen och stuga. Är himla nervös att vi inte kommer få plats i bilen (7-sitsig sharan) längre.

• Kristalii

Intressant att läsa om era vagnar och bilar! En gång i tiden hade jag koll på väldigt många barnvagnar, nu får jag googla på varenda en!! Bilar har jag aldrig haft koll på dock!

Jag har precis varit på RUL. Allt såg bara bra och normalt ut! Fick se hjärna, hjärna, njurar och rubbet!! BM som gjorde det är väldigt lugn och metodisk och berättar och låter en se mycket. Blev flyttad ett par dagar bara. Och det är helt otroligt! Jag kommer få det andra könet oxå!

Jag hoppade ju in här i tråden och var lite (?) nedstämd för jag tyckte det var jobbigt att få fyra barn. Osäker på beslutet osv. Det är jag fortfarande ibland. Och vi har fortfarande inte berättat till någon. Magen putar mer och mer. Dags att ta tjuren i hornen.

• Kristalii
    lima76 skrev 2016-01-23 13:39:32 följande:

jag handlade förresten första bebisplaggen igår! Det kändes rätt stort :) 
    Har inga bebiskläder kvar alls och det blir ju första ggn med en liten gosse. Jag köpte på mig lite second hand  i stl 62-68, tänkte det kan vara bra att börja lägga upp ett litet lager så blir det inte allt på en gång när bf närmar sig. Har ni andra börjat handla än?

Jag har alla barnkläder kvar. Men många börjar bli slitna så det kanske blir lite inköp sedan. Fast en body borde jag gå och köpa nu när RUL är avklarat. Det har jag gjort med de andra barnen. Fira lite lixom.

Här är det oxå annat kön än innan. Men de första storlekarna av det jag har är ganska könsneutralt. Fast lite extra handlat just för att det är lite roligt med annat kön kommer det nog bli.

Har precis klickat hem ett par nya BH:ar till mig. Ett evigt bekymmer att hitta passande BH när boobisarna växer...
  • Kristalii
    Bibi84 skrev 2016-01-24 22:46:54 följande:

Imorgon ska jag på ett nytt ul, dvs. den för att sätta bf datum. Blir interessant vad han säger, så får vi se om vi ska ha extra undersökningar för tappen pga. vattenavgång i v. 31 med nr 2. Många undersökningar med nr 3, hoppas att jag slipper nu eftersom jag hade vanlig grav. med nr 3.
    Ska bli spännande att kolla könet också, klarar inte av att vänta. Har en känsla på en tjej, men man vet inte.
    Har ni gått upp mycket? jag gick upp en del med dom andra graviditeterna...men med denna så har jag bara gått upp ca 3-4 kg. väldigt ovanligt för min del.

Jag var till BM idag. Passade på att väga mig fasten jag inte behövde för BM. Började graviditeten med att gå ner fyra kg. Och sen två till över julhelgen. Nu har jag gått upp knappt två igen i alla fall. Har dock 10-15 kg övervikt så jag tror inte det är någon större fara.

Men jag har ingen aptit och vissa dagar blir jag så otroligt orkeslös. Så jag undrar vad är er favoritmat? Eller har ni andra bra förslag på lättäten och energirik mat?
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!